صفحه اصلی / اسلایدر / پرواز قیمت از کشتارگاه تا خرده‌فروشی
پرواز   قیمت     از کشتارگاه   تا    خرده‌فروشی

قيمت هر كيلو مرغ به 12 هزار و ١٠٠ تومان در مراكز خرده‌فروشي رسيد

پرواز قیمت از کشتارگاه تا خرده‌فروشی

نوسانات قيمت مرغ در ماه‌هاي اخير به يكي از مشكلات غیرقابل حل تبديل شده است. به دليل مشكلات زيادي كه در مرغداري‌ها وجود داشته و همچنين سرمازدگي و... قيمت مرغ روزانه در نوسان است و امروز شاهد هستيم كه قيمت مرغ به ١٢ هزار و ١٠٠ تومان در مراكز خرده‌فروشي رسيده و افزايش داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ١٢ هزار و ١٠٠ تومان در مراکز خرده‌فروشی خبر داده است. مهدی یوسف‌خانی گفت: قیمت این کالا در عمده‌فروشی درب کشتارگاه ۱۰۹۰۰ تومان، پخش ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان و مراکز خرده‌فروشی ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان است. وی افزود: همچنین قیمت هر کیلوگرم سینه با کتف ۲۱ هزار تومان، سینه بدون کتف ۲۰ هزار تومان و فیله ۲۱ هزار تومان است. وی ادامه داد: همکاران ما توجه کنند قیمت‌های اعلامی فوق نرخ استعلامی بوده و آنها می‌توانند با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب ۱۰ درصد سود اقدام به فروش کنند. قیمت مرغ پیش از این در هفته‌های گذشته با ثبت رقم ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، به مرز ۱۲ هزار تومان نزدیک شده بود؛ اما از این مرز قیمتی عبور نکرده بود.

حذف گوشت قرمز و مرغ از سفره برخی خانوارها
همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با نگران‌کننده دانستن افزایش قیمت انواع مواد غذایی در بازار گفت: به دلیل گرانی، برخی افراد قدرت خرید گوشت قرمز و مرغ را ندارند و این مواد پروتئینی از سبد مصرف برخی خانوارها حذف شده است. احمد انارکی‌محمدی اظهار کرد: افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار موجب کاهش مصرف این مواد پروتئینی مهم شده است و در مراجعاتی که برخی افراد به نمایندگان مجلس دارند، عنوان می‌کنند که دیگر توان خرید گوشت قرمز و مرغ را ندارند و عملا این مواد غذایی از سفره آنها حذف شده است. وی در ادامه افزود: مصرف نکردن گوشت قرمز و مرغ می‌تواند عوارض بسیاری برای افراد جامعه به‌ویژه کودکان داشته باشد و تغذیه خانوارها را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند و حتی می‌تواند در آینده نه چندان دور هزینه‌های درمانی کشور را افزایش دهد. انارکی‌محمدی با اشاره به اینکه یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز و مرغ، نوسانات ارزی و افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور عنوان می‌شود، گفت: بخش عمده‌ای از نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور از طریق واردات تامین می‌شود و در شرایطی که ارز دولتی به واردات این اقلام اختصاص می‌یابد، نباید شاهد این افزایش قیمت‌ها باشیم. به گزارش اقتصادآنلاین، نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس با بیان اینکه برخی مرغداری‌ها تعطیل شده‌اند و برخی دیگر هم در آستانه تعطیلی قرار دارند، عنوان کرد: برای اینکه مرغداران بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، باید تولید برای آنها توجیه و صرفه اقتصادی داشته باشد و مرغ به قیمت مناسب و بیش از قیمت تمام‌شده از تولیدکنندگان خریداری شود. انارکی‌محمدی با تاکید بر اینکه در تعیین قیمت مرغ باید منافع مصرف‌کنندگان هم در نظر گرفته شود، گفت: البته قیمت مرغ باید به نحوی تعیین شود که هم موجب متضرر شدن مرغداران نشود و هم مردم قادر به خرید و مصرف آن باشند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت مدیریت جامعی بر بازار گوشت قرمز و مرغ ندارد، اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی گرانی محصولات پروتئینی، وجود دلال‌ها و واسطه‌هاست که با دست به دست کردن گوشت قرمز و مرغ، قیمت آنها را برای مصرف‌کننده افزایش می‌دهند.

دود مشکلات مرغداران در چشم مصرف‌کنندگان
ابوالفضل ورمزیار، فعال بازار مرغ و ماهی
این روزها اگر سری به کشتارگاه و محل نگهداری مرغ‌های گوشتی بزنید، خواهید دید که خوراک مرغ با چه سختی تهیه می‌شود و هزینه‌های نگهداری مرغ‌ها تا چه اندازه افزایش پیدا کرده است. از زمانی که نرخ دلار افزایش یافت و کامیون‌ها حمل و نقل را متوقف کردند تا به امروز درگیری‌های زیادی برای تهیه دان مرغ وجود دارد. مرغداران برای تهیه دان مرغ هفته‌ها باید در انتظار بمانند و هزینه‌های خرید آن هم بسیار افزایش داشته است. در بسیاری مواقع مرغداران با قرض گرفتن دان مرغ از هم فقط آن روز را می‌گذرانند تا فردا. هزینه‌های نگهداری مرغ نیز سرسام‌آور شده است و آب، برق، گاز، بیمه و مالیات و ده‌ها مشکل دیگر صرفه نگهداری و تولید را ندارد. مرغ در کشتارگاه‌ها برای تحویل یک قیمت دارد و تا به دست خرده‌فروش برسد، افزایش قیمت پیدا می‌کند یا به قول معروف، پرواز قیمت داریم. دستمزد کارگران هم مزید بر علت شده و بسیاری از مرغداران و کشتارگاه‌‌ها هم با اینکه تعدیل نیرو گسترده داشته‌اند در تامین حقوق کارگران هم کم آورده‌اند. هزینه‌ها زیاد است و نگهداری و پرورش مرغ دیگر نمی‌صرفد. امروز کارگران کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها اصلا از وضعیت خود راضی نیستند. البته حق هم دارند. هزینه‌های زندگی برای آنها هم وجود دارد و با این روش نمی‌توانند اساسی‌ترین نیازهای خود و خانواده‌های‌شان را تامین کنند.
بسیاری از مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها به دلایلی که ذکر شد، تعطیل کرده‌اند و عطای این شغل را به لغایش بخشیده‌اند و مسافرکشی را ترجیح داده‌اند. در بسیاری دیگر از این واحدها هم که فعالیت دارند، مشکلات دیگری وجود دارد. مشکلات بهداشتی و عمر بالای ساختمان‌ها و مراکز که اکثرا به بیش از ۳۵ سال می‌رسد و فرسوده شده‌اند بیداد می‌کند و بسیاری از مرغداران حاضر نمی‌شوند به دلیل فرسوده بودن و نبود مسائل بهداشتی، مرغ‌ها را در آن کشتارگاه‌ها ببرند. رعایت اصول بهداشتی و درمان برای پیشگیری یا مبارزه با بیماری‌ها اهمیت بسیاری دارد و بخش مهمی از هزینه‌های مرغداران را در بر می‌گیرد. اصول بهداشتی و درمان شامل مصرف و به‌کارگیری انواع دارو، واکسن، ویزیت دامپزشک و مواد ضدعفونی است که هزینه آنها برای مرغداران بسیار گران تمام می‌شود. بدین‌ترتیب به دلیل افزایش هزینه‌ها و نبود امکانات بهداشتی و عدم تمایل برای کشتار مرغ قیمت مرغ گران می‌شود و در این بین دود این همه مشکلات به چشم مصرف‌کننده می‌رود.

نیاز فراوان به خوراک مرغ
مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی
مشکلات زیادی مرغداری‌ها و مرغداران را محاصره کرده است و در شرایط اقتصادی کنونی رفع آنها هزینه‌های زیادی را لازم دارد. مرغداران امروز باچالش تهیه دان روبه رو هستند و این مشکل از اساسی‌ترین مشکلاتی است که این روزها مرغداری‌ها با آن روبه رو هستند. هزینه‌ها افزایش یافته و در حالی که مشکلات تمام مرغداران را درگیر کرده هیچ گونه راه‌حلی برای مشکلات این فعالان وجود ندارد. مشکلاتی که کامیون داران برای مرغداری‌ها ایجاد کردند موجب شده تا به امروز مرغداران درگیر این مشکل شوند و نتوانند خود را به وضعیت قبلی بازگردانند.
امروز این مراکز درگیر مشکل تهیه خوراک مرغ هستند، چراکه کمک‌های دولتی هم نتوانست نیاز فراوان را به خوراک مرغ برطرف کند. درست است که خوراک مرغ در اختیار مرغداران قرار گرفت اما توزیع نهاده‌ها از سوی شرکت پشتیبانی جوابگوی نیاز مرغداران نبوده و است. هم‌اکنون بسیاری از مرغداری‌ها بدون دان مانده‌اند، چراکه آنها تمام ذخایر خود را استفاده کرده اند و دیگر چیزی در انبارها ندارند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.