صفحه اصلی / استان ها / زنجان / مقابله با بیماری‌های متابولیک مهم‌ترین راه برای دستیابی به استانداردهای جهانی دام و طیور
مقابله با بیماری‌های متابولیک مهم‌ترین راه برای دستیابی به استانداردهای جهانی دام و طیور

در حاشیه نخستین همایش ملی «ناهنجاری‌های متابولیکی دام و طیور» عنوان شد

مقابله با بیماری‌های متابولیک مهم‌ترین راه برای دستیابی به استانداردهای جهانی دام و طیور

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان گفت: از مهم‌ترین راه‌کارها برای دستیابی به سطح استانداردهای روز دنیا و عملکرد مزارع برتر جهان در حوزه دام و طیور، مقابله با بیماری‌های متابولیکی است.

دامداری

به گزارش کسب و کار نیوز و ایرنا، با بیان این‌که بیماری‌های دام و طیور به دو دسته عفونی و متابولیک تقسیم‌بندی می‌شود، اظهار کرد: بیماری‌های عفونی تا حد زیادی توسط سازمان دامپزشکی کنترل می‌شود و خوشبختانه درصد شیوع این بیماری‌ها رو به کاهش است، اما با توجه به افزایش تولید دام و طیور، شاهد دسته جدیدی از بیماری‌ها هستیم که «بیماری‌های متابولیک» نام دارد.

وی با اشاره به افزایش روزافزون شیوع بیماری‌های متابولیک، ادامه داد: یکی از عللی که باعث می‌شود میزان تولیدات دام و طیور کشور به سطح استانداردهای جهانی نرسد، بیماری‌های متابولیک است که در برخی موارد به‌صورت نامشخص در میان گله شیوع پیدا کرده و به کاهش عملکرد متنج می‌شود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان افزود: هدف از برگزاری همایش «ناهنجاری‌های متابولیکی دام و طیور»، اهمیت دادن به این نوع بیماری‌ها و دست‌یابی به راه‌حل‌هایی برای دامداران و فعالان این صنعت در راستای مقابله با آن‌هاست.

شهیر یادآور شد: در استان زنجان، چندین کشت و صنعت بزرگ در زمینه دام و طیور فعالیت می‌کنند. با این وجود هنوز مطالعه‌ای در این‌باره نشده است که بیماری‌های متابولیکی چند درصد دام و طیور موجود در استان را مورد تهدید قرار می‌دهد، اما مطالعه و تحقیق در رابطه با چنین موضوعی بسیاری ضروری است.

وی یادآور شد: از مهم‌ترین راه‌کارها برای این‌که در حوزه دام و طیور به سطح استانداردهای روز دنیا و عملکرد مزارع برتر جهان برسیم، مقابله با بیماری‌های متابولیکی است. متأسفانه برخی مزارع ما با چالش‌هایی از جمله کمبود تغذیه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و همین مسأله، زمینه‌ای را فراهم می‌کند که عملکردها به سطح استاندارد جهانی نرسد.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان یادآور شد: بیماری‌های متابولیک اجازه نمی‌دهد که میزان تولید به سطح استاندارد جهانی برسد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.