چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تلاش زیرپوستی بانک‌ها برای افزایش نرخ دلار
تلاش  زیرپوستی بانک‌ها   برای  افزایش   نرخ   دلار

«كسب‌وكار» کندی تزریق ارزهای خانگی به بازار را بررسي مي‌كند

تلاش زیرپوستی بانک‌ها برای افزایش نرخ دلار

ريزش قيمت دلار اگرچه اندك آرامشي را به بازار ارز داده؛ اما باز هم درصد كاهش نرخ ارز برخلاف توقعات و انتظارات مردم، بسيار ناچيز است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از دلایل این امر کندی ورود ارزهای خانگی به بازار و همچنین عدم اطمینانی است که از این روند کاهشی در بازار وجود دارد. هم صرافی‌ها در برابر ریزش قیمت ارز مقاومت می‌کنند و هم بانک‌ها و مهم‌تر اینکه این مقاومت مانع از ورود هرچه بیشتر ارزهای خانگی به بازار می‌شود. این در حالی است که نمی‌توان منکر تاثیر سیاست‌های دستوری بانک مرکزی و دخالت‌های آن در بازار آزاد بود که باید اثری به مراتب بیشتر در کاهش نرخ ارز می‌گذاشت. با این حال قیمت ارز در بانک‌ها نیز جذابیتی برای دارندگان ارزهای خانگی ایجاد نکرده است. هرچند بانک مرکزی سعی دارد با افزایش نرخ خرید ارز، مردم را نسبت به عرضه ارز‌های خانگی وادارد؛ اما قیمت تعیین‌شده برای خرید ارز در بانک‌ها آنچنان کششی برای فروش ارز ایجاد نمی‌کند. قیمت خرید دلار روز گذشته با افزایش بیش از ۸۸ تومانی نسبت به آخرین روز هفته قبل در شعب ارزی بانک‌ها ۱۱ هزار و ۲۹۷ تومان تعیین شد. بعد از شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و افزایش مراجعه مردم به مراکز خرید و فروش ارز برای فروش ارزهای خانگی، بانک مرکزی از بانک‌ها خواست نسبت به خرید ارزهای مردمی فعال شوند. بر همین اساس شعب ارزی بانک‌ها هر روز بعد از دریافت نرخ از بانک مرکزی، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام می‌کنند. دستور بانک مرکزی به بانک‌ها بعد از آن صادر شد که صرافی‌ها از خرید ارزهای مردمی خودداری و میدان را به دلال‌ها واگذار کرده بودند. دیروز بانک‌های عامل قیمت دلار را ۱۱ هزار و ۲۹۷ تومان و ۴ ریال، قیمت یورو را ۱۲ هزار و ۸۵۹ تومان و ۴ ریال و قیمت پوند انگلیس را ۱۴ هزار و ۳۷۴ تومان و ۴ ریال برای خرید از مردم اعلام کردند.
گفتنی است روز گذشته قیمت خرید دلار با افزایش ۶۹ تومانی، قیمت یورو با افزایش ۱۲۴ تومانی و قیمت پوند با افزایش ۸۸ تومانی در بانک‌های عامل نسبت به آخرین روز هفته گذشته اعلام شد .
نرخ خرید ارز در بانک‌ها، از زمان اعلام تا هفته گذشته عموما رو به افزایش بوده است؛ به‌طوری‌ که نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها در ابتدا از ۹۵۰۰ تومان آغاز شد و به بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسید؛ اما از حدود دو هفته پیش بانک‌ها نرخ خرید دلار را کاهش دادند.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش کسب و کار نیوز، خانم «شایسته مراد زاده» معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.