صفحه اصلی / استان ها / گیلان / سوف سفید وحشی، اهلی می‌شود

سوف سفید وحشی، اهلی می‌شود

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی بندرانزلی گفت: یکی از رسالت‌های ما معرفی گونه‌های مستعد و مساعد آبزی‌پروری با این صنعت در کشور است.

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا ولی‌پور امروز در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته پژوهش با بیان اینکه یکی از رسالت‌های ما معرفی گونه‌های مستعد و مساعد آبزی پروری با این صنعت در کشور است، خاطرنشان کرد: در این راستا پرورش ماهی سوف سفید که از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است در فاز های مختلف در حال اجراست.

وی با تاکید بر اینکه برخی از گونه‌های سوف سفید مستعد آبزی پروری هستند، تصریح کرد: این ماهی که در گذشته از جمعیت قابل توجهی برخوردار بود، با توجه به آلودگی‌ها، صید بی رویه و از بین رفتن مکان‌های تخم ریزی جمعیت آنها به شدت کاهش یافته است.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی بندرانزلی افزود: سوف سفید ماهی شکارچی است و باید به غذای دستی عادت کند و این یکی از فعالیت هایی است که آغاز شده و ماهی های عادت داده شده اکنون وزنی بالغ بر ۶۰۰ گرم دارند که در فازهای بعدی از این جمعیت برای مولد گیری استفاده خواهیم کرد تا بچه ماهی هایی اهلی داشته باشیم.

ولی پور، با تاکید بر اینکه سال آتی در یک فاز بزرگتر برنامه تولید بیش از ۱۰۰ هزار بچه ماهی سوف را در دست اجرا داریم، اظهار کرد: این تعداد بچه ماهی به قفس های دریای خزر معرفی خواهند شد و قطعا قفس هایی که با پژوهش و مطالعه فعالیت های شان را پیش می برند موفق تر عمل خواهند کرد.

وی اصلاح نژاد ماهی کپور را از طرح های دیگر این پژوهشکده اعلام کرد و گفت: بالغ بر ۲۰ درصد تولید استخرهای خاکی به ماهی گرمابی کپور اختصاص دارد و در حال حاضر خیلی از پرورش دهندگان علاقمند به پرورش این گونه هستند. جزو معدود گونه هایی است که برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرده ایم.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی بندرانزلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از گونه‌های این ماهی از رشد مناسبی برخوردار نیستند و تولیدکنندگان رضایت لازم را ندارند که در راستای اصلاح نژاد این ماهی از سال گذشته مرکز تحقیقات با همکاری پژوهشکده‌های آبزی پروری آب های داخلی و جنوب و همچنین یک موسسه مجارستاتی اقدام به معرفی یک گونه اصلاح نژاد شده ایرانی کرده است.

ولی پور با بیان اینکه در این خصوص نمونه‌هایی از همه‌ی جمعیت‌های ماهیان کپور موجود در ایران را به تفکیک و با علامت گذاری جمع آوری کرده‌ایم، تشریح کرد: همچنین از ابتدای سال ۹۷ جمعیتی از کشور مجارستان با نام ماهی کپور تاتا که یکی از بهترین نژاد های تولید شده در مجارستان است وارد کرده‌ایم.

وی افزود: مجارستان بیش از ۱۰۰ سال در این زمینه تجربه دارد و ما به تازگی فعالیتمان در این زمینه را آغاز کرده ایم و تولید لارو و بچه ماهی از گونه تاتا انجام شده و تاکنون بیش از ۷۰ هزار تن از این ماهی تولید کرده ایم که یکی از پایه های اصلاح نژاد ما خواهد بود که از رشد خوبی برخوردار است.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی بندرانزلی با بیان اینکه پروژه دیگر تحت عنوان تشکیل بانک ژن گونه‌های بومی دریای خزر و حوزه آبخیز است، بیان کرد: صید بی رویه، آلودگی محیطی و از بین رفتن جایگاه تخم ریزی آنها در رودخانه‌ها به علت خشک شدن رودخانه و یا از بین رفتن بستر رودخانه باعث کاهش شدید جمعیت بسیاری از ماهی های دریای خزر شده است.

وی افزود: حفظ و نگهداری برخی از ماهی‌ها مانند ماهی سفید، آزاد و گونه‌های خاویاری که تنها در دریای خزر زیست دارند از اهمیت بالایی برخوردار است و به این منظور با همکاری مشترک پژوهشکده، اداره کل شیلات و جامعه صیادان پره تشکیل بانک ژن گونه های بومی دریای خزر را آغاز کرده‌ایم.

ولی پور ضمن تشکر از صیادان به جهت همکاری با پژوهشکده در راستای عملیاتی سازی این پروژه، تاکید کرد: صیادان با آگاهی به این موضوع که نتیجه این کار در فعالیت های شان تاثیر بسزایی دارد نهایت همکاری با ما را انجام دادند زیرا هدف ما ذخیره این گونه‌ها است تا اگر زمانی از بین رفتند در این بانک حفظ شده باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فرماندار رشت

ضدعفونی معابر رشت با استفاده از تجهیزات تخصصی ارتش

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, میرشمس مومنی زاده در نشست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.