صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / مرور مهمترین خبرهای حقوقی در هفته‌ گذشته
مرور مهمترین خبرهای حقوقی در هفته‌ گذشته

مرور مهمترین خبرهای حقوقی در هفته‌ گذشته

هفته‌ گذشته شاهد اتفاقات و اخبار مهمی در حوزه‌های مختلف حقوقی و قضایی بودیم.

دادگاه

به گزارش کسب و کار نیوز قرار گرفت این بود که رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند و به‌ مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله و ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام، رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات یک‌هزار و هشتاد و شش نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی موافقت کردند که این تصمیم بر اساس نامه‌ای که آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌ قضائیه به رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضائیه واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی، مورد موافقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت.

اعلام نتایج آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نتایج آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۷ اعلام شده است و داوطلبان می‌توانند برای مشاهده کارنامه خود به سایت سازمان سنجش‌ و آموزش کشور به نشانی  www.sanjesh.org مراجعه نمایند. شایان ذکر است، پذیرفته شدگان این مرحله در ۳۰ آذرماه سال جاری، در آزمون تشریحی شرکت خواهند کرد.

تشکیل ۲ پرونده قاچاق ۱۰ میلیاردی در زنجان

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم از تشکیل ۲ پرونده قاچاق به ارزش ۱۰ میلیارد ریال در استان زنجان خبر داد و گفت: در بازرسی از یک دستگاه خودروی کشنده دارای تانکر گاز مایع ال پی جی مشخص شد در تانکر مخصوص گاز مایع تعداد ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نخ سیگار قاچاق جاسازی شده است که ارزش این محموله که از بوکان بارگیری و به سمت مرکز کشور در حال انتقال بود، ۴ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال است.

رایگانی همچنین از کشف محموله گوشی تلفن همراه در زنجان خبر داد و گفت:‌ تعداد ۵۸۹ دستگاه گوشی تلفن همراه در یک سمند جاسازی شده بود که این سمند پس از تعقیب و گریز در جاده دندی به زنجان متوقف و فردی در این خصوص دستگیر شد که ارزش این محموله نیز ۶ میلیارد ریال است و هر دو پرونده متشکله در تعزیرات حکومتی زنجان در حال رسیدگی است.

صدور کیفرخواست برای جزایری، عراقچی و آقاخان
جزئیات بازداشت مدیر عامل عظیم خودرو

دادستان عمومی و انقلاب تهران هم گفت: هفته گذشته کیفرخواست شهرام جزایری صادر شد و به دادگاه ارسال می‌شود و کیفرخواست پرونده عراقچی معاون ارزی رئیس کل سابق بانک مرکزی و آقاخان نیز صادر شد.

جعفری دولت‌آبادی در خصوص پرونده های مرتبط با ارز نیز اظهار کرد: برخی مردم قصد فروش ارز را دارند اما صرافی‌ها زیر قیمت خریداری می‌کنند که ما درخواست‌مان از رئیس کل بانک مرکزی این است که تدبیری صورت گیرد تا صرافی‌ها بر اساس قیمت مورد تایید خرید و فروش کنند که اگر این اقدام صورت گیرد دلارهای نگهداری شده مردم جذب بازار می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در رابطه با بازداشت مدیرعامل شرکت عظیم خودرو و اتهامات وی و تعداد شکات، اظهار کرد: ۱۷ پرونده پیش فروش خودرو در دادستانی تهران مفتوح است و از جمله شرکت‌هایی که پرونده‌های آن‌ها مفتوح است شرکت عظیم خودرو بود.

وی با اشاره به بازداشت ۲ متهم در رابطه با این پرونده، گفت: این شرکت صرفا ۱۵۰ فقره مجوز پیش فروش خودرو داشته، ولی متاسفانه حدود ۴ هزار پیش فروش انجام داده و ۷۰۰ میلیارد تومان شکات مطالبه دارند و حسب اعلام ۲۰۰ میلیارد تومان اموال متهمان است.

دادستان تهران با هشدار نسبت به این‌که «پرداخت سود و فعالیت پولی برای شرکت‌های پیش فروش خودرو ممنوع است»، ادامه داد: در بخش شرکت‌های لیزینگی و فروش خودرو با مشکل مواجه هستیم؛ چرا که افرادی فراتر از اختیارات خود خودرو پیش فروش می‌کنند در حالی که اتومبیلی وجود ندارد. در شرکت مفتاح خودرو ۱۴۰۰ شاکی دارد، متهم مدعی است که به شکات سود پرداخت کرده، ولی بعضا شکات تکذیب می‌کنند.

جعفری دولت‌آبادی همچنین پرداخت سود توسط شرکت‌های پیش فروش خودرو و لیزینگ ممنوع دانست و گفت که مردم باید توجه کنند و بدانند که پول را فقط باید به شرکت‌هایی که مجوز رسمی دارند بدهند و اگر بخواهند سود بگیرند، مشکلاتی که اکنون رخ داده، پیش می‌آید. هر نوع فعالیت پولی در رابطه با شرکت‌های پیش فروش خودرو ممنوع است و این شرکت‌ها فقط می‌توانند خودرو را اگر مجوز خرید و فروش داشته باشند تعهد کنند، ولی نمی‌توانند سود پرداخت کنند؛ چرا که مضاربه کلان است و اخلال تلقی می‌شود.

ثبت‌نام متقاضیان تأسیس مؤسسه میانجی‌گری در امور کیفری

دفتر میانجی‌گری در امور کیفری قوه قضائیه در اجرای ماده ۸۴ قانون آیین دادرسی کیفری و بر اساس آیین نامه میانجی‌گری در امور کیفری مصوب ۵ /۸ /۹۵ هیأت محترم وزیران از متقاضیان واجد شرایط برای تأسیس مؤسسه میانجی‌گری در امور کیفری دعوت به همکاری می کند.

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه اعلام کرده که داوطلبان واجد شرایط ذیل می‌توانند از تاریخ ۹۷/۰۹/۰۶ لغایت ۹۷/۰۹/۲۶ با مراجعه به سایت اینترنتی به نشانی www.mianjigari.org اقدام به ثبت نام نمایند.

بیانیه کانون‌ وکلای مرکز و فارس برای روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

کمیسیون حقوق بشر کانون‌های وکلای دادگستری مرکز و فارس به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان بیانیه‌ای منتشر کرد و اعلام کرد: تبعیض علیه زنان ناقض اصول برابری حقوق و احترام به کرامت انسانی است و با توجه به اینکه خشونت باز تولید خشونت می کند و زنان نبایستی به واسطه زن بودن در معرض خشونت باشند و برای آنکه زنان در محیطی امن و با آرامش زندگی کنند، وجود قانون الزام آور و اثر گذار و تصویب سریع و کامل لایحه تامین امنیت زنان، ضرورت جامعه امروز ایران است از اینرو کمیسیون حقوق بشر کانون های وکلا ی دادگستری مرکز و فارس ضمن ابراز نگرانی از خشونت علیه زنان، از تمامی اشکال خشونت علیه زنان اعلام انزجار نموده و مجدانه درخواست توجه بیشتر و بسیج افکارعمومی  به منظور رفع کلیه اشکال خشونت علیه زنان در جامعه و خانه را دارد.

حاضریم با انتخابات به شورای نگهبان بیاییم
مهندسی بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات
۸۸ راحت‌تر بود

سخنگوی شورای نگهبان، گفت: اگر قرار بود خدای ناکرده شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ دخالت یا مهندسی کند در بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌داد.

عباسعلی کدخدایی در هفتمین قسمت از مستند بدون توقف که شامگاه شنبه سوم آذر ماه از شبکه سه نمایش داده شد، در  رابطه با برخی ابهامات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و سوال یکی از حاضرین در برنامه درباره «مهندسی انتخابات»، اظهار کرد:  یک جایی گفتم ما هیچ کدام در شورای نگهبان مهندس نیستیم. ما که از مهندسی سر در نمیاریم.

یکی دیگر از منتقدین در تشریح منظور مهندسی انتخابات مثال زد که فرضا در یک استان نماینده اصلاح طلب و اصولگرا داریم امکان دارد اقبال عمومی به نماینده اصلاح طلب بیشتر باشد. حال اگر شورای نگهبان نماینده اصلاح طلب را رد صلاحیت کند، آیا این مهندسی محسوب نمی‌شود؟

کدخدایی پاسخ داد: چرا. این امر فراتر از مهندسی و یک تخلف و در واقع گناه بزرگی است که اصلا قابل کتمان نیست و باید همه برخورد کنند.

همان منتقد در ادامه به صحبت سخنگوی شورای نگهبان واکنش نشان داد و گفت: شما در یک برنامه‌ای زمانی که مجری از شما پرسید «اگر شما شخصی را رد صلاحیت کردید و بعدها متوجه شدید که اشتباه کردید چه می‌کنید؟ و شما پاسخ دادید توبه می‌کنیم».

کمک ۶ میلیاردی کنگره شهدای استان کرمان به ستاد دیه

ستاد کنگره ۶۵۰۰ شهید استان کرمان افزون بر فعالیت‌های خیریه خود در راستای اهدای ۱۰۰ سری جهزیه به زوج‌های نیازمند و ساخت ۷۴۶ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد، برای نخستین بار با تخصیص مبلغی معادل ۶ میلیارد تومان درصدد هستند با عنایت به جمعیت سیصد نفری زندانیان غیرعمد این استان در راستای حبس‌زدایی بدهکاران غیربزهکار قدم بردارند.

برخورد قضایی با مراکز عرضه کاتالیست‌های تقلبی و اجاره‌ای

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم ضمن اشاره به برخورد قضایی با مراکزی که کاتالیست‌های اجاره‌ای و تقلبی دارند، گفت: در حال حاضر با حکم قضایی تعمیرگاه‌هایی که کاتالیست‌های اجاره‌ای یا تقلبی روی خودروها نصب می‌کردند، تعطیل شده‌اند.

همزمان با اجرای فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران زمزمه‌هایی از تقلب و تخلف برخی رانندگان برای دریافت معاینه‌ فنی به گوش می‌خورد؛ از تخلف‌هایی همچون استفاده از کاتالیست‌های تقلبی گرفته تا اجاره کاتالیست برای دریافت معاینه فنی. با توجه به اینکه رانندگان برای نصب کاتالیست جدید باید حدود یک میلیون تومان هزینه کنند، به همین دلیل برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند که کاتالیست جدیدی خریداری نکنند.

وحید حسینی درباره چگونگی نظارت بر مراکز معاینه فنی و چگونگی برخورد با این تخلفات اظهارکرد: کاتالیست نیز مانند تمام قطعات یدکی خودرو نمونه‌های تقلبی و غیراستاندارد دارد. برای مثال خرید برخی قطعات تقلبی مانند بوستر ترمز خطر ایمنی در پی دارد و نصب کاتالیست تقلبی نیز مانع از اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا می‌شود.

کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک در تهران برگزار می‌شود

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک از برگزاری کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک در تهران خبر داد و گفت که این کنفرانس از تاریخ ۷ لغایت ۹ آذرماه در تهران برگزار می‌شود.

محمود عباسی هدف از برگزاری این کنفرانس را ارائه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق کودک، ایجاد زمینه تعامل و هم اندیشی بین اندیشمندان و صاحبنظران حوزه حقوق کودک، آموزش حقوق کودک به نمایندگان کشورهای شرکت کننده و تبادل تجربه در زمینه حقوق کودک عنوان کرد و گفت که حدود ۳۰ تن از قضات، مسئولان حوزه کودک کشورهای منطقه و فعالان عرصه حقوق کودک در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

پرونده رضا خندان به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شد

وکیل مدافع رضا خندان از ارجاع پرونده موکلش به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد و گفت که پرونده موکلم برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شده ولی موکلم بر این باور است که اتهاماتش سیاسی است و مطابق قانون جرم سیاسی، جلسه رسیدگی به اتهاماتش باید در دادگاه کیفری یک تهران برگزار شود.

اطلاعیه دادستانی تهران در خصوص وضعیت پرونده عراقچی

پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران طی اطلاعیه‌ای انتساب خبر علنی بودن برگزاری دادگاه عراقچی به جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران را که شنبه شب از برخی از شبکه‌های صدا و سیما اعلام شد، تکذیب کرد.

در این اطلاعیه آمده بود: دکتر جعفری دولت‌آبادی در مصاحبه‌ مورخ ۱۳۹۷/۹/۳ صرفاً از صدور کیفرخواست توسط دادسرای تهران برای عراقچی خبر داد، اما برخی شبکه‌های صدا و سیما همزمان با پخش تصویر دکتر جعفری دولت‌آبادی، اظهاراتی دائر بر برگزاری علنی جلسه‌ محاکمه‌ آتی این فرد را نیز به نقل از دادستان تهران قرائت نمود که چنین اظهاری از سوی مصاحبه‌شونده تکذیب می‌شود.

بهانه کردن مطالبات کارگران برای برهم زدن نظم کشور، قابل قبول نیست

روز دوشنبه، رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت حل مشکلات معیشتی و صنفی کارگران با همکاری همه قوا، گفت: دشمن در پی سوءاستفاده از برخی مطالبات است و کارگران نباید اجازه دهند که مطالبات‌شان، بستر و بهانه‌ای برای استفاده ابزاری دشمنان و ایجاد بی نظمی در کشور شود.

آزادی بیش از ۱۰۰ زندانی غیرعمد با صرف هزینه‌های ترحیم

از دو سال گذشته مردم استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل با صرف بخشی از مراسم ترحیم عزیزان از دست رفته خود زمینه آزادی بیش از ۱۰۳ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم کرده‌اند.

در سال‌های اخیر بسیاری از خانواده‌های ایرانی و بویژه خانواده‌های آذری زبان شهرهایی چون تبریز، اردبیل و همدان با اختصاص تمام یا بخشی از مراسم هفتم، چهلم یا سالگرد درگذشت اعضای درگذشته خود موجبات آزادی بسیاری از سرپرستان خانواده‌های نیازمندی را فراهم کرده اند که صرفا برحسب بدهی در بند حضور داشتند.

وخیم جلوه دادن بیماری جرم است

معاون دادستان عمومی و انقلاب تبریز هم گفت: ایجاد رعب و هراس در بیمار و وخیم جلوه دادن وضعیت، از سوی کادر درمانی جرم بوده و تحت عنوان سلب آسایش، قابل تعقیب است.

احمد موقری در اولین دوره آموزشی و کارگاه توانمندسازی کارشناسان نظارت بر درمان، اظهار کرد: در قانون نظام پزشکی، قوانینی ذکر شده است که عدم رعایت آن، صرف نظر از برخورد هیات‌ها و مجموعه درمان، جنبه کیفری داشته و مجموعه مکلف به رسیدگی، موظف است تا تخلفات را گزارش کند، شش ماه تا دو سال حبس و انفصال موقت برای مدیری که تخلفات را گزارش نکرده، اعمال می شود.

نامه جمعی از وکلای ایرانی به دبیر کل سازمان ملل درباره خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها

جمعی از وکلای دادگستری و فعالان حقوق زنان و کودکان ایرانی به دبیر کل سازمان ملل متحد درباره خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها نامه نوشتند و اعلام کردند که «بدیهی است تداوم  برخی تحریم‌ها بیشترین فشار را بر مردم ایران به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه، زنان و کودکان وارد می‌کند؛ لذا، امضا کنندگان این بیانیه جمعی از حقوقدانان و وکلای دادگستری کشور ایران به ویژه بانوان وکیل به عنوان عضو یکی از بزرگترین نهادهای صنفی و مدنی که خود را متعلق به مردم و از مردم می‌دانیم با زبان صلح، نوع دوستی، مهربانی و حق گویی، ظلم بزرگی که در نتیجه تحریم‌های یک جانبه دولت آمریکا بر مردم ایران به خصوص کودکان و سایر أقشار در معرض آسیب وارد می گردد و موجب نقض فاحش حقوق بشر می‌باشد را محکوم نموده  و خواستار رفع هر گونه تحریم، تبعیض و برخورداری از حقوق حقه خود می‌باشیم.

عالیجناب از جنابعالی و جامعه بین المللی درخواست داریم در برابر اقدامات غیر قانونی و غیر انسانی که حقوق انسانی ملتی را خدشه دار می سازد خاموش نباشید و از حاکمیت قانون و چند جانبه گرایی در نظام بین المللی حمایت نمایید.

فیلتر شورای نگهبان حداقلی است
ما برای اصلاح قانون انتخابات تلاش‌مان را کردیم

سخنگوی شورای نگهبان دلایل برخی از تایید صلاحیت‌های دوره‌های اخیر انتخابات ریاست جمهوری را در یک برنامه تلویزیونی تشریح کرد.

عباسعلی کدخدایی در مستند “بدون توقف” که شامگاه دوشنبه پنجم آذر از شبکه سه سیما نمایش داده شد، با بیان این‌که شورای نگهبان تایید صلاحیت حداقلی را با همین قانون ناقص حداقلی انجام می‌دهد، اظهار کرد: پس نمی‌توانیم بگوییم شورای نگهبان تاثیرگذار است. فیلتر شورای نگهبان یک فیلتر حداقلی است. تازه یک بخش از این فیلتر حداقلی را هم شما فشار می‌آورید که چرا این کار را می‌کنید؟ یک بخش را هم ما اصلا نمی‌رسیم انجام دهیم،  بخشی هم از چشم‌مان دور می‌ماند.

یکی از منتقدین حاضر در برنامه، خطاب به سخنگوی شورای نگهبان، گفت: یکی از مسائلی که مطرح می‌شود که هم در سال ۸۸ در مورد آقای احمدی‌نژاد خیلی مطرح بود هم سال ۹۶ در مورد آقای روحانی که دور دوم می‌خواهند رای بیاورند این است که دور اول تخلفات آشکاری داشتند که نباید برای دور دوم تایید صلاحیت می‌شدند، شورای نگهبان اصلا چنین چیزی را بررسی می‌کند؟

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان پاسخ داد: بله. ما مصداق روشن‌تر این موضوع را درمورد نمایندگان مجلس داریم. نمایندگان مجلس ممکن است در طول چهار سال تخلفاتی مرتکب شوند که منجر می‌شود صلاحیت خود را از دست بدهند. اما در رابطه با ریاست جمهوری تاکنون نداشته‌ایم ولی ممکن است اتفاق بیفتد. چون صلاحیت‌ها برای همان دوره است. یعنی اگر رییس‌جمهوری برای این دوره تایید شد فقط برای این دوره تایید می‌شود و اگر می‌خواهد برای دور بعد بیاید، باید دوباره بررسی صلاحیت شود. نماینده مجلس فعلی فقط برای همین دوره تایید صلاحیت شده است و برای دوره بعدی باید دوباره تایید صلاحیت شود.

متن قانون اصلاح قانون صدور چک

متن قانون اصلاح قانون صدور چک در روزنامه رسمی کشور منتشر شد که بر اساس ماده۵ مکررـ بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه مراتب را به صورت برخط به تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اطلاع می‌دهد. پس از گذشت بیست و چهار ساعت کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری حسب مورد مکلفند تا هنگام رفع سوء اثر از چک،‌ اقدامات زیر را نسبت به صاحب حساب اعمال نمایند.

حبس و جزای نقدی در انتظار شکارچیان غیرمجاز پرندگان در مازندران

دادستان عمومی و انقلاب ساری برنامه دستگاه قضایی استان در خصوص شکار غیرمجاز و بی رویه پرندگان را برخورد جدی و بدون تعارف با متخلفان اعلام کرد و حبس و جزای نقدی در انتظار شکارچیان غیرمجاز خواند و گفت: فقط شکاری که مورد تایید محیط زیست باشد، مجاز و قانونی است و بقیه شکارگاه‌ها و صیدگاه‌ها باید در سطح استان جمع آوری شود.

برگزاری دوره دوم دوره‌های آموزش مالکیت فکری در ایران

سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری از برگزاری دوره دوم دوره های آموزش مالکیت فکری در ایران خبر داد که با مشارکت سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) و همکاری کانون پتنت ایران در تهران برگزار می شود.

ارجاع پرونده دو فعال محیط زیست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب

سه شنبه -۶ آذرماه- وکیل مدافع دو تن از متهمین پرونده محیط زیستی‌ها، از ارجاع پرونده موکلین خود به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داد.

محمدحسین آقاسی گفت: برای دفاع از یکی از موکلین خود در دادسرا حاضر شدم و دفاع کردم. یکی دیگر از موکلینم را هم علی رغم اینکه وکالت دارم، هنوز دادگاه نپذیرفته که به پرونده ورود کنم و برای ایشان وکیل تسخیری گرفته‌اند و هر دو پرونده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مطرح هستند، ولی متاسفانه به دلیل عقیده بر مطالعه و بررسی دقیق پرونده و با توجه به زیاد بودن تعداد مجلدات پرونده هنوز دستور تعیین وقت صادر نشده است.

آقاسی افزود: سام رجبی با عنوان اتهامی جاسوسی تبرئه شد اما اتهام دیگری به ایشان منسوب است و این بخش از پرونده در حال رسیدگی است.

ارجاع پرونده اسفندیار مشایی به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران

در چهارمین روز از هفته جاری، وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی از ارجاع پرونده موکلش به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران خبر داد و گفت: هنوز تاریخ دقیق رسیدگی مشخص نیست و قرار بر این بوده که دادگاه در تاریخ ۲۵ دی‌ماه برگزار شود ولی احتمالاً زودتر برگزار شود.

ابطال مقرره کاهش شهریه برای همسران و فرزندان اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه تهران

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری هم با ابطال بخشی از یک مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران، با کاهش شهریه این دانشگاه برای همسران و فرزندان اعضای هیأت علمی و کارکنان آن مخالفت کرد که بر اساس آن «هیأت امنای دانشگاه تهران به استناد بند «ب» ماده «۲۰» قانون برنامه پنجم توسعه، شهریه همسران و فرزندان اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی را به میزان ۸۰ درصد شهریه مصوب تعیین کرده بود که این امر تبعیض ناروا است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی در این مورد با این استدلال که بر اساس بند «۹» اصل سوم قانون اساسی، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است و هیأت امنای دانشگاه تهران بدون رعایت مفاد این اصل برای همسران و فرزندان اعضای هیأت علمی و پرسنل دانشگاه امتیاز قائل شده و شهریه آنان را به میزان ۸۰ درصد مصوب نموده است ، لذا این مقرره وجاهت قانونی ندارد و آن را ابطال کرد.

۹ زندانی تعزیرات حکومتی با عفو رهبری آزاد شدند

مدیرکل اجرای احکام سازمان تعزیرات حکومتی از عفو و تخفیف مجازات ۴۲۳ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی با موافقت مقام معظم رهبری خبر داد که بر این اساس به مناسبت فرا رسیدن ولادت با سعادت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و ولادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق (ع)، تعداد ۴۲۳ نفر از محکومین سازمان تعزیرات حکومتی مشمول عفو یا تخفیف مجازات از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) واقع شده‌اند که اعمال این عفو و تخفیف منجر به آزادی ۹ نفر از زندانیان این سازمان می‌شود که این مساله با دستور رئیس سازمان تعزیرات حکومتی برای اعمال به ادارات کل اجرایی سراسر کشور ابلاغ شد.

جزییاتی از نامه محمدجواد ظریف به دادستانی کل کشور درباره پولشویی

رئیس دفتر دادستان کل کشور هم اعلام کرد که نامه دکتر ظریف در ۱۲ صفحه در موعد مقرر به دادستانی کل ارسال شده و در حال بررسی است. بخشی از این نامه مربوط  به مسایل کلی پولشویی است و  بخشی مربوط به مسایلی همچون نظر مبارک آقا در بحث فرمان هشت ماده‌ای است. بخشی هم راجع به مصاحبه ایشان است که منعکس شده است و بخشی هم مربوط به مواضع دیگران است که نسبت به موضوع داشته‌اند و به طور کلی راجع به مسایل مختلفی است و نهایتا نظر دادستان کل هم اعلام خواهد شد.

تاکید بر همکاری‌های قضائی و حقوق بشری در دیدار سفیر بلغارستان با جواد لاریجانی

ظهر روز سه شنبه -۶ آذرماه- دبیر ستاد حقوق بشر در دیدار با سفیر بلغارستان در تهران به تقویت همکاری‌های قضائی و حقوق بشری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: ما معتقدیم که گفتگوهای صادقانه حقوق بشری باعث پیشرفت وضعیت حقوق بشر در سطح جهانی خواهد شد، در حالی که تبعیض، استاندارهای دو گانه و سرپوش برای اقدامات تروریستی به اسم حقوق بشر، منهدم کننده ارتقاء حقوق بشر خواهد بود.

در آزمون وکالت ۹۷ سوالی از قانون اصلاح قانون صدور چک طرح نخواهد شد

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اشاره به ابلاغ قانون اصلاح قانون صدور چک، گفت که در آزمون وکالت سال ۱۳۹۷، سوالی از قانون مذکور طرح نخواهد شد و توافق کرده بودیم که ۱۵ دقیقه به زمان این آزمون اضافه شود که این ۱۵ دقیقه اضافه خواهد شد و مشکلی از این جهت نیست.

اختلاف سلیقه در شورای نگهبان زیاد است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ملاک شورای نگهبان “قانون” است؛ نه اصلاح طلبی و نه اصولگرایی، البته اختلاف سلیقه هم در شورا وجود دارد. در زمان انتخابات ۸۸ برای اولین بار پیشنهاد دادیم که نمایندگان نامزدها می‌توانند در شورای نگهبان مستقر باشند و بر روند نظارتی ما آنها هم  نظارت کنند و مکاتبات آن زمان هم موجود است و بخشی از آن چاپ هم شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که اکثریت مردم از عملکرد شورا ناراضی اند؟ گفت:  این ادعاست.

وزارت دادگستری وظیفه اجرای حقوق کودک را ندارد

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک طی سخنانی در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک با محوریت موضوع عدالت برای کودکان و نوجوانان، گفت: امید است با تصویب سند ملی حقوق کودک از سال ۱۳۹۴ در افق ۱۴۰۴ کودکان ما جایگاه شایسته خود در کشور را پیدا کنند. حقوق بشر در اسلام از حقوق کودک آغاز می‌شود. در اسناد بالادستی نظام و قوانین و مقررات ما نیز حقوق کودکان به رسمیت شناخته شده و از اهمیت خاصی برخوردار است. باعث افتخار ماست که زمینه‌های اجرای این حقوق فراهم شده است هرچند در اجرا با چالش‌هایی مواجه باشیم.

پیش‌بینی بودجه برای وکالت معاضدتی در بودجه سال ۹۸

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از تخصیص ردیف بودجه به وکالت معاضدتی در لایحه بودجه سال ۹۸ خبر داد و گفت که «در اصل ۳۵ قانون اساسی تاکید شده است که آحاد مردم باید به وکیل دسترسی داشته باشند و کسانی هم که امکان پرداخت حق الوکاله ندارند دولت باید برای آنها وکیل بگیرد. در کشورهای دیگر یکی از برنامه های دولت کمک به نیازمندان برای دسترسی به خدمات حقوقی و وکیل داشته باشند به همین دلیل بودجه های بسیار سنگینی پیش بینی می‌شود. برای مثال در کشورهایی از جمله کشور استرالیا یک میلیارد در سال هزینه اقدامات معاضدتی می‌شود و یا برای مثال در کشور انگلستان برنامه پنج ساله برای معاضدت در نظر گرفته می شود که ۲/۶ میلیارد پوند، برای این اقدام هزینه می شود.

٢٢ میلیون نفر از جمعیت کشور کودک هستند
 جمهوری اسلامی برای حقوق کودک تلاش خوبی کرده است

سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری هم در  کنفرانس بین‌المللی منطقه‌ای حقوق کودک با محوریت موضوع عدالت برای کودکان و نوجوانان گفت: ٢٢ میلیون نفر یعنی حدود ٣٠ درصد جمعیت کشور کودک هستند و جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر برای بهره‌مندی کودکان از حقوقشان، تلاش‌ها و اقدامات بسیار خوبی انجام داده است. رعایت کرامت انسانی و حقوق کودک مستلزم حقوق آنها است و این مهم باید سر خط زندگی بزرگسالان قرار گیرد و هرچند با وضعیت مطلوب احقاق حقوق کودکان فاصله وجود دارد و مستلزم رفع موانع و تلاش‌های گسترده‌تری هستیم.

تصویب مقررات ماهوی درباره حدود مسئولیت اطفال و نوجوانان و مجازات افراد کمتر از ١٨ سال در سال ١٣٩٢، ایجاد ساختار قضایی متناسب با وضعیت اطفال و نوجوانان در قانون آیین دادرسی کیفری از سال ١٣٩٢ و تدوین لایحه پلیس اطفال و نوجوانان برخی از اقدامات حقوقی برای نیل به اهداف برنامه عمل جامع حقوق کودک است.

آوایی، خاطرنشان کرد: توسعه و ایجاد حمایت قضایی در دادگستری‌ها، طرح مجلس و لایحه دولت برای اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی، اکنون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، قانون حمایت خانواده، تدوین لایحه حمایت از حقوق کودکان، اصلاح قانون مدنی سن ازدواج و پیش بینی امکان رسیدگی به صلاحیت اولیای قهری در قانون مدنی از جمله اقدامات موثری در زمینه تصویب مقررات حمایت مدنی برای احقاق حقوق کودکان است.

وزیر خارجه نباید در این شرایط در عرصه پولشویی این حرف‌ها را می‌زد

دادستان کل کشور با بیان اینکه بیشتر قصور، تقصیر یا ضعف در مدیریت داخلی است که کشور ما امروز از لحاظ اقتصادی به این وضع رسیده است، گفت: ما یک کشور توانمند، ثروتمند، دارای پتانسیل‌های بسیار فراوان و ظرفیت‌های بسیار زیاد هستیم و باید وضعیت اقتصادی ما خیلی بهتر از این باشد.

وی با اشاره به اینکه آقای وزیر محترم امور خارجه نباید در این شرایط در عرصه پولشویی این حرف‌ها را می‌زد، اظهار کرد: بنده وقتی مطالب ایشان را شنیدم بر اساس وظیفه و تکلیف، نامه‌ای نوشته و خواستم که مستندات را برای پیگیری به دادستانی کل ارسال نمایند.

منتظری بیان کرد: یک نامه ۱۲ صفحه‌ای را چند روز قبل برای بنده فرستادند که یکسری بیانات خودشان را در آنجا باز توضیح داده بودند، همچنین حاوی مسایل دیگری بود که خیلی مرتبط با آنچه ما خواستیم نبود و درآخر هم اشاره کردند که دلیل و مستندی ندارم که بخواهم بفرستم و یکی دو مورد بوده که به آقای رییس جمهور داده‌ام.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه نامه ۱۲ صفحه‌ای آقای وزیر محترم امور خارجه در پاسخ نامه بنده حاوی هیچ مستند و دلیل و مدرکی که قابل تعقیب باشد نبود، گفت: بنده منتظر هستم که از ناحیه ایشان و هر مقام اجرایی دیگری اگر مستنداتی هست به ما ارسال شود و مطمئن باشند که ما تعقیب می‌کنیم.

بخش قابل توجهی از عوامل حادثه تروریستی اهواز بازداشت شده‌اند

در پنجمین روز هفته، رییس کل دادگستری خوزستان هم گفت: به همت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی استان، همه عوامل مربوط به حادثه تروریستی اهواز شناسایی و در حال حاضر بخش قابل توجهی از آن‌ها بازداشت شده‌اند. حادثه ۳۱ شهریورماه اهواز موجب مجروح شدن و به شهادت رسیدن تعدادی از هموطنان ما شد. پرونده‌های مختلفی در ارتباط با مقصرین و عوامل این حادثه که افرادی به نام شاخه داعش در خوزستان بودند، تشکیل شد. امیدواریم بتوانیم این پرونده‌ها را به سرانجام برسانیم.

پرونده‌ها در حال طی کردن روند قضایی خود هستند. امیدواریم این پرونده‌ها به یک سرانجام برسند و با عوامل آن‌ها برخورد قضایی لازم صورت گیرد.

دادستانی تهران حکم سلطان سکه را منتشر کرد

دادستانی تهران روز چهارشنبه (۱۳۹۷/۹/۷) مفاد حکم دو محکوم پرونده‌های اقتصادی اخیر را را منتشر کرد.

مرکز مشاوران قوه قضاییه از متقاضیان پروانه مشاوره خانواده ثبت نام می‌کند

مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه اعلام کرد که به منظور اعطای «پروانه مشاوره خانواده» در حوزه‌های روانشناختی، مددکاری اجتماعی، مشاوره حقوقی-مذهبی و «مجوز تأسیس مرکزمشاوره خانواده» از متقاضیان واجد شرایط ثبت نام می کند.

آگهی پذیرش متقاضیان (معاف از آزمون) تأسیس و عضویت در مراکز مشاوره خانواده در نشانی http://moshavere.۲۳۰۵۵.ir  منتشر شده است.

جلسه رسیدگی به پرونده رضا خندان هفته آینده برگزار می‌شود

روز چهارشنبه،‌ وکیل‌مدافع رضا خندان هم از رسیدگی به پرونده موکلش در روز یکشنبه ۱۱ آذرماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی خبر داد.

توضیحات کدخدایی در رابطه با نامه آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نامه اخیر آیت الله یزدی به آیت الله شبیری در رابطه با دیدارش با رییس جمهور اصلاحات و احتمال هزینه داشتن برای شورای نگهبان توضیح داد و گفت: دو بزرگوار روحانی با یکدیگر مکاتبه کردند.

تقدیر از ۸ خانواده بانی بخشش و فعالان سازشی در گلستان

در دومین همایش استانی صبر استان گلستان از ۸ خانواده که از قاتلین فرزندانشان گذشتند و همچنین فعالان سازشی تجلیل شد.

ارسال پرونده مدیرکل گمرک همدان به دادگاه

دادستان همدان از تکمیل پرونده مدیرکل گمرک استان همدان خبر داد و گفت که پرونده مدیرکل گمرک استان همدان به همراه همدستانش به دادگاه انتقال پیدا کرده‌ است.

شاکی اسیدپاشی از دیه یک میلیارد تومانی گذشت

در نخستین همایش استانی صبر یکی از شاکیان از دیه یک میلیارد تومانی خود گذشت. ۷ سال پیش در جریان یک اختلاف خانوادگی، این خانم جوان مورد اسیدپاشی قرار گرفت و از ناحیه دست، صورت و یک چشم آسیب دید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.