صفحه اصلی / اسلایدر / هفت خوان قیمت‌گذاری کالاهای اساسی
هفت خوان قیمت‌گذاری کالاهای اساسی

هفت خوان قیمت‌گذاری کالاهای اساسی

«دولت در هر شرايطي كالاهاي اساسي مردم را تامين خواهد كرد.» اين جمله وعده‌اي است كه مسئولان از ابتداي امسال كه بازار روند آشفته‌اي را در پيش گرفته تا به حال كه اقلام خوراكي قيمت‌هاي نجومي را تجربه مي‌كند، مي‌دهند؛ اما واقعيت اين است كه هم توليدكنندگان و هم عرضه‌كنندگان نه تنها به قيمت‌هاي فعلي راضي نيستند، بلكه سعي دارند آنها را بالاتر هم ببرند. نمونه آن تلاشي است كه نانوایان و كارخانه‌هاي لبنياتي دارند.

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، برای مثال نانوایان برای جبران هزینه‌های خود، خواهان افزایش قیمت نان هستند که در همین راستا کیلویی شدن نان مطرح شده است. نانوایی‌ها معتقدند از سال ۹۳ قیمت نان افزایش نیافته است؛ اما در مقابل افزایش هزینه‌ها اعم از قیمت آرد، دستمزد و بیمه و سایر مولفه‌های تولید موجب شده تا واحدهای نانوایی متضرر شوند؛ ازاین‌رو خواهان افزایش قیمت نان هستند.
از سوی دیگر طبق ابلاغیه رسمی ستاد تنظیم بازار، کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی با وجود اصراری که بر افزایش قیمت‌ها دارند، تا سه‌شنبه ۲۷ آذرماه برای کاهش قیمت‌ها و رعایت نرخ‌های اعلامی موظف شده‌اند؛ در غیر این صورت برخوردها و جریمه‌های سنگینی در انتظارشان است. با این حال کارخانه‌های لبنیاتی نسبت به این ابلاغیه بی‌اعتنا هستند و هنوز تغییری در نرخ‌گذاری‌های خود صورت نداده‌اند. این در حالی است که چندی پیش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کاهش قیمت لبنیات را با در نظر گرفتن حاشیه سود قانونی ۱۴ درصدی در دستور کار قرار داد. به نظر می‌رسد مقاومت تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در برابر کاهش قیمت دلیلی مهم بر مشکلات بازار و بحران در تامین مواد اولیه تولید باشد که با صحبت‌ها و وعده‌های دولت درخصوص قیمت‌گذاری کالاهای اساسی همخوانی ندارد. به همین دلیل موضوع قیمت‌گذاری کالاهای اساسی بسیار پیچیده شده است.
بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۸ نشان می‌دهد سال آینده حدود ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی به نرخ دولتی در نظر گرفته شده است و مسئولان بارها وعده داده‌اند که در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز بازار با مانعی روبه‌رو نخواهد بود؛ اما قیمت کالاهای اساسی در بازار همچنان بالاست و این روند افزایشی با کاهش نرخ دلار نیز مهار نشده است. چسبندگی قیمتی کالاهای اساسی به گفته کارشناسان با ریزش بیشتر نرخ دلار از بین نمی‌رود و در عمل اندک اثری ملموس از کاهش دلار در بازار نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.