صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / مرور مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی در هفته‌ای که سپری شد
مرور مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی در هفته‌ای که سپری شد

مرور مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی در هفته‌ای که سپری شد

هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم با خبرهای حقوقی و قضایی بسیاری همراه بود که از جمله آنها پیام تبریک رییس اسکودا برای آغاز بیستمین سال فعالیت ایسنا، دستگیری ۴ متهم حادثه تروریستی چابهار،‌ تایید حکم اعدام باقری درمنی، محکومیت مدیر موسسه ثامن الحجج به ۱۵ سال حبس،‌ جوانان در صدر اهدا کنندگان جسد، واکنش محسنی‌اژه‌ای به حرف‌ها و نامه ظریف درباره پولشویی، پرونده سکه ثامن هنوز به دادگاه نرفته است،‌ اسماعیل بخشی آزاد شد و... بود.

دادگاه

به گزارش کسب و کار نیوز، ایجاد و تثبیت رسانه‌ای مستقل و حرفه‌ای و مورد اعتماد است که اکنون آوازه آن از مرزهای کشورمان فراتر رفته و در عرصه بین‌المللی نیز محل مراجعه است.

دستگیری ۴ متهم در رابطه با حادثه تروریستی چابهار

خبر مهم بعدی که در اولین روز از این هفته منتشر شد این بود که دادستان زاهدان از دستگیری ۴ متهم در رابطه با حادثه تروریستی چابهار خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد با بیان اینکه این افراد در شهرستان‌های مختلف استان سیستان و بلوچستان دستگیر شده‌اند، افزود: این پرونده در مجتمع ویژه جرائم امنیتی در مرکز استان سیستان و بلوچستان رسیدگی خواهد شد.

دادستان زاهدان همچنین گفت: تحقیقات در مورد نقش متهمان در عملیات تروریستی و شناسایی سایر متهمان ادامه خواهد داشت.

ضرورت تسلط کارکنان دستگاه قضایی به مهارت‌های ارتباطی

معاون منابع انسانی قوه قضاییه هم گفت که فلسفه وجودی دستگاه قضایی عدالت است و طبیعی است که کارگزار عدالت باید گرایش به اخلاق و عدالت داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین علی‌‍‌رضا امینی در نشست معاونان و مدیران منابع انسانی دادگستری‌های سراسر کشور که در مرکز آموزش قوه قضاییه در قم برگزار شد، سرمایه و رکن اصلی دستگاه قضا را منابع انسانی دانست و فلسفه تشکیل معاونت‌های منابع انسانی را توانمندی و توسعه سرمایه انسانی عنوان کرد و گفت: توانمندی نیروی انسانی در گرو توسعه و ارتقای دانش، مهارت و سلامت است.

دومین روز این هفته نیز با خبرهای متعددی همراه بود.

 نهاد وکالت باید برای رفع بیکاری ادعایی، تحول را از خودش شروع کند

حسین قربانزاده از پیگیری‌کنندگان حذف معیار ظرفیت از آزمون وکالت، در یادداشتی با عنوان “مروری بر عوامل موثر در بیکاری ادعایی وکلای جوان!” تاکید کرد: به نظر می رسد نهاد وکالت باید برای رفع بیکاری ادعایی و رونق بازار خدمات حقوقی، تحول را از خودش شروع کند.

جوانان در صدر اهدا کنندگان جسد

مدیر بانک نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور اعلام هم کرد که بیش از ۳۲ درصد از اهداکنندگان جسد را جوانان سنین ۲۰ تا ۴۰ سال تشکیل می دهند.

امین رادمنش با بیان این مطلب گفت که پس از فراخوان سازمان پزشکی قانونی در روزهای پایانی مرداد ۱۳۹۶، ۷۳۰ نفر جهت اهدای جسد خود اعلام آمادگی کرده‌اند که ۴۰ درصد آنان را زنان و ۶۰ درصد آنان را مردان تشکیل می دهند.

رادمنش با اشاره به مشکلاتی که دانشگاه ها در تأمین جسد با آن مواجه هستند،‌ تلاش مرکز تحقیقات پزشکی قانونی را در راستای کمک به محافل علمی پزشکی کشور و رفع یا کاهش مشکلات آن ها در این زمینه دانست.

قبولی ۳۸ مددجوی زندان‌های تهران در آزمون‌های سواد آموزی

مدیرکل زندان‌های استان تهران هم از قبولی ۳۸ مددجوی زندان‌های این استان در آزمون‌های سواد آموزی و انتقال نهضت سواد آموزی خبر داد و گفت که با تعاملات و هماهنگی‌های انجام گرفته، طی ۹ ماهه سال جاری از سوی مسئولین آموزش زندانهای استان و نهضت سوادی آموزی، تعداد ۳۸ نفر مددجوی زندان‌های استان موفق به دریافت گواهینامه در دوره‌های سواد آموزی و انتقال شده اند.

خانواده دانشجوی خودکشی کرده دانشگاه الزهرا برای اخذ توضیح دعوت می‌شوند

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران هم اعلام کرد که تحقیقات تکمیلی در خصوص انگیزه دانشجویی که در دانشگاه الزهرا خودکشی کرده بود، در حال انجام است.

محمد شهریاری همچنین گفت: پرونده در خصوص این موضوع تشکیل شده و بازپرس در صحنه جنایت حضور یافته و پرونده به تشخیص هویت هم رفته است. این خانم، مشکلات روحی و روانی داشته و دارو مصرف می کرده است البته تحقیقات تکمیلی در خصوص انگیزه وی از خودکشی در حال انجام است.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران  با بیان اینکه دانشجو هیچ مشکلی با مسئولان دانشگاه نداشته است، گفت: با توجه به داروهایی که در کیف وی  پیدا کردیم که داروهای اعصاب و روان و افسردگی بوده است، باید خانواده‌اش برای اخذ توضیح دعوت شوند تا مشخص شود علت فوت و انگیزه وی از خودکشی  چه بوده است.

میانجی‌گری و جایگاه این نهاد در کشورهای پیشرفته

یک وکیل دادگستری هم در یادداشتی با اشاره به ثبت‌نام قوه قضاییه از متقاضیان تاسیس موسسات میانجی‌گری در امور کیفری تاکید کرد که باید «سازش» در دعاوی از یک امر کلیشه‌ای و تشریفاتی خارج گردد تا حل و فصل دعاوی از طریق میانجی‌گری افزایش یابد.

قاضی در دادرسی درباره کودک باید «سزا» را برای درمان انتخاب کند

مدیرکل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه هم گفت که قاضی در دادرسی درباره کودک باید «سزا» را برای درمان انتخاب کند و ضمن تشبیه کار قضات به کار پزشکان اظهار کرد: همانگونه که پزشک در هنگام تجویز دارو نزدیکترین و بهترین راه درمان را انتخاب می‌کند قاضی نیز به همین روش عمل می‌کند و اگر قاضی را به پزشک تشبیه کنیم مراحل درمانی طی شده توسط پزشک از قاضی هم سر می‌زند و در واقع قاضی هم با پرسشگری از متهم و اطرافیان در حال مشاهده‌گری برای این است که به خصوص در حوزه کودکان زوایای مختلف شخصیتی، روانی و… وی را برای تشخیص نوع بیماری بررسی کند.

نظر هیات منصفه مطبوعات درباره وطن امروز و چهار سایت خبری

بر اساس نظر هیات منصفه مطبوعات درباره وطن امروز و چهار سایت خبری در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی پرونده مدیرمسئول و خبرنگار روزنامه «وطن امروز» به اتهامات نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و افترا رسیدگی شد که با نظر هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا هر دو متهم مجرم شناخته نشدند.

همچنین در این جلسه به پرونده مدیران مسئول سایت‌های خبری «صراط نیوز»، « آفتاب نیوز»، «فردانیوز »و «تعامل نیوز» به اتهام نشر مطالب خلاف واقع رسیدگی شد که با نظر هیات منصفه هر چهار متهم مجرم تشخیص داده نشدند.

حکم اعدام باقری درمنی تایید شد/ محکومیت مدیر موسسه ثامن الحجج به ۱۵ سال حبس

خبر مهم دیگری که در این هفته منشتر شد این بود که سخنگوی قوه قضاییه در یکصدو سی و چهارمین نشست خبری خود با خبرنگاران از تایید حکم اعدام حمید باقری درمنی -از محکومان پرونده‌های اقتصادی اخیر- در دیوان عالی کشور خبر داد.

وی همچنین گفت که سید ابوالفضل میرعلی رییس و مدیرعامل (موسسه مالی اعتباری) ثامن الحجج به ۱۵ سال حبس از جنبه کیفری محکوم شد و از جنبه مالی نیز اموال توقیف و شناسایی شده و به مزایده گذاشته می شود.

محسنی اژه‌ای همچنین اسامی تعداد دیگری از کسانی که اتهام فساد مالی داشتند و احکام‌شان قطعی شده بود را اعلام کرد که اسامی این افراد به شرح زیر است:

۱. منوچهر پورفرد، فرزند عبدالله  که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۱۰ سال حبس و جزای نقدی ۳۱۸ میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۳۱۹ ریال به زمینه ثبت اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آورده بود و همچنین محرومیت از خدمات دولتی.

۲. اسماعیل نصراللهی، فرزند حمزه، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۱۰ سال حبس و به مبلغ جزای نقدی که برای نفر اول اعلام شد و ضبط اموالی که از طریق نامشروع و ناشی از جرم بوده و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شد.

۳. حسن مزارعی، فرزند شاهمیرزا به اتهام اختلال در نظام اقتصادی به سه سال حبس و سه میلیارد و ۹۴ میلیون و ۶۷۰ هزار ریال جزای نقدی.

۴_ مهدی رضایی فرزند رمضان به سه سال حبس و ۴۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال جزای نقدی.

۵_ ناصر حبیبی نسب فرزند قمصور به یکسال حبس و ۱۷ میلیارد ریال جزای نقدی که البته همه عوایدی که ناشی از جرم بوده نیز ضبط می‌شود.

۶_ عسکر براتی فرزند نادعلی به پنج سال حبس و سه میلیارد و ۷۰۷ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال جزای نقدی.

۷_ امیر کمالی سروستانی (معروف به اشکان) فرزند محمدحسین به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و ۳۵ میلیارد و ۴۸۵ میلیون و ۷۱۳ هزار ریال جزای نقدی همراه با ضبط کلیه اموالی که از طریق نامشروع تحصیل کرده بود.

۸_ محمد ثاقب پور فرزند احمد به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به هشت سال حبس و مبلغ سه میلیارد و ۹۰۳ میلیون و ۸۸۷ هزار ریال جزای نقدی و ضبط اموال ناشی از جرم.

۹_ حسین منصوری قیری فرزند غلامحسین به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به هشت سال حبس و مبلغ سه میلیارد و ۹۰۳ میلیون و ۸۸۷ هزار ریال جزای نقدی و ضبط اموال ناشی از جرم.

۱۰_ محمود پورمند فرزند احمد به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به هشت سال حبس و مبلغ سه میلیارد و ۹۰۳ میلیون و ۸۸۷ هزار ریال جزای نقدی و ضبط اموال ناشی از جرم.

۱۱_میامحمد آخوندزاده (تبعه افغانستان) فرزند شیرمحمد به اتهام اخلال در نظام پولی و اقتصادی کشور از طریق حواله‌های ارزی به ۲۰ سال حبس، اخراج از کشور و جزای نقدی و ضبط کلیه وجوهی که از طریق جرم حاصل شده بود.

۱۲_ محسن رنجبر فرزند طمراس به اتهام ارتشاء و چند مورد محکومیت به هفت سال و شش ماه حبس و معادل دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری خود در خصوص سایر پرونده‌های اتهامی در شیراز، گفت: در شیراز حکم بدوی در مورد رییس و اعضای شورا – که چهار یا پنج نفر بودند – و همچنین ۱۹ پیمانکار و شهردار مرودشت – که در رسانه‌ها اعلام شده بود پرونده آن‌ها به دادگاه رفته -، دادگاه بدوی حکم صادر کرده ولی چون هنوز حکمی قطعی نشده از بیان جزییات آن معذورم، اما اجمالا تا ۱۵ سال حبس برای آن‌ها پیش‌بینی شده است.

وی در خصوص پرونده دیگری در شیراز اظهار کرد: در مورد متهمین پرونده آبفای شیراز  هم در رسانه‌ها مطرح شده بود که دادگاه بدوی حکم صادر کرده است که بعد از قطعیت آن را اعلام می‌کنیم.

محسنی اژه‌ای پرونده‌هایی را که در تهران برای‌شان حکم قطعی صادر شده است را نیز به شرح زیر توضیح داد:

مهدی شمس فرزند حسین به اتهام مشارکت در کلاهبرداری  به میزان ۱۱ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۱۸۸ دلار امریکا و مبلغ ۴۶ میلیارد و ۵۴۸ میلیون و ۵۴۶ هزار و ۹۷۴ ریال به ۷ سال حبس محکوم شده و جزای نقدی به مبلغ ۱۴۷ میلیارد و ۱۵۳  میلیون و ۳۲۱ هزار و ۲۷۶ برای وی در نظر گرفته شده است.

محمود مقدم فر  فرزند احمد به اتهام مشارکت در کلاهبرداری و معاونت در جعل و وکالتنامه و پرداخت رشوه آن‌چه که باید تحمل کند ۸ سال و یک ماه حبس و جزای نقدی به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال است و مالی که مربوط به رشوه بوده به میزان  ۷۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال باید برگردد.
 
حسن نامدار فرزند علی به اتهام اخذ رشوه و جعل سند رسمی به  ۸ سال حبس و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی  و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

محمد مصباحی پیروساعی فرزند حسن به اتهام اخذ رشوه به دو سال حبس، انفصال موقت به مدت سه  سال  و ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

–  صفی‌الله روزبهانی فرزند عزت الله به اتهام اخذ رشوه به  دو سال حبس و سه سال انفصال و ۲۳۸ میلیون ریال جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

مرادعلی محمدی فرزند ابراهیم به اتهام اخذ رشوه به  ۵ سال حبس و سه سال انفصال وجزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

سیدمهدی صادقی فرزند سیدعلی به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به جزای نقدی به میزان ۱۸۰ میلیون ریال محکوم شده است.

محمدمهدی مقدم منفرد فرزند اصغر  به اتهام مشارکت در کلاهبرداری به ۴ سال حبس و ۱۴۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون و ۸۴۱ هزارو ۷۸۵ ریال جزای نقدی محکوم شده است.

سیدمحمود موسوی فرزند حسین به اتهام پرداخت رشوه که به ۳ سال حبس و وجهی که بابت پرداخت رشوه یعنی ۵۸ میلیون ریال بوده محکوم شده است.

افشین یا علی اکبر شریف پور فرزند محمد بابت پرداخت رشوه به ۳ سال حبس و ضبط وجه الرشا به مبلغ ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال محکوم شده که معاونت در جعل هم داشته است.

ابوالقاسم عنایت الهی فرزند محمدحسن  به ۳ سال حبس و ضبط وجه الرشا  محکوم شده است. مشارکت در کلاهبرداری داشته  و به مبلغ  ۵۹ میلیارد و ۲۸۸ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۳۲۸ریال هم جزای نقدی محکوم شده است.

ایرج فرشباف فرزند محمد به اتهام جعل سند رسمی به ۳ سال حبس و ۲ سال محرومیت و جزای نقدی محکوم شده است.

سیدمجتبی جبیری فرزند ابراهیم بابت اعمال نفوذ به دو سال حبس و دو سال محرومیت و مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است.

حسن نامدار فرزند محمد به اتهام جعل سند رسمی و استفاده از سند مجعول به سه سال حبس و دوسال محرومیت محکوم شده است.

سعید سیف فرزند اسد به اتهام  اخذ رشوه به دو سال حبس و  سه سال انفصال و ۴۰ میلیارد ریال جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

وی افزود: در خراسان رضوی نیز یکی دو مورد هم بود؛ علی مجدی فر متهم به کلاهبرداری متعدد از طریق رایانه و غیررایانه به ۱۰ سال حبس و جرای نقدی و رد مال محکوم شده است.

واکنش محسنی‌اژه‌ای به حرف‌ها و نامه ظریف درباره پولشویی

بر اساس این گزارش، محسنی اژه‌ای به حرف‌ها و نامه ظریف درباره پولشویی واکنش نشان داد و گفت: در این خصوص دو نامه نوشته شده بود؛ یک نامه بنده خطاب به دادستان تهران نوشتم که بر اساس مطالبی که منصوب به ظریف است توضیح بخواهید. یک نامه هم آقای منتظری به دکتر ظریف نوشتند. ایشان جواب نامه دادستان کل را دادند و دادستان کل هم گفتند که اسنادی ارایه نشده است.

وی افزود: بحث این نبود که چرا در کشور پولشویی هست یا نه؛ زیرا در تمام دنیا پولشویی وجود دارد و برخی از افراد پرونده‌شان مطرح است مثل همان آقایی که ۵۰ میلیارد گرفته ممکن است خودش بگوید که قرض گرفتم و آن فرد به فرد دیگری منتقل می‌کند. همان فردی که وقتی هم با تیم هسته‌ای همراهی می‌کرد محکوم شد و یکی از موارد اتهامی این بود که در زمان کار با آن‌ها با شرکت آمریکایی قراردادی بسته بود و گفته بود پول را به حساب دیگری در کشور دیگری بریزید. لذا  این‌که پولشویی هست یا نه مسلما بوده و کشور ما کمتر از کشورهای دیگر دارد. بحثی که باید توضیح دهند این است؛ جوری مطالب منعکس شد که گویی مخالفان لوایح کسانی‌اند که پولشویی دارند. اشکال عمدتا به این بخش بود که وی گفته مدنظرم هیچ نهادی نبود و کلی گفتم. اگر این باشد طبعا بحث دیگری است.

پرونده سکه ثامن هنوز به دادگاه نرفته است

محسنی اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن هم گفت: هنوز پرونده به دادگاه نرفته و در دادسرا و مرحله تحقیقات است.

معاون ارزی سابق بانک مرکزی در دادگاه ویژه اقتصادی محاکمه می‌شود

همچنین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در رابطه با اینکه آیا پرونده  معاون ارزی سابق بانک مرکزی در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود، گفت: بله نوع اتهام به گونه‌ای است که در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود و هنوز تعیین وقت نشده و چون پرونده ۹ متهم دارد و برخی از افراد در بانک‌ مرکزی است و برخی هم در خارج از بانک مرکزی در حال تحقیق است.

وی افزود: اگر دادگاه تشخیص داد، علنی برگزار می شود و  اگر علنی برگزار شود، قابل انتشار است.

واکنش محسنی اژه‌ای به موضوع آزار و اذیت کودکان در اصفهان

سخنگوی قوه قضاییه درباره موضوع آزار و اذیت کودکان در اصفهان هم گفت: باید بدانیم نباید کاری کنیم که افشای این مسائل ظلمی را به بچه و خانواده‌اش تحمیل کند زیرا برخی اوقات ممکن است باعث اشاعه فحشا شود.

محسنی اژه ای  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آنجا که قوه قضاییه در زمینه حقوق عامه ورود موفق داشته آیا در زمینه خودرو هم ورود کرده است؟ گفت: خیر، مواردی که واضح و روشن است را ورود می کنیم  در موضوعی  مثل تولید محصول از جمله خودرو باید بگویم که نه در اولویتمان نیست و مسایل روشن که جزو حقوق عامه است جزو اولویت ماست.

صدور کیفرخواست برای پرونده قاچاق قطعات خودرو

بر اساس این گزارش، محسنی اژه‌ای درباره پرونده آقای عباس.الف به اتهام قاچاق قطعات خودرو به میزان ۷۰۰ میلیون دلار هم اظهار کرد: در خصوص این پرونده کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته و در همین دادگاه‌های ویژه هم به آن رسیدگی می‌شود ولی هنوز تعیین وقت نشده است.  

واکنش محسنی اژه‌ای به سابقه دار بودن فردی که دیگران را در پارک آتش می‌زد

سخنگوی قوه قضاییه، درباره  پخش کلیپی در فضای مجازی که طی آن فردی اقدام به آتش زدن افراد در پارک‌ها گفت: کسی هست که بازداشت می‌شود و حبس را طی می‌کند و مجدد مرتکب جرم می‌شود و مدت مجازات را طی می‌کند و یا رضایت می‌گیرد. این‌که توقع داشته باشیم اگر یک فرد یکبار مجازات شد دیگر عمل مجرمانه انجام ندهد مطلوب ما هم است. اگر به طور مثال فردی شرب خمر کرد و حد شرب خمر بر او جاری شد ولی مجددا آن را تکرار کرد حد شرب خمر بر او جاری می‌شود و نباید همه بازدارندگی‌ها را از مجازات بخواهیم.

آخرین وضعیت پرونده سیف از زبان محسنی اژه‌ای

سخنگوی دستگاه قضا در این رابطه گفت که پرونده‌ای که به دادگاه رفته هنوز تعیین وقت نشده و دادگاه شروع به دادرسی نکرده است. در مورد دو پرونده که در دادسرا مطرح بوده هنوز منجر به کیفرخواست نشده و در مورد یکی از مدیران بانک مرکزی هم هنوز کیفرخواست پرونده‌اش صادر نشده است.

محسنی اژه‌ای افزود: در مورد پرونده دیوان محاسبات اعلام جرمی نشده و در مورد حکمی که داده بودند انفصال را دیده‌ام و تجدیدنظر نیز آن را قطعی کرده است.

ضرورت نظارت و کنترل دقیق بازار سکه و طلا

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان در این هفته گفت که نظارت و کنترل دقیق بازار سکه و طلا در ایجاد آرامش و امنیت جامعه بسیار اثرگذار است.

اعدام یک متجاوز به عنف در قزوین

دادستانی قزوین هم اعلام کرد: در سحرگاه روز یک‌شنبه -۱۸ آذرماه- حکم اعدام فردی که مرتکب تجاوز به عنف شده بود در محوطه زندان مرکزی قزوین به اجرا درآمد. این پرونده در سال ۹۶ تشکیل و متهمین این پرونده نیز در کمترین زمان ممکن توسط ضابطین قضایی دستگیر و جهت رسیدگی در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفتند. این پرونده ۵ متهم دارد و دلیل اصلی ارتکاب جرم در این پرونده یک رابطه غیراخلاقی بوده است که متهم ردیف اول این پرونده از حیث ارتکاب تجاوز به عنف و سرقت مقرون به آزار بر اساس مستندات پرونده به اعدام محکوم شد.

اسلام باعث عقب ماندگی ما نشده است

جواد لاریجانی، معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمان به تبیین چالش تجربه انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران جزء پیشرفته ترین و توانمندترین کشورهای غرب آسیا است بنابراین اسلام باعث عقب ماندگی ما نشده است و انقلاب اسلامی یک حادثه بزرگ تاریخی است و انقلاب دو جریان را شروع کرد که بنای نظام مدنی جامع براساس فکر اهل بیت و مکتب اسلامی نخستین جریان و دیگری اینکه جریان بیداری اسلامی محدود به مرزهای کشور نمی‌شود.

مهناز افشار به دادسرا احضار شد

خبر دیگری که روز یک‌شنبه -۱۸ آذرماه- منتشر شد این بود که مهناز افشار برای ارائه برخی توضیحات به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد که احتمالا احضار وی به دادسرا، به دلیل معرفی و تبلیغ یک آمپول برای معتادین در فضای مجازی بوده است.

نتایج رسیدگی به اعتراضات آزمون قضاوت ایثارگران سال ۹۷ اعلام شد

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، اعلام کرد که نتایج رسیدگی به اعتراضات آزمون قضاوت ایثارگران ( اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ ) از طریق پیامک به ذینفعان اعلام شده است. آزمون قضاوت سال ۹۷، ۲۷ مهرماه سال جاری برگزار شد و  نتایج آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۷ نیز سوم آذرماه اعلام شد.

تاکید کدخدایی بر لزوم توجه به جامعیت در پیش بینی بودجه

سخنگوی شورای نگهبان هم در صفحه توئیترش نوشت که تمام درآمدها و هزینه‌های دولت به هر شکل و صورتی که هست، باید در سند بودجه پیش بینی شود.

عباسعلی کدخدایی در توئیتی نوشت: تنظیم قانون بودجه، دارای اصول و ضوابط مخصوصی است که بخشی از آن در قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته است. از جمله این اصول، اصل «جامعیت» بودجه است که بر اساس آن، باید تمام درآمدها وهزینه‌های دولت به هر شکل و صورتی که هست، در سند بودجه پیش بینی و به مجلس تقدیم گردد.

آخرین وضعیت پرونده یک وکیل بازداشتی

سومین روز از هفته‌ای که سپری شد، وکیل مدافع امیرسالار داودی –وکیلی که روز ۲۹ آبان ۹۷ بازداشت شد- آخرین وضعیت پرونده موکلش را تشریح کرد و گفت: موکلم از روز ۲۹ آبان تاکنون در بازداشت بسر می‌برد و از آن تاریخ تاکنون نه اجازه ملاقات با خودش را دارم و نه بازپرس اجازه می‌دهد که او را ببینم. این پرونده از سال گذشته در جریان بوده و  من سال گذشته در پرونده اعلام وکالت کردم. اتهامات موکلم اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبری است و قرار بازداشت یک ماهه برای موکلم صادر شده که  به این قرار بازداشت هم اعتراض نکرده است.

محکومیت آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی به ۶ سال حبس

همچنین روز دوشنبه -۱۹ آذرماه- وکیل مدافع آرش کیخسروی هم از محکومیت موکلش و قاسم شعله سعدی -وکلای بازداشت شده در مرداد ماه امسال- به ۶ سال حبس خبر داد و گفت: موکلم به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال و نیز به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است که البته یکی از این دو حکم اعمال می‌شود و قاسم شعله سعدی نیز به همین مجازات‌ها محکوم شده است.

رهبری پیش‌بینی کرده بودند بیداری ‌اسلامی به اروپا سرایت می‌کند/دی ماه ۹۶ مسئولان غربی غوغا کردند

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اعتراضات گسترده در فرانسه، گفت: رهبر معظم انقلاب سال‌ها قبل پیش بینی کرده بودند که موج بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی ساکن نخواهد ماند و به اروپا نیز سرایت خواهد کرد.

مدیرکل روابط عمومی دادستانی کل کشور منصوب شد

خبر دیگری که در این روز منتشر شد این بود که محمدحسین صیرفی نفیس به عنوان مدیرکل دفتر برنامه ریزی، آمار و فناوری اطلاعات و روابط عمومی دادستانی کل کشور منصوب شد.

صیرفی نفیس، پیش از این مسئولیت روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور و اداره کل فرهنگ حرفه‌ای معاونت فرهنگی قوه قضاییه را بر عهده داشته است.

صدور حکم ۱۰ سال حبس برای دو نفر در ارتباط با حوادث دی ماه ۹۶

یک وکیل دادگستری هم گفت: شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اراک برای موکلش و چند متهم دیگر در ارتباط با حوادث ی ماه ۹۶ حکم حبس صادر کرده است.

پیام درفشان در خصوص حکم صادره در رابطه با پرونده موکلش محمد نجفی –که وکیل دادگستری است- و چند متهم دیگر که در ارتباط با حوادث دی ماه ۹۶ تشکیل شده است، اظهار کرد: شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اراک موکلم را از عنوان اتهامی عضویت در دسته‌جات تبرئه، اما در ارتباط با عنوان اتهامی فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به یک سال حبس، بابت توهین به رهبری به دو سال حبس و به اتهام همکاری با دول متخاصم از طریق انتقال اخبار و اطلاعات به وسیله مصاحبه، به ۱۰ سال حبس محکوم کرده است.

وی افزود: طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در صورت قطعیت یافتن این حکم، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس قابلیت اجرا دارد.

آیین‌نامه اجرایی نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی حین خدمت ضابطان نظامی ابلاغ شد

بر اساس این گزارش، رییس قوه قضاییه آیین‌نامه اجرایی نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی حین خدمت ضابطان نظامی را ابلاغ کرد.

بیانیه ستاد حقوق بشر ایران در محکومیت خشونت‌های اخیر فرانسه

در پی حوادث و ناآرامی‌های اخیر فرانسه و سرکوب معترضان موسوم به جلیقه زرد، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیانیه‌ای خطاب به سازمان‌های بین‌المللی و دولت فرانسه منتشر و اعلام کرد: حوادث اخیر پاریس و شهرهای دیگر فرانسه از جهت مقابله خشونت‌بار پلیس و نیروهای امنیتی این کشور با مردمی که در مواجهه با بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌های غیرقابل تحمل به پا خاسته‌اند؛ تاسف‌بار، خطرناک و نگران‌کننده است.

از شورای حقوق بشر سازمان ملل انتظار داریم، مقدمات تعیین گزارشگر ویژه برای اتفاقات اخیر فرانسه را در دستور کار فوری خود قرار دهد و همچنین از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهیم که حوادث ناگوار جاری را به‌طور منظم زیرنظر داشته و گزارش‌های مربوطه را برای آگاه‌سازی افکار جامعه بین‌الملل اعلام نماید.”

بسیاری از علما، اساتید و دانشجویان خواهان فیلترینگ اینستاگرام هستند

در چهارمین روز از هفته‌ای که سپری شد خبر مهم دیگری که بر روی خروجی سایت خبرگزاری ایسنا قرار گرفت این بود که سرپرست جدید معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: بسیاری از علما و اساتید دانشگاه و دانشجویان هر کدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ اینستاگرام هستند.

جواد جاویدنیا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اینکه چندی پیش صحبت‌هایی مبنی بر احتمال فیلترینگ اینستاگرام مطرح شده بود. آیا قرار است این شبکه اجتماعی فیلتر شود؟ گفت: اینستاگرام باید چند سال پیش فیلتر می‌شد. متأسفانه میزان جرایمی که در بستر جرم خیز اینستاگرام بوجود آمده و هر روز رو به رشد است را می‌توان بعنوان یک فاجعه نام برد و خانواده‌های زیادی درگیر آسیب‌های آن شده و از این مسئله گلایه‌مند هستند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افزود: بسیاری از علما و اساتید دانشگاه و دانشجویان هر کدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ این نرم افزار هستند. حتی برخی تمام مسئولان فضای مجازی کشور را که هر کدام به نحوی در این فضا نقش دارند به خاطر عدم جلوگیری و برخورد با این پدیده مسئول گمراهی تک تک افراد جامعه و به ویژه کودکان و نوجوانان می‌دانند و بی‌غیرت خطاب می‌کنند و حق هم دارند.

جاویدنیا تاکید کرد: من به عنوان یکی از مسئولان نظام اسلامی بر صندلی خود تکیه داده‌ام و می‌بینم که چه فجایعی در این شبکه در حال وقوع است و اقدامی که می‌توانم انجام دهم را انجام ندهم و به جای وظایف شرعی و قانونی ملاحظات سیاسی را بهانه کنم آیا خداوند متعال و شهدا از من خواهند پذیرفت؟ اگر واقعا چنین است باید مسئولیتم را رها کنم و در خانه بنیشینم تا حداقل پاسخی داشته باشم که مسئول نبودم.

اعلام نتایج آزمون قضاوت ۱۳۹۷ ویژه داوطلبان حوزوی تا نیمه دی ماه

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه هم اعلام کرد: زمان اعلام نتایج آزمون تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۷ ویژه داوطلبان حوزوی مشخص شد که بدینوسیله به اطلاع داوطلبان حوزوی شرکت کننده در آزمون تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۷ می‌رساند، نتایج آزمون مذکور تا نیمه دی ماه از طریق پایگاه اطلاع ‌رسانی سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org  اعلام می‌شود و داوطلبان پذیرفته شده در این آزمون به مرحله بعدی که مصاحبه علمی_شفاهی است، راه می‌یابند.

موافقت دادگاه با آزادی آرش کیخسروی

خبر مهم دیگری که در چهارمین روز از هفته‌ای که سپری شد این بود که وکیل مدافع آرش کیخسروی گفت: قاضی صلواتی با آزادی موکلم به قید وثیقه ۳۰۰ میلیونی موافقت کرده است.

ابوذر نصراللهی در این باره اظهار کرد: قاضی صلواتی با آزادی آرش کیخسروی به قید وثیقه ۳۰۰ میلیونی و کفالت ۱۰۰ میلیونی موافقت کرده است.

نصراللهی همچنین گفته بود: موکلم به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال و نیز به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است که البته یکی از این دو حکم اعمال می‌شود. آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی دو وکیل دادگستری، ۲۷ مردادماه در پی حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی بازداشت شدند و جلسه محاکمه آنها یکشنبه -۱۱ آذرماه- در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

تاکید معاون حقوقی قوه قضاییه بر حمایت از فعالان اقتصادی

معاون حقوقی قوه قضاییه هم بر حمایت همه‌جانبه دستگاه قضا از سرمایه‌گذاران واقعی تاکید کرد و گفت که استان لرستان ظرفیت‌های متعددی دارد که اگر هرکدام استفاده شوند می‌توانند باعث توسعه شوند.

احضار۱۷۰۰ نفر در پرونده‌های شعب ویژه اقتصادی/ ۵۴۰ نفر ممنوع الخروج شدند

بر اساس این گزارش، دادستان تهران با بیان اینکه از ۱۹ تیرماه تا کنون اقدامات گسترده‌ای در شعب ویژه(رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی) انجام شده است، گفت: در این مدت ۱۷۰۰ نفر احضار شده و برای ۴۲۶ نفر قرار بازداشت صادر شده که در حال حاضر ۱۳۳ متهم در بازداشت بسر می‌برند. همچنین جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران یکی از وظایف مهم و شئونات دادستان را نظارت دانست و از اقدامات مستمر دادستانی تهران در مورد نظارت بر قضات، ضابطین، زندان و حضور نمایندگان دادستان در محاکم خبر داد.

در پنجمین روز از هفته‌ای که گذشت، خبرهای مهم دیگری منتشر شد.

بستر لازم برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی فراهم نشد/ توئیتر حاوی میلیون‌ها محتوای مجرمانه است

سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به تشریح موضوعاتی همچون فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام، رفع فیلتر توییتر و حمایت از فعالیت پیام رسان‌های اجتماعی داخلی پرداخت و درباره آیین نامه حمایت حقوقی از فعالیت پیام رسان‌های اجتماعی داخلی گفت: آیین نامه حمایت حقوقی از پیام رسان‌های اجتماعی داخلی در سال ۱۳۹۶ توسط قوه قضائیه تهیه و تدوین شد و بر حمایت حقوقی و قضایی از پیام رسان های داخلی و حفظ حقوق کاربران آن‌ها توجه ویژه و بر ضرورت حفظ حریم خصوصی افراد تأکید شده است.طبق اصل ۲۵ قانون اساسی هر گونه دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران بدون اذن مقامات قضایی خاص و در شرایط خاص ممنوع و قابل تعقیب است که در این آیین نامه هم به آن تصریح شده است.

وی افزود: در موضوع حمایت از مدیران این پیام رسان‌ها نیز تأکید شده است که مسئولیت اولیه محتوای منتشر شده بر عهده کاربر است و مدیر پیام رسان در صورت همکاری کامل با دستگاه قضایی و ارائه اطلاعات کاربری که مرتکب جرم شده است، هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

وی درباره ارزیابی از عملکرد دادستانی کل کشور در رابطه با حمایت از فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی گفت: طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی دو وظیفه بر عهده دستگاه قضایی گذاشته شده بود که یکی تصویب آیین نامه یادشده بود و دیگری اختصاص شعب ویژه رسیدگی به جرایم پیام رسان‌هاست که هر دو این موارد انجام شده است و حدود ۴۰۰ شعبه جرایم رایانه‌ای در سراسر کشور وجود دارند که جرایم مربوط به پیام رسان‌ها را نیز رسیدگی می کنند.

تاکید جنتی بر ضرورت توجه نمایندگان مجلس به شأن و جایگاه خود

دبیر شورای نگهبان بر ضرورت توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شأن و جایگاه خود و همچنین رسالتی که بر عهده ایشان است، تأکید کرد و گفت: شایسته نماینده مردم نیست که در مجلس که محل قانونگذاری و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات کشور است، به امور دیگر بپردازد.

آیت‌الله جنتی ضمن برشمردن برخی شرارت‌های استکبار به‌ ویژه آمریکا، اسرائیل و آل‌سعود گفت: علت نابسمانی اوضاع کشور باید بررسی شود تا صلاح بر فساد در همه زمینه‌ها غلبه پیدا کند که متأسفانه الان وضعیت مطلوب نیست.

تقویت مالکیت فکری موجب رونق اقتصادی می‌شود

سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری هم گفت که بخش خصوصی به دنبال تولید ثروت از علم و دانش است و ابزار این کار نیز مالکیت فکری است و با اشاره به نقش مالکیت فکری در تولید ثروت، بر تقویت و پشتیبانی آن از سوی دولت، بخش خصوصی اتاق بازرگانی و بازار تاکید کرد و گفت: هدف مالکیت فکری اقتصادی است که در حوزه رقابت شکل می گیرد و بخش خصوصی به دنبال تولید ثروت از علم و دانش است و ابزار این کار نیز مالکیت فکری است که دولت باید در این زمینه با رفع موانع و مشکلات هزینه تولید ثروت را کاهش دهد.

معلم نباید سر کلاس هیچ دغدغه‌ای به ‌جز تدریس داشته باشد

دادستان عمومی و انقلاب قزوین هم در پنجمین روز این هفته گفت: دستگاه قضایی آمادگی لازم را برای هم‌افزایی با آموزش ‌و پرورش در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد و امیدواریم با گسترش و اجرای طرح قاضی مدرسه بتوانیم در جهت رسیدن به اهداف مشترک گام‌های مؤثری برداریم. رشد و توسعه پایدار کشور به تربیت انسان‌های آگاه، متعهد و متخصص وابسته است و پیشرفت همه‌جانبه نیازمند توسعه سرمایه انسانی است به همین خاطر آموزش‌ و پرورش در تربیت نسل آینده کشور نقش اصلی و اساسی را دارد.

با حضور مسئولین استانی مشکلات آب مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ بررسی شد

مسئولین استانی مشکلات آب مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ را بررسی کردند و با اشاره به حجم جمعیت کیفری بر اهتمام و ضرورت توجه خاص مسئولین نسبت به مرتفع شدن برخی از مشکلات تاکید کردند و جهت رفع برخی کمبودها مواردی را شامل حفر چاه در مجتمع جهت تامین آب و احیاء یک حلقه چاه دیگر، پیگیری تامین اعتبار، آموزش نحوه صحیح مصرف به مددجویان و تغییر الگوی مصرف،آمادگی آب و فاضلاب روستایی جهت ارائه خدمات در مواقع بحران آبی به مجتمع به تصویب رساندند.

اسماعیل بخشی آزاد شد

خبر مهم دیگری که در ساعات پایانی پنجمین روز این هفته انتشار یافت این بود که وکیل مدافع اسماعیل بخشی یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از آزادی موکلش خبر داد.

فرزانه زیلابی با اعلام این خبر به ایسنا، اظهار کرد: اسماعیل بخشی یکی از فعالان کارگری بازداشتی شرکت نیشکر هفت‌تپه با تودیع وثیقه به میزان ۴۰۰ میلیون تومان آزاد شد. وی در مجموع سه اتهام داشته که دو اتهام وی در شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی انقلاب شوش مطرح شده که یک مورد اخلال در نظم عمومی بود و اتهام امنیتی مبنی بر اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی داشته است. اتهام دیگری که در شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز داشتند هم مشارکت در تشکیل گروه برای بر هم زدن امنیت ملی بوده است.

پکیج فروش گرانفروش به ۱۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم شد

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان آذربایجان شرقی هم از صدور حکم گرانفروشی ۱۹۵ دستگاه پکیج خبر داد و گفت: در راستای مبارزه  با گرانفروشی طی شکایت‌های مردمی و گزارش بازرسین سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان تبریز یک فروشگاه پکیج به دلیل گرانفروشی مبلغ یک میلیارد ریال جریمه شد. شعبه ۴ هیات بدوی در امر رسیدگی به پرونده ضمن تفهیم اتهام از فروش ۱۹۵ دستگاه پکیج و دریافت مبالغ اضافه و نظریه کارشناس رسمی، مابه التفاوت قیمت مصوب اتحادیه را به عنوان اضافه دریافتی اعلام  و در مجموع به یک میلیارد ریال جریمه محکوم کرده است.

احداث مراکز اعزام مددجویان رأی باز در ۱۰۰ نقطه کشور

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با اشاره به فعالیت مراکز اعزام در تمامی مراکز استان‌های کشور و حتی شهرستان‌های بزرگ که از جمعیت مددجوی بالایی برخوردار هستند، گفت: حداقل در ۱۰۰ نقطه کشور مراکز اعزام مددجویان رای باز احداث شده است.

اعلام زمان و نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون مرحله دوم تصدی منصب قضاوت سال ۱۳۹۷

بر اساس این گزارش، امروز و در آخرین روز از هفته‌ای که گذشت خبرهای دیگری منشتر شد که از جمله آن این بود که معاونت منابع انسانی قوه قضاییه زمان و نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون مرحله دوم (آزمون تشریحی/ ویژه دانشگاهیان) تصدی منصب قضاوت سال ۱۳۹۷ را اعلام کرد.

در اطلاعیه معاونت منابع انسانی قوه قضاییه آمده است: بدینوسیله به اطلاع داوطلبان دانشگاهی پذیرفته شده در مرحله اول آزمون قضاوت سال ۱۳۹۷ می‌رساند، کارت‌ شرکت در مرحله دوم (آزمون‌ تشریحی)‌ از روز سه شنبه ۹۷/۰۹/۲۷ بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار خواهد گرفت و داوطلبان برای مشاهده و پرینت کارت در مهلت تعیین باید به پایگاه اطلاع رسانی مذکور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و با وارد کردن اطلاعات ثبت نامی (شماره پرونده، نام، نام‌خانوادگی، شماره ملی، سال تولد و…) خود نسبت به دریافت کارت شرکت در آزمون اقدام و براساس آدرس تعیین شده بر روی کارت شرکت در آزمون، به حوزه امتحانی مراجعه نمایند. آزمون سراسری قضاوت سال ۱۳۹۷ برای داوطلبان دانشگاهی و حوزوی (مرد و زن) به صورت همزمان در روز جمعه مورخ ۹۷/۷/۲۷ برگزار  شد و نتایج آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۷ نیز سوم آذرماه اعلام شد. پذیرفته شدگان دانشگاهی روز جمعه مورخ ۹۷/۹/۳۰ در آزمون تشریحی شرکت خواهند کرد.

آزادی ضارب پرستار بیمارستان ۵ آذر گرگان با قرار وثیقه یک و نیم میلیاردی

دادستان گرگان هم از آزادی ضارب پرستار بیمارستان ۵ آذر گرگان با قرار وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خبر داد و گفت که وی در حال حاضر آزاد می‌باشد. این متهم دو اتهام داشته که یکی از آنها نگهداری مشروبات الکلی بوده که به دلیل این دو اتهام وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیونی برای وی تعیین شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.