صفحه اصلی / اسلایدر / فروشگاه‌های زنجیره‌ای کابوس مغازه‌داران خرده‌پا
فروشگاه‌های زنجیره‌ای کابوس مغازه‌داران خرده‌پا

«كسب‌وكار» از تجمع و اعتراضات بر سر فعاليت و راه‌اندازي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در شهرها گزارش مي‌دهد

فروشگاه‌های زنجیره‌ای کابوس مغازه‌داران خرده‌پا

فعاليت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با گذشت چندين دهه هنوز مورد اعتراض خرده‌فروشان است و آنها بر اين باورند كه اين كسب‌وكارها، كار را از كاسب ايراني گرفته‌اند و نفس خرده‌فروشان را تنگ كرده‌اند. تنوع زياد، تهيه لوازم مورد نياز در يك‌جا، صرفه‌جويي در وقت، حذف واسطه‌ها و كاهش قيمت به دليل توانايي اقتصادي بالا از مزاياي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي است و مردم به همين دلايل از فعاليت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي استقبال كرده‌اند؛ اما از سوي ديگر برخي معتقدند افزايش غيراصولي اين فروشگاه‌ها با كاهش فروش در خرده‌فروشي‌ها و سوپرماركت‌ها همراه است و مسئولان بايد تمهيدات جدي را در اين راستا در نظر گيرند؛ زيرا برخي فروشندگان جز به زحمت سرمايه‌اي را گرد آوردند و مشغول كار شدند و به دليل نداشتن درآمد ديگر نمي‌توانند مقاومت كنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز این روزها برای ساماندهی نظام توزیع در هر کوچه و خیابانی شاهد تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم و حالا با گذشت زمان و شناسنامه‌دار شدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای معضلی برای واحدهای صنفی خرد و متوسط ایجاد شده است.
در همین رابطه براساس گزارش‌های منتشرشده طی دو روز گذشته تجمع و اعتراض کسبه منطقه مهرآباد بخش رودهن نسبت به راه‌اندازی و فعالیت یک فروشگاه زنجیره‌ای، منجر به بسته شدن این مرکز فروش عرضه مواد غذایی شد. جمعی از کسبه منطقه مهرآباد بخش رودهن با تجمع در اتاق اصناف شهرستان دماوند خواستار جمع‌آوری فروشگاه زنجیره‌ای در منطقه مهرآباد شدند. تجمع در مقابل فروشگاه زنجیره‌ای در منطقه مهرآباد رودهن ادامه داشت تا با دخالت رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند با بسته شدن فروشگاه زنجیره‌ای موضوع تجمع خاتمه یافت. رضا میرزاکریمی، رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند در پاسخ به این تجمع کسبه اظهار کرد: اجازه فعالیت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نخواهیم داد و از فعالیت آنها با توجه به گلایه‌ها کاسبان جلوگیری می‌شود. وی افزود: بسته بودن این فروشگاه زنجیره‌ای تا گرفتن مجوزات لازم و قانونی ادامه دارد و فروشگاه اجازه هیچ‌گونه فعالیتی ندارد.
میرزاکریمی همچنین با اشاره به اینکه طبق قانون ماده ۹۱ نظام صنفی هر فروشگاهی برای شروع فعالیت کاری خود باید از اتاق اصناف شهرستان دماوند پروانه کسب دریافت کند، اظهار کرد: تعدادی از کسبه منطقه مهرآباد رودهن با تجمع در اتاق اصناف شهرستان دماوند خواستار تعطیلی یک فروشگاه زنجیره‌ای فاقد مجوزات مربوط از سایر ارگان‌های دولتی شدند. این در حالی است که فعالان صنفی بر این باورند که فروشگاه‌های زنجیره‌ای ناخواسته بر روند فعالیت کاسبان محله‌ای تاثیر منفی گذاشته و نیاز است تصمیم‌سازان عرصه اقتصادی به این مهم، توجه ویژه داشته باشند. فعالان با ابراز گلایه از افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ اظهار کردند که وجود فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در شهرهای کوچک به اصناف صدمه می‌زند و باعث از بین رفتن آنها می‌شود.

دولت با حمایت از خرده‌فروشان زمینه را برای ادغام سرمایه‌ها فراهم کند
کیوان پورزرند، کارشناس بازار
با اینکه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور گسترش یافته است و شاهد استقبال مردم و مصرف‌کنندگان هستیم؛ اما هنوز کاسبان و فروشندگان خرده‌پا با این موضوع کنار نیامده‌اند و فعالیت این فروشگاه‌ها را مانعی برای ادامه درآمدزایی خود عنوان می‌کنند. مزیت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مصرف‌کنندگان بسیار زیاد است و صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها موجی شده‌ تا فعالیت آنها پررنگ‌تر شود. امروزه اما خرده‌فروشان و اصنافی که در قالب فروشگاه‌های کوچک و سوپرمارکت‌ها فعالیت دارند، از گسترش فعالیت این مدل از کسب‌وکارها ناراضی‌اند و گاه و بیگاه صدای اعتراض آنها شنیده می‌شود؛ اما باید دید چاره این کار چیست و چگونه می‌توان از کسب‌وکارهای خرده‌فروش حمایت کرد تا از نان خوردن بازنمانند. دولت باید با حمایت از خرده‌فروشان زمینه‌ای برای ادغام سرمایه‌های این گروه فراهم کند تا با شراکت و دریافت تسهیلات بتوانند گامی برای تاسیس فروشگاه‌های بزرگ‌تر و زنجیره‌ای بردارند.
در حال حاضر این موضوع تاثیرات عمیقی روی کسبه خرده‌فروش بر جای گذاشته و آنها بر این عقیده‌اند که باعث بیکاری آنها شده است. همچنین بر این باورند که این نوع تجارت به مغازه‌های کوچک آسیب رسانده و تهدیدی برای ادامه فعالیت آنها خواهد بود. تسهیلات باید در قالبی به خرده‌فروشان پرداخت شود که انگیزه آنها برای شراکت و تاسیس این مدل فروشگاه‌ها افزایش پیدا کند. البته از طرف دیگر این واقعیت هم وجود دارد که این فروشگاه‌ها باید در حومه شهرها باشند تا باعث ایجاد ترافیک نشوند؛ اما متاسفانه در ایران چنین فروشگاه‌هایی در مرکز شهرها ایجاد شده و می‌شود؛ از طرفی چنین حرکتی نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه و سرمایه در گردش زیادی است و بعد از آن هم مالیات بر ارزش افزوده و سایر حقوق قانونی، قیمت‌ عرضه را دستخوش فراز و نشیب می‌کند. بنابراین از سوی خرده‌فروشان تمایلی برای راه‌اندازی این مدل از کسب‌وکارها وجود ندارد.

تبدیل شبکه توزیع سنتی به مدرن مهم‌ترین چالش ماست
امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای
فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان یک بازوی اصلی در بحث تنظیم بازار فعالیت می‌کنند. کسبه و خرده‌فروشان باید در این راه همگام شوند و با ترکیب سرمایه‌ها از مدل سنتی به این روش تغییر شکل دهند. طبق برنامه پنجم توسعه، سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید ۲۰ درصد باشد؛ اما هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد است و این در حالی است که هرچه تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر باشد، رقابت بیشتر می‌شود و مردم کالاها را با قیمت مناسب‌تری خریداری می‌کنند.
این فروشگاه‌ها همچنین نقشی ویژه در تنظیم بازار و مدیریت اقتصادی خانوارها دارد و آنها با کاهش واسطه‌ها و کم کردن حاشیه سود در توزیع کالاها توانستند تخفیف‌هایی به‌طور میانگین ١۵ تا٢٠ درصدی برای مصرف‌کنندگان لحاظ کنند؛ اما هم‌اکنون تبدیل شبکه توزیع سنتی به مدرن مهم‌ترین چالش ماست. فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت شرکتی اداره می‌شوند و دارای صورت‌های مالی و سیستم شفاف هستند. ضمن آنکه با ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ورود کالای قاچاق در سطح خرده‌فروشی و فروشگاه‌ها جلوگیری خواهد شد. این در حالی است که حسن فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این است که تعداد شرکت‌ها و افراد مرتبط با نهادهای دولتی کاهش پیدا می‌کند و همین مساله موجب روان‌سازی سیاست‌های دولت در شبکه توزیع می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

الزام صدور صورتحساب الکترونیکی از اول مهرماه

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص شرایط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.