صفحه اصلی / استان ها / گلستان / ثبت جهانی دو پروژه پخش سیلاب در گلستان
ثبت جهانی دو پروژه پخش سیلاب در گلستان

ثبت جهانی دو پروژه پخش سیلاب در گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از ثبت جهانی دو پروژه پخش سیلاب این اداره کل خبر داد.

پخش سیلاب

به گزارش کسب و کار نیوز، «ابوطالب قزل‌سفلو» اظهار کرد: پروژهای پخش سیلاب «کال خشک» و «کال زردآبه» شهرستان آزادشهر به عنوان پروژه های پخش سیلاب با هدف کاهش خسارات ناشی از سیلاب و تغذیه آب زیر زمینی آبخوان های استان در پرتال جهانی تغذیه مصنوعی آبخوان ها (MAR) وابسته به مرکز بین المللی ارزیابی منابع آب زیر زمینی (IGRAC) ثبت شدند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های موثر در مدیریت سیلاب و کاهش خسارات آن و بطور همزمان تغذیه آب های زیر زمینی، اجرای پروژه‌های پخش سیلاب است. در حوضه‌های آبخیز آبراهه‌ها پس از طی یک مسیر نسبتا پرشیب وارد مناطق کم شیب‌تر پایین دست می‌گردند. حال اگر این مناطق کم شیب دارای عرض مناسبی باشند، مستعد اجرای  پروژه‌های پخش سیلاب هستند.

قزل‌سفلو ادامه داد: در این صورت می‌توان سیلاب را با روش‌هایی مختلفی از جمله ایجاد مخازن متوالی یا گردشی کردن رودخانه روی یک تراز و طولانی کردن مسیر آن در این منطقه دشتی پخش کرد و ضمن کاهش پیک سیلاب باعث نفوذ آب سیلاب به لایه‌های زیرزمینی و احیاء منابع آبی زیرزمینی شد. نمونه‌ای از این طرح ها در منطقه تیل‌آباد شهرستان آزادشهر انجام شده است.

(IGRAC) مرکز جهانی آب زیر زمینی یونسکو است که با حمایت سازمانی جهانی هواشناسی (WMO) و همکاری انجمن بین المللی هیدرولوژی (IAH) فعالیت می کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

انتقال خون

از بیماران نیازمند به خون غافل نشویم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سیدصادق بنی‌عقیل اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.