صفحه اصلی / اسلایدر / سکه بازان فروشنده نیستند
سکه بازان  فروشنده  نیستند

«كسب‌وكار» دلایل کاهش نیافتن قیمت سکه نسبت به روند کاهشی دلار را بررسي مي‌كند

سکه بازان فروشنده نیستند

نوسانات قيمتي سكه طي چند ماه اخير و همچنين ريزش كم قيمت‌ها در این بازار نشان مي‌دهد دارندگان سكه رغبت كمي براي فروش سكه دارند و همين امر هم البته به دليل تقاضايي است كه همچنان براي سكه وجود دارد. به نظر مي‌رسد سير تغيير و تحولات در بازار سكه نسبت به بازار ارز واقعي‌تر باشد و نشانه آن هم البته مقاومت بازار سكه در برابر ريزش قیمت‌هاست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، روز گذشته بود که قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در بازار تهران به ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید؛ در حالی که چند روز قبل یعنی ۲۱ آذر ماه، روز چهارشنبه هفته گذشته، نرخ سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود و ۲۰ آذر نیز نرخ سکه به ۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسیده بود؛ یعنی حداکثر نوسان قیمت سکه در محدوده ۴۰ هزار تومان بوده است. افت قیمت سکه نه آنچنان است که دارندگان آن را از ترس ریزش قیمت‌ها به بازار بیاورد و نه به گونه‌ای است که بتوان به آینده بازار سکه و کاهش قیمت‌های آن امید چندانی بست.
به اعتقاد برخی از کارشناسان، ریزش غیرواقعی نرخ دلار گواهی است بر استواری قیمت‌ها در بازار سکه و زمانی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند که ریزش دلار به‌طور ملموس و واقعی‌تری باشد. براساس گزارش‌های موجود، روز گذشته در بازار آزاد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیمت ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. در بازار آزاد روز گذشته هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌ میلیون و ۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۴۰ هزار تومان فروخته شد.
هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۳۱۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۴۳ دلار معامله می‌شد.
گفتنی است دیروز صرافی‌های دولتی قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۰ هزار و ۱۸۵ تومان اعلام کردند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۰ هزار و ۱۵۰ تومان خریداری می‌کردند. قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های دولتی به ۱۲ هزار و ۵۰ تومان رسید. همچنین روز گذشته قیمت خرید یورو نیز در صرافی‌های دولتی ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شد.
در معاملات رسمی نیز روز گذشته یورو در مرکز مبادلات ارزی با کاهش قیمت نسبت به پنج‌شنبه ۴۷۴۹ تومان، درهم امارات ۱۱۴۳ تومان و پوند انگلیس نیز ۵۲۵۷ تومان قیمت خورد و به واجدان شرایط دریافت ارزهای دولتی فروخته شد.

عرضه ناچیز سکه
مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی
بازار سکه و ارز هر دو از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند؛ اما سکه نسبت به دلار در میان مردم ارزش بیشتری دارد و تمایل به خرید سکه معمولا از خرید دلار، بسیار بیشتر است. به همین دلیل هم هست که دارندگان سکه به این راحتی حاضر به عرضه سکه نیستند. تا زمانی که نرخ تورم بالاست، سکه و خرید آن از دید مردم سرپناهی است برای حفظ ارزش دارایی‌ها؛ یعنی این کالا صرفا جنبه سوداگری ندارد، بلکه ذخیره ارزش بالایی هم دارد که خرید آن برای مردم جذابیت ایجاد می‌کند. این ذخیره ارزشی به مراتب بیشتر از دلار داراست. از سویی قیمت سکه تحت‌تاثیر قیمت جهانی طلا هم قرار می‌گیرد و همین امری اجتناب‌ناپذیر است. همان‌طور که واقعیت‌های بازار هم نشان می‌دهد، بسیاری از خریداران سکه هنوز سکه‌های خود را به بازار عرضه نکرده‌اند و البته پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد کشور و جو منفی که هنوز بر بازار حاکم است، مانع از فروش سکه توسط صاحبان آن می‌شود. در صورتی که در بازار ارز نظارت‌های دولت و نگرانی مردم از کاهش دستوری نرخ ارز خود به خود دارندگان ارز را ناگزیر از عرضه می‌کند؛ در حالی که چنین اتفاقی هنوز در بازار سکه نیفتاده و البته قیمت سکه خارج از تحولات داخلی کشور به تحولات جهانی قیمت طلا هم وابسته است. موضوع دیگر آنکه سکه و طلا در داخل کشور برای مردم جنبه مصرفی بیشتری دارد و مردم در کنار اینکه از آن برای حفظ دارایی‌های خود استفاده می‌کنند، از آن در مراسم‌هایی مثل عقد و ازدواج بهره می‌گیرند.

همچنین مطالعه کنید:

سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی در حوزه تأمین برق شهر تهران/ تهران خاموشی نخواهد داشت

به گزارش کسب و کار نیوز، “کامبیز ناظریان” هم‌زمان با برگزاری ششمین نشست بزرگ فصلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.