صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / ۱۰درصد انار کشور در یزد تولید می‌شود
۱۰درصد انار کشور در یزد تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی:

۱۰درصد انار کشور در یزد تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه این استان در تولید محصول انار رتبه چهارم کشوری را داراست، گفت: تولید 10 درصد انار ایران در اختیار این منطقه است.

سید جمال سجادی پور روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های کشاورزی ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باوجود تداوم ۲ دهه خشکسالی و کم‌آبی کشاورزان استان با بهره‌گیری از روش‌های علمی و استفاده از آبیاری نوین محصول با کیفیت زراعی و باغی تولید می‌کنند.
وی اظهار داشت: در همین زمینه یکی از کشاورزان ابرکوه با به‌کارگیری فنون جدید کشاورزی ، روش‌های علمی و توانمندی‌های خود ، توانست تولید محصول انار را به پنج برابر متوسط عملکرد افزایش دهد.
سجادی پور افزود : احمد رشیدی موفق شد از هر هکتار ۱۳۲ تن محصول انار برداشت کند و مجموعاً از سه هکتار باغ ۳۹۶ تن انار شیرین شهوار و ملس عقدا برداشت کرد و به‌عنوان انار کار نمونه استان انتخاب شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: به دلیل تلاش و جدیت این باغ دار نمونه ، وی برای انتخاب نمونه ملی به وزارت جهاد کشاورزی معرفی‌شده است.
سجادی پور همچنین یادآور شد: با اتمام فصل برداشت انار ، از ۶ هزار و ۸۱۰ هکتار باغ‌های این استان در سال زراعی ۹۸ – ۹۷ ، ۱۰۰ هزار تن محصول برداشت شد و این میزان تولید با عملکرد ۱۵ تن و در بعضی باغ‌ها تا ۱۳۲ تن در واحد سطح توسط ۱۶ هزار بهره‌بردار برداشت‌شده است.
این مسئول ارشد کشاورزی استان یادآور شد: محصول انار امسال استان تحت تأثیر شیوع آفت کرم گلوگاه انار، گرمازدگی ، سرمازدگی و تداوم پدیده خشکسالی قرار گرفت و نسبت به سال قبل کاهش دارد.
وی بابیان اینکه عمده سطح زیر کشت این گیاه در شهرستان‌های میبد ، تفت، مهریز و ابرکوه قرار دارد، افزود: ۴۰ رقم انار در استان تولید می‌شود که ۱۱ نوع آن مرغوب و صادراتی است.
سجادی پور بیشتر ارقام مرغوب استان را شیرین، میخوش، ملس عقدا، گل تفت و رباب ذکر کرد و یادآور شد: انار تولیدی علاوه بر عرضه در بازار استان‌های همجوار، نوع ملس دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی آن به عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.
سجادی پور خاطرنشان کرد: بخشی از محصول به‌صورت تازه خوری، بخشی از آن به رب انار و اندیس فراوری و مقداری هم به‌صورت کنستانتره و انار دان به هند و پاکستان برای تبدیل به ادویه صادر می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد تأکید کرد: بهترین روش آبیاری نوین ، آبیاری قطره‌ای برای باغ‌هاست که کشاورزان می‌توانند برای اخذ تسهیلات بلاعوض برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین به جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند.
زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، ۱۱۶ هزار هکتار آن کشت می‌شود.
سالانه افزون بر یک‌میلیون و ۶۲۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی به همت ۷۶ هزار بهره‌بردار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزار تن محصول زراعی و باغی و ۴۵۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزار تن محصول دامی است.
۷۵۴۰/ ۲۰۴۷/

همچنین مطالعه کنید:

از صادرات مرغ به کشورهای هدف حمایت می‌کنیم/ ادامه خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین شیرزاد – مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.