چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / خراسان جنوبی / زمین‌های خراسان جنوبی آلارم می‌دهند
زمین‌های خراسان جنوبی آلارم می‌دهند

زمین‌های خراسان جنوبی آلارم می‌دهند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه فرونشست زمین پیام نابودی سفره آب زیرزمینی و وقوع زلزله‌ای خاموش را به همراه دارد، گفت: با ادامه این روند تبعات خطرناکی همچون نابودی سفره آب زیرزمینی و در نتیجه نابودی حیات منطقه را در پی خواهند داشت.

خشکسالی

حسین امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی‌های چندین ساله در کشور و به خصوص در استان خراسان جنوبی و نیز برداشت مازاد از سفره‌های آب زیرزمینی موجب افت شدید کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی شده است.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین پیام نابودی سفره آب زیرزمینی و وقوع زلزله‌ای خاموش را به همراه دارد، افزود: که با ادامه این روند تبعات خطرناکی همچون نابودی سفره آب زیرزمینی و در نتیجه نابودی حیات منطقه را در پی خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی اظهارکرد: بر اثر افت سطح آب در سطح دشت‌های استان خراسان جنوبی، برخی از مناطق از جمله دشت‌های سرایان و فردوس با فرو نشست زمین و ایجاد شکاف‌هایی در سطح زمین مواجه شده‌اند.

امامی ادامه داد: پایین رفتن سطح آب در دشت‌ها، موجب هجوم آب‌های شور و کم کیفیت و همچنین آب‌های آلوده به سمت سفره‌های آب و موجب کاهش کیفیت آب‌های شیرین نیز می‌شود.

وی افزود: کاهش آبدهی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات،کاهش کیفیت منابع آب و نفوذ زبانه آب شور، نشست زمین و تبعات آن، نیاز به کفشکنی و تغییر محل چاه‌ها و هزینه‌های هنگفت آن و نیز ایجاد محدودیت در مصارف شرب و صنعت از جمله این پیامدها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی درخصوص بارندگی‌های اخیر، گفت: این بارندگی‌ها کمکی به بهبود وضعیت آب‌های زیر زمینی نکرده است.

امامی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی حدود ۱۹ ساله در استان و افت شدید سطح آب در دشت‌ها، اگر وضعیت به حالت ترسالی بازگردد به همین میزان زمان لازم است تا وضعیت منابع آبی به شرایط نرمال باز گردد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پلمب نانوایی

پلمب نانوایی متخلف در قاین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سرهنگ محمود زال بیکی گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.