صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / همه مشکلات تولید تایر در کشور
همه مشکلات تولید تایر در کشور

همه مشکلات تولید تایر در کشور

تغییر مداوم قیمت ها، صادرات و افزایش قیمت مواد اولیه و نیز محدودیت های مراودات مالی ناشی از تحریم ها مشکلات اصلی تولیدکنندگان تایر در کشور است.

به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت تایرها که از سال ۹۳ تغییر نداشت، با چراغ سبز سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بهار امسال با افزایش هشت تا ۹ درصدی همراه شد.
افزایش قیمت مواد اولیه در ماه های گذشته، فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد کرد و در نتیجه عرضه در بازار کم شد که مقدمه ای بر افزایش قیمت ها بود؛ این وضعیت در شرایطی بود که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه و بدهی های ارزی خود به شرکت های بین المللی با مشکل مواجه بودند.
«مصطفی تنها» سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران درباره مشکلات این صنعت به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ماه های گذشته قیمت مواد اولیه تولید به شدت افزایش داشته است زیرا با افزایش نرخ ارز تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی تمایل شدیدی به صادرات به جای عرضه داخلی آن پیدا کرده اند و در عمل تولیدات خود را با نرخ ارز ارزش گذاری می کنند.
وی به واردات گوگرد مخصوص تولید تایر اشاره کرد که پیش از این از هند وارد می شد، اما در آخرین درخواست های واردات از این کشور با اینکه ارز دولتی به آن تعلق گرفت اما از سوی بانک هندی اعلام شد که بانک مرکزی ایران ارز رسمی را به واردات غذا و دارو اختصاص داده و نمی توان از این منابع برای ارسال گوگرد استفاده کرد.
تنها خاطرنشان کرد: نظیر چنین مشکلی برای ماده اولیه «کروزین» که از لهستان خریداری می شود نیز وجود دارد زیرا نقل و انتقال های مالی با محدودیت روبرو شده است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی برای جلوگیری از توقف تولید، ناچار به واردات مواد اولیه با نرخ ارز آزاد هستیم که بر هزینه های تولید افزوده است.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در ادامه به برخی افزایش قیمت ها اشاره کرد و گفت: بطور مثال قیمت کائوچوی مصنوعی در ماه های گذشته از کیلویی کمتر از ۶ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان و قیمت روغن «پروسس» از لیتری ۸۰۰ تومان به چهار هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و دوده افزایش قیمت ۲ برابری تجربه کرده است.
تنها یادآور شد: سایر مواد اولیه از جمله نخ تایر نیز رشد بالای قیمتی را تجربه کرده اند و یکی از مشکلات این است که هیچ ثبات قیمتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: انجمن صنعت تایر ایران هر از چند ماهی با جمع آوری اسناد و مدارک افزایش قیمت ها، آنها را به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه می دهد تا بررسی کارشناسی قیمت ها انجام شود اما ارائه گزارش نهایی برای مقام های ارشد وزارتخانه چند ماه به طول می انجامد و از این رو آنچه مصوب می شود مربوط به افزایش قیمت های چند ماه پیش است.

** درخواست افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایر
این مقام صنفی گفت: درخواست افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایرهای داخلی از سوی کارشناسان سازمان حمایت و وزارت صنعت مورد قبول واقع شده و در این زمینه منتظر ابلاغ قیمت های جدید از سوی دولت هستیم، اما شنیده ها حاکیست که شخص وزیر با نرخ ۳۰ درصدی افزایش قیمت ها مخالف بوده و خواستار کاهش نرخ سود کارخانجات تولیدی تایر شده است.
تنها تاکید کرد: تایرسازان با وجود تلاش برای سرپا نگه داشتن تولید، اما در شرایط کنونی نیازمند حمایت هستند و بویژه باید مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول به طرف های خارجی را تسهیل کرد.

** تعیین تکلیف افزایش قیمت تا چند روز آینده
در این پیوند، «پروین نباتی» مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایرنا گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، رشد قیمت نهایی تایر اجتناب ناپذیر است.
به گفته این مسئول، تعیین درصد افزایش قیمت تایر در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در دست بررسی است و به نظر می رسد در روزهای آینده مشخص و اطلاع رسانی شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، آمارهای منتشر شده نشان می دهد سالیانه ۳۵۰ هزار تن تایر در کشور مصرف می شود که ۲۵۰ هزار تن آن تولید داخل است.
بیشتر تایرها از چین، هند، اندونزی و کره جنوبی وارد می شود.
اقتصام*۳۰۶۵**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.