صفحه اصلی / اسلایدر / نه به خرید آجیل شب یلدا
نه به خرید آجیل شب یلدا

جاي خنده پسته ايراني بر سر سفره بلندترين شب سال خالي خواهد ماند

نه به خرید آجیل شب یلدا

قيمت پسته از ابتداي امسال و همزمان با نوسانات و افزایش نرخ ارز با افزايش سرسام‌آوري روبه‌رو شده و امروز در حالي كه يك هفته تا شب يلدا زمان باقي مانده، قيمت آن به كيلويي حدود ۲۰۰ هزار تومان رسيده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز این در حالی است که این محصول یکی از مهم‌ترین محصولات خشکباری کشور در تولید و صادرات به شمار می‌رود و سالانه ارزآوری بالایی برای کشور دارد، به‌گونه‌ای که سال گذشته ارزش صادرات پسته و مغز پسته به بیش از یک میلیارد دلار رسید. پسته یکی از اقلام اساسی آجیل شب یلداست که امسال به دلیل فعالیت دلالان و شاید دلایلی نظیر سرمازدگی و کاهش محصول از سفره یلدای ایرانی‌ها حذف می‌شود. با این گرانی کمتر کسی می‌تواند خنده پسته ایرانی را بر سر سفره یلدای خانوادگی داشته باشد. به همین دلیل و به دلیل گرانی ناشی از فعالیت دلالان باید پویشی به همین منظور شکل بگیرد و با نخریدن آجیل، دلالان دست خالی از بازار یلدا کنار بروند. حال در شرایطی که قیمت پسته در بازار افزایش و نوسان شدیدی داشته و به کیلویی حدود ۲۰۰ هزار تومان رسیده است، رئیس انجمن پسته اعلام کرد که تولید این محصول به یک‌پنجم سال گذشته رسیده و بازار صادراتی پسته را هم شدیدا تحت‌تاثیر قرار داده است؛ اما مردم امسال را تحمل کنند تا از این مشکل عبور کنیم. امسال شاهد افزایش قیمت پسته در بازار بودیم که به گفته‌ محمود ابطحی، رئیس انجمن پسته، ناشی از کاهش تولید این محصول بوده است؛ چراکه امسال به دلیل تغییرات دمایی و اقلیمی، میزان تولید پسته به یک‌پنجم سال گذشته و حدود ۵۰ هزار تن کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، وی افزود: هم‌اکنون در بازار مشکل کمبود داریم و باید ضمن توجه به بازار داخلی، صادرات را نیز فراموش نکنیم؛ چراکه اگر به بهانه‌ تامین بازار داخلی و نیاز مردم، پسته را صادر نکنیم، بازار خارجی خود را دو دستی به رقیبانی همچون آمریکا هدیه کرده‌ایم؛ چراکه ایران همواره در صدر تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته قرار داشته و طی سالیان متمادی رقابت تنگاتنگی با آمریکا به عنوان اصلی‌ترین رقیب خود داشته است. در هفت ماهه امسال حدود ۳۳ هزار و ۴۰۸ تن پسته به ارزشی بالغ بر ۲۹۹ میلیون و ۵۶۹ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده که ۱۳٫۳۶ درصد از نظر وزنی و ۲۰٫۷۲ درصد از نظر ارزشی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش یافته؛ اما ابطحی معتقد است که نباید آمار صادرات پسته که از مهر ماه هر سال آغاز می‌شود را این‌گونه محاسبه کرد؛ چراکه به گفته‌ او، در مهر ماه و آبان ماه امسال نهایتا ۸ هزار تن پسته ایرانی صادر شده است؛ حال آنکه در سال گذشته در همین بازه زمانی میزان صادرات این محصول به بیش از ۵۰ هزار تن رسیده بود.
رئیس انجمن پسته با بیان اینکه پسته را کمتر از میزانی که طی دو ماه گذشته صادر کرده‌ایم، نمی‌توانیم صادر کنیم، تصریح کرد: اگر بازار داخلی را به بازار صادراتی ترجیح دهیم سال آینده که بیش از ۲۰۰ هزار تن پسته تولید کنیم دیگر نمی‌توانیم آن را صادر کنیم و با اقتصاد بیش از یک میلیون نفری تولیدکننده پسته که ۲۰۰ هزار خانوار را شامل می‌شود، بازی کرده‌ایم. بنابراین مردم باید این مساله را درک کنند و امسال را برای آینده‌ این محصول و اقتصاد کشور تحمل کنند؛ چراکه سال آینده هیچ مشکلی در زمینه تولید، تامین و صادرات پسته نخواهیم داشت. با تمام این تفاسیر روزهای زیادی به شب یلدا نمانده و طبق آمار فروش آجیل در چند ماه اخیر بسیار نا چیز شده است. .بنابر این برای همدلی با خانواده هایی که توانایی خرید آجیل ندارند بهتر است امسال شب یلدا را بدون آجیل بگذرانیم . با این حرکت شاید دلالان به خود بیایند؛ چرا که این مورد دیگر مثل خودرو و یا مواردی از این دست نیست که بتوانند احتکار کنند . با این حرکت می توانیم قیمت ها را تا شب عید متعادل تر کنیم.

دلالان باعث گرانی پسته شده‌اند
کامران غفوری، کارشناس تنظیم بازار
بازار آجیل و خشکبار هر ساله با نزدیک شدن به شب یلدا کمی دچار نوسانات قیمتی می‌شود و این موضوع شاید در ایامی که تقاضای کالا بالا می‌رود، کمی طبیعی به نظر برسد؛ اما اینکه بخواهیم برای هر کیلو آجیل و به‌ویژه پسته ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنیم، واقعا غیرمنطقی و بی‌انصافی در حق مصرف‌کننده است. در رابطه با کالاهای وارداتی یا کالاهای تولید داخل که مواد اولیه را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند شاید افزایش قیمت‌ به دلیل نوسانات نرخ دلار قابل توجیه باشد؛ اما اینکه پسته که یک محصول کاملا ایرانی است و از صفر تا صد کار در کشور انجام می‌شود چرا باید درگیر چنین بازی‌هایی شود؟ درباره آجیل و خشکبار آن دسته از محصولاتی که وارداتی‌اند مشمول افزایش قیمت شده‌اند که البته این موضوع هم جای نقد بسیاری دارد؛ چراکه میزان افزایش قیمت نباید به دلخواه و خواست فروشنده یا واردکننده باشد و براساس مصوبات و حال در این شرایط براساس خرد جمعی تصمیم‌گیری می‌شود. در حال حاضر در سراسر کشور در بازار آجیل و خشکبار دچار نوسانات قیمت به دلیل نوسانات دلار و نزدیک شدن به ایام پرتقاضا هستیم که همین شب یلدا موجب فعالیت دوباره دلالان شده تا از این طریق درآمدهای بیشتری به جیب بزنند. به دلیل خاصیت هیجانی که در این ماه‌ها برای خرید کالاها برای مردم به وجود آمده است، از یک هفته قبل از شب یلدا مشاهده می‌کنیم که صف‌های طویلی جلوی آجیل‌فروشی‌ها بسته شده و مردم به فکر خرید اقلام مورد نیاز هستند؛ در حالی که در سال‌های گذشته این تب از یک یا دو روز قبل از این شب به راه می‌افتاد. جدای از اینکه در حال حاضر تمام اقلام آجیل گران شده‌اند و قیمت‌های سرسام‌آور اجازه نزدیک شدن بسیاری از مردم را به مغازه‌ها نمی‌دهد، قیمت پسته ایرانی قابل توجه است. هیچ‌گونه دست خارجی در تولید این محصول دخالت ندارد و تمامی دلایل گرانی آن معطوف به فعالیت دلالان است. دلالان باعث گرانی پسته شده‌اند و فعالیت آنها از ابتدای سال و با سوءاستفاده از نوسانات قیمت دلار آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. مردم به ناچار باید امسال را تحمل کنند و امیدواریم برای سال بعد این مشکلات از بین برود.

کاهش محصول باغات پسته با برهم زدن اقلیم دمایی
غلامعلی مهدی‌زاده، فعال بازار پسته
استراتژیک‌ترین محصول صادراتی کشور که هر ساله ارزآوری زیادی داشته است، امسال درگیر سرمازدگی و کاهش تولید شد. هرچند قیمت کودی که برای این درختان لازم است نیز افزایش یافته؛ اما دلیل اصلی آن برهم زدن اقلیم دمایی آن است. امسال کشاورزان درختان پسته را بسیار زودتر از زمان دقیق آن از خواب زمستانی بیدار کردند و همین امر موجب شد محصول پسته این باغات دچار سرمازدگی شود. اینکه اعلام می‌شود دلالان در این افزایش قیمت‌ها تاثیر داشته‌اند، درست نیست. امسال قیمت هر کیلو پسته خریداری‌شده در باغ تا بارانداز بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بوده؛ اما بر این باوریم که نوسان نرخ ارز ارتباط چندانی به افزایش نرخ پسته ندارد که دلالان بخواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند.
پسته ایرانی برای مصرف داخل به مقدار کافی وجود دارد و اگر صحبت از کمبود شده منظور کاهش صادرات است. به دلیل سرمازدگی محصول کمتری نسبت به سال گذشته برداشت شد و به دلیل تقاضای بازار داخلی کاهش صادرات داشته‌ایم. بنابراین برای تامین بازار داخلی محصول پسته شب یلدا و شب عید هیچ کمبودی وجود ندارد و افزایش قیمت چشمگیر این محصول در بازار ناشی از حضور دلالان نیست و دلایل دیگری دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.