چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ریزش مشاغل مجازی با فیلترینگ اینستاگرام
ریزش   مشاغل   مجازی   با  فیلترینگ   اینستاگرام

فيلترينگ پرطرفدارترين شبكه به‌اشتراك‌گذاري تصاوير در انتظار نظر علما ست

ریزش مشاغل مجازی با فیلترینگ اینستاگرام

بحث فيلترينگ اينستاگرام چند روزي است كه از سوي برخي از مسئولان شنيده مي‌شود. معاون دادستان كل كشور در اين رابطه اظهار كرد: فيلترينگ اينستاگرام بايد چند سال قبل انجام مي‌شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،به گفته جاویدنیا، یکی از خواسته‌های اصلی علما، فیلتر شدن اینستاگرام است و حتی رهبر معظم انقلاب نیز درباره وضعیت نامساعد این فضا هشدار داده است. جواد جاویدنیا، سرپرست جدید معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور عنوان کرد: فیلتر کردن اینستاگرام یکی از خواسته‌های اصلی علماست و حتی رهبر معظم انقلاب نیز چندین بار درباره وضعیت نامساعد این فضا هشدار دادند و گفتند این فضا به جوانان آسیب می‌رساند؛ ازاین‌رو من به عنوان سرباز ولایت و یک فرد ولایتمدار نمی‌توانم به وضعیت این فضای مجازی بی‌تفاوت باشم.
جاویدنیا در پاسخ به این سوال که آیا احتمال فیلترینگ اینستاگرام وجود دارد، گفت: با وضعیتی که اینستاگرام دارد، این شبکه اجتماعی باید در سال‌های قبل فیلتر می‌شد؛ چراکه در اینستاگرام میزان جرائم به سرعت در حال افزایش است و آسیب‌های زیادی را برای خانواده‌ها به وجود می‌آورد و همه از این وضعیت ناراضی هستند. همچنین برخی از اساتید دانشگاه، طلاب و علما نیز خواستار فیلترینگ اینستاگرام هستند و حتی برخی از افراد، مسئولان را بی‌غیرت خطاب می‌کنند که چرا با اینکه این صفحه اجتماعی موجب گمراهی افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان می‌شود، از فعالیت آن جلوگیری نمی‌کنند. جاویدنیا، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در ادامه افزود: با توجه‌ به جایگاهی که دارم، درباره فضای مجازی کشور مسئول هستم و نمی‌توانم به فاجعه‌ای که در این شبکه اجتماعی در حال رخ دادن است، بی‌تفاوت باشم. وظایف شرعی و قانونی من ایجاب می‌کند که پیگیر این موضوع باشم و قوه قضائیه نیز درباره اینستاگرام تذکر داده و خواستار اجرای قانون در تمامی زمینه‌هاست. با تمام این تفاسیر پروژه فیلترینگ هوشمند این شبکه اجتماعی نیز کمی پس از آغاز رمزگذاری در این شبکه اجتماعی رسما با شکست مواجه شد؛ اما با توجه به اظهارنظر جدید سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور، به نظر می‌رسد تنها شبکه اجتماعی پرطرفدار و فیلترنشده در کشور یک گام به فیلترینگ نزدیک‌تر شده است.

بخش‌هایی از نامه طلاب حوزه علمیه قم به قوه قضائیه
شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه پیام‌رسان‌ها جزو مهم‌ترین عرصه‌های فضای مجازی یک کشور محسوب می‌شوند که با داشتن ظرفیت‌ها و توانایی‌های بسیار خوبی که در ایران وجود دارد، همچنان پیام‌‌رسان‌های خارجی از پیام‌رسان‌های داخلی فراگیرتر هستند. از سویی‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی درباره استفاده از ظرفیت‌های موجود بی‌اعتنایی کرده‌اند و به پیام‌رسان‌های خارجی آزادی عمل‌ بیشتری داده شده است که این مورد، نقض قوانین نظام اسلامی محسوب می‌شود؛ زیرا شبکه‌های مجازی زمینه مخالفت با نظام را فراهم می‌سازد. تلگرام و اینستاگرام جزو مهم‌ترین‌ شبکه‌های مجازی به شمار می‌روند که زمینه‌های ایجاد آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی را افزایش می‌دهند؛ ازاین‌رو ما خواستار فیلترینگ اینستاگرام و قطع فیلترشکن‌‌ها هستیم و تلگرام نیز باید بیش از پیش محدود شود؛ زیرا با وجود فیلترینگ هنوز کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند.

کاربران اجازه نمی دهند خللی در بازدید و اشتراک گذاری به وجود بیاید
کیومرث کریمی‌نیا، کارشناس فضای مجازی
شبکه‌های اجتماعی آنقدر در زندگی روزمره کاربران نفوذ کرده‌اند که اگر بخواهیم مردم را از داشتن آنها محروم کنیم، به هر طریقی می‌توانند آن را دور بزنند. یا اگر امکان این کار نباشد می‌توانند شبکه اجتماعی دیگری را جایگزین آن کنند. به هر حال این تجربه را در رابطه با تلگرام داشته‌ایم و درست است که در اوایل فیلتر شدن آن، افت کاربران را مشاهده کردیم؛ اما مدت‌زمان کمی طول کشید تا همان آمار قبل از فیلترینگ از تلگرام استفاده کنند. در رابطه با این اپلیکیشن هم همین اتفاق به وضوح قابل پیش‌بینی است. کاربران با از کار افتادن یک فیلترشکن در کسری از ثانیه جایگزین آن را پیدا می‌کنند و اجازه نمی‌دهند خللی در بازدید و استفاده از شبکه وارد شود. اینکه در قرن حاضر بخواهیم از نظر افرادی استفاده کنیم که شاید مصالحی را در نظر می‌گیرند؛ اما به فواید فضای مجازی آگاه نیستند، درست نیست و باید ریشه‌ای با این موضوع برخورد کرد. باید با فرهنگ‌سازی از دوران دبستان و ادامه آن تا مراحل بعدی آموزشی این آگاهی را به کاربر داد که چگونه باید از فضای مجازی استفاده کند. در حال حاضر فواید این شبکه اجتماعی بیشتر از مضرات آن است. کسب‌وکارهای زیادی بر بستر این شبکه راه‌اندازی شده‌اند و در صورت فیلتر شدن اینستاگرام، یک چیز قطعی است و آن هم ورشکستگی بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل خانگی مبتنی بر اینستاگرام است. در این فضای اقتصادی نامناسب اگر بخواهیم همین مسیر درآمدزایی را از مردم بگیریم شاید حرکت مناسبی نباشد. همچنین در این فضای بد اقتصادی شاهد از دست رفتن سرمایه‌هایی خواهیم بود که برای شکل‌گیری آن زحمات بسیاری کشیده شده است.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.