صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / هزینه ‌ بالای حضور در رویدادهای بین‌المللی برای استارت‌آپ‌ها
هزینه ‌  بالای  حضور  در   رویدادهای  بین‌المللی برای  استارت‌آپ‌ها

رقابت استارت‌آپ‌ها در چالش نوآوري تهران هوشمند كليد ‌خورد

هزینه ‌ بالای حضور در رویدادهای بین‌المللی برای استارت‌آپ‌ها

يكي از بزرگ‌ترين مشكلات استارت‌آپ‌ها در كشور عدم حضور آنها در رخدادهاي بين‌المللي است كه همين امر موجب شده خدمات و محصولات ارائه‌شده ازسوی اين كسب‌وكارها مشتري خارجي و خريدار بين‌المللي نداشته باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که یک استارت‌آپ از ابتدا باید حول صادرات‌محور بودن بچرخد و اگر این مهم در دستور کار آن قرار نداشته باشد، ادامه راه کمی مشکل به نظر خواهد رسید. هزینه‌های گزاف حضور در رخدادهای بین‌المللی، استارت‌آپ‌ها را از حضور در آنها منصرف می‌کند و این پایان راه یک استارت‌آپ است؛ چراکه اگر مشتری خارجی و صادرات خدمات و محصولات وجود نداشته باشد، گویی استارت‌آپی هم دیگر وجود نخواهد داشت. اینجا اشاره به این نکته ضروری است که برگزاری این مدل از رویدادها تا فراهم شدن زیرساخت‌های حضور در دیگر کشورها می‌تواند کمک شایانی به ارائه اطلاعات و ایجاد فضای رقابتی باشد.
نخستین «چالش نوآوری تهران هوشمند» هم‌زمان با آغاز رویداد یک هفته‌ای هوشمندسازی شهر با شرکت تیم‌های استارت‌آپی کلید خورد. «هفته تهران هوشمند» که از ۱۴ تا ۲۰ آذر ماه در حال برگزاری است، با این چالش آغاز شده و با همایش و نمایشگاه بین‌المللی تهران هوشمند به پایان می‌رسد.
به گفته علی یقطین، سرپرست مرکز و دبیرخانه تهران هوشمند، هکاتون یا چالش نوآوری رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان و متخصصان توسعه نرم‌افزار از جمله طراحان گرافیک، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند. یقطین هکاتون را نوعی چالش برنامه‌نویسی خلاقانه خواند که موجب آشنایی سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران با قابلیت‌های بومی برای رفع بحران‌ها و استفاده از فرصت‌هاست و گفت: شهرداری تهران در این رویداد برای نخستین بار تصمیم گرفته است داده‌های خود را به صورت API در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار دهد و در مقابل با هدف رفع چالش‌های شهری، ایده‌های خلاقانه بگیرد. سرپرست مرکز و دبیرخانه تهران هوشمند درباره معنای واژه هکاتون گفت: «هکاتون» یک واژه مرکب است که از تلفیق دو واژه هک و ماراتون حاصل شده است. کلمه «هک» در این واژه به معنای «بازیگوشی»، «ماجراجویی» و برنامه‌نویسی اکتشافی است و با کلمه هک که در امنیت رایانه استفاده می‌شود، متفاوت است.
وی درباره کاری که تیم‌های استارت‌آپی در سه روز برگزاری این مسابقه انجام می‌دهند، گفت: در «چالش نوآوری تهران هوشمند» با استفاده از دروازه‌های برنامه‌نویسی (API) مربوط به داده‌های شهرداری تهران که پس از ثبت‌نام در رویداد، در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد به ارائه سرویس و ایده‌های نوین پرداخته شد. تیم‌های شرکت‌کننده در این سه روز از حضور راهنماهای مجرب در زمینه‌های مختلف بهره بردند و به تکمیل طرح خود کمک کردند.
در حال حاضر وضعیت ایران در حوزه دولت الکترونیک، تجارت الکترونیکی و فناوری‌های نوین و جدید مناسب نیست. البته در برخی شاخص‌ها و زیرساخت‌ها شرایط بهتر و مطلوب‌تری نسبت به گذشته وجود دارد؛ اما برای رسیدن به یک شهر هوشمند باید در حوزه‌های مذکور به شرایط ایده‌آل دست پیدا کنیم. کارکرد دولت الکترونیک در تهران کمتر از ۱۵ درصد است و هنوز ارائه بسیاری از خدمات دولت بدون مراجعه و حضور مردم در نهادها و سیستم‌های اجرایی ممکن نیست، در چنین وضعیتی نمی‌توان ادعای پیاده‌سازی کامل پروژه تهران هوشمند را داشت. گفتنی است نخستین چالش نوآوری تهران‌ ‌هوشمند در مرکز فناوری های هوشمند شهر تهران واقع در ‌خیابان آزادی، خیابان استاد معین، انتهای خیابان دستغیب، کوچه دوسنگانی، ساختمان پردازش برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیش تر درباره هفته و همایش تهران هوشمند می‌توانند به سایت smart. tehran. ir مراجعهکنند.

حضور در رویدادهای بین‌المللی به دلیل هزینه‌های گزاف فراموش شده است
ابراهیم رستمی، کارشناس فناوری اطلاعات
به‌طور یقین اساسی‌ترین و مهم‌ترین عاملی که می‌تواند تهران را به شهری هوشمند تبدیل کند، همین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند بود که در چند سال اخیر تمام توجهات را به خود جلب کرده‌اند. با نگاهی به تجربه کشورهای دیگر به خوبی متوجه خواهیم شد که عامل توسعه و دیجیتالی شدن‌شان ارتباط مستقیمی با این مدل کسب‌وکارها دارد. در چند سال اخیر اگرچه توجه زیادی معطوف استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نو شده؛ اما مهم‌ترین عامل که حضور در رویدادهای بین‌المللی است به دلیل هزینه‌های گزاف شاید فراموش شده است. معاونت علمی و وزارت ارتباطات حمایت‌های خوبی برای این کسب‌وکارها انجام داده‌اند؛ اما جای خالی حمایت از آنها برای تامین هزینه‌های حضور در رویدادهای بین‌المللی احساس می‌شود. در این سال‌ها که فعالیت استارت‌آپ‌ها بیشتر شده است، متوجه هستیم که تامین سرمایه و هزینه‌های آنها مهم‌ترین عامل برای رشد ایده و رسیدن به محصول و خدمت است. به همین دلیل بسیاری از استارت‌آپ‌ها هزینه حضور در این رویدادها که تمام‌شان گران هستند را ندارند.
نتیجه دور ماندن از این رویدادها و عدم نمایش توانمندی‌های آنها نداشتن مشتری و متقاضی برای خدمت و محصول مورد نظر است و اگر مشتری خارجی وجود نداشته باشد، امیدی به ادامه راه شاید نباشد. به عبارت بهتر صادرات‌محور بودن باید در برنامه‌های اولیه این کسب‌وکارها دیده شود. شرط صادرات‌محور بودن هم رابطه مستقیمی با شرکت در رویدادهای بین‌المللی و کسب تجربه از دیگر رقبا دارد. رویداد مذکور می‌تواند گام مهمی برای آشنایی استارت‌آپ‌ها یا تجربه‌های دیگران به‌ویژه سخنرانان خارجی که از کشورهای دیگر برای ارائه تجربیات خود در این برنامه شرکت کرده‌اند، باشد.
در این بین باید همکاری تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها را در کنار یکدیگر و تکمیل‌کننده هم داشته باشیم؛ چراکه حرکت به سمت «تهران هوشمند» ناگزیر است و راه‌حل تحقق آن کمک گرفتن از استارت‌آپ‌هاست. نخستین چالش برای تهران مشکل حمل و نقل است؛ چراکه ترافیک در این کلان‌شهر بیداد می‌کند و هر روز با خیل بیشتری از رانندگان در سطح شهر روبه‌رو هستیم. بنابراین مساله مهم‌تری که در این حوزه وجود دارد، این است که ما بتوانیم از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و… استفاده کنیم؛ درست مانند استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچکی که در حوزه حمل و نقل، خدمات شهری، خدمات مالی و… در چند سال اخیر شکل گرفته‌اند. تمام اینها می‌توانند به هوشمندسازی کمک شایانی کنند. خوشبختانه تمرکز روی توسعه استارت‌آپ‌ها ضروری است و چه بهتر اینکه با برگزاری چنین رویدادهایی بتوان اشتراک اطلاعات داخلی‌ها و خارجی‌ها را در کنار هم داشت.

همچنین مطالعه کنید:

وزیر ارتباطات: ۱۴۰۳، سال طلایی برای پروژه فیبرنوری است

به گزارش کسب و کار نیوز ، نخستین جلسه بررسی پروژه فیبر نوری منازل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.