صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / ایده‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی اردبیل اجرایی می‌شود
ایده‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی اردبیل اجرایی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:

ایده‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی اردبیل اجرایی می‌شود

خلیل نیکشاد ظهر امروز در جلسه استارتاب دانش بنیان کشاورزی در سال اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان می‌بایست با محوریت کشاورزی حفاظتی و اصل حفاظت از منابع آبی و خاکی مشکلات و چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی را از میان بردارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: تکنولوژی تولید بذر در محیط های گلخانه‌ای یکی از مهمترین فعالیت‌های تحقیقاتی و دانش بینان است که می‌بایست در عملیاتی کردن آن سعی و تلاش کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ذاکر نیوز، یافته‌های تحقیقاتی کشاورزی در اردبیل به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد۱۶ رقم جدید کشاورزی در اردبیل معرفی شد۷۹ طرح تولیدی و زیربنایی کشاورزی در اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد
وی افزود: در حال حاضر نه تنها کشاورزی کشور بلکه جهان به سوی کشاورزی حفاظتی و استفاده بهینه از دو عنصر کلیدی آب و خاک جلو می‌رود و باید به دنبال ماشین آلات و ادوات دنباله بندی باشیم که در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و اجرایی کردن کشاورزی حفاظتی به بهره‌برداران کمک کند.

نیکشاد تصریح کرد: بنا به دلایل مختلف خاک‌های کشور به سرعت در معرض فرسایش‌های آبی و بادی قرار دارد و میزان شوری آب‌های کشاورزی نیز بالا رفته است و باید به گونه‌ای تمهیداتی اندیشیده شود تا با بهره‌گیری از کشاورزی هوشمند و بکارگیری آخرین تکنولوژی و علم بروز جهانی بتوانیم از حداقل آب مصرفی حداکثر بهره‌وری را نیز داشته باشیم و در حفاظت از خاک زراعی و نیز افزایش سال به سال مواد آلی خاک برای تولید محصول بیشتر سعی و اهتمام کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: افزایش روز افزون درجه حرارت کره زمین سبب افزایش میزان آفات و امراض، تبخیز بیشتر آب مورد استفاده کشاورزی و ده‌ها مشکل عدیده دیگر شده است که به طور قطع مراکز دانش بنیان می‌بایست جهت‌گیری خود را در راستای تمهیداتی بکنند که بخش کشاورزی را به خطر انداخته است و راهکارهایی را در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی اتخاذ کنند که زیست‌گاه‌های بومی استان به خطر نیفتد و میزان آلاینده‌های انواع سموم کشاورزی نیز کاهش یابد.

وی افزود: باید شرکت‌های دانش بنیان در بسیاری از شاخه های بخش کشاورزی از جمله آب و خاک، انواع گیاهان زارعی و باغی، شیلات و آبزیان ورود پیدا کرده و موثرترین و کارآمدترین روش‌ها را برای دستیابی به حداکثر محصول در واحد سطح به بهره‌برداران ارائه کنند.

تبدیل ۲۰۰ هکتار از اراضی دیم به آبی در اردبیل

مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز اظهار کرد: عملیات اجرایی سد خشکه سیل که از چند سال پیش آغاز شده است مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و به زودی در آینده نزدیک این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

کریم فکور افزود: حجم ذخیره‌سازی آب در پشت این سد یک میلیون متر مکعب می‌شود که با استفاده از آن ۲۰۰ هکتار از اراضی دیم و کم بازده به اراضی آبی و حاصلخیز تبدیل خواهد شد و به طور قطع تحول مهمی در افزایش درآمد و اشتغالزایی در منطقه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: زمان استفاده بی‌رویه از آب کشاورزی تمام شده است و با رعایت الگوی بهینه مصرف آب اراضی پایاب آبیاری خواهند شد و با اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار با استفاده از حداقل آب مصرفی حداکثر محصول در واحد سطح تولید می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.