صفحه اصلی / ورزشی / ورزش بانوان / پای حرفهای دختری که با هزینه شخصی تاریخ‌ساز شد
پای حرفهای دختری که با هزینه شخصی تاریخ‌ساز شد

مبینا علی نسب در ایسنا

پای حرفهای دختری که با هزینه شخصی تاریخ‌ساز شد

مبینا علی‌نسب دختری که با تاریخ‌سازی در مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان نام خودش را بر سر زبان ها انداخت با هزینه شخصی به این مسابقات رفته و حتی هزینه سرپرست تیم نیز به عهده خودش بوده است.

مبینا علی نسب

به گزارش کسب و کار نیوز پاسخ دادند.

* مسابقات پیش‌روی شما چیست؟

۱۸ آذرماه مسابقات قهرمانی انفرادی آسیا در فیلیپین برگزار می‌شود که شرکت خواهم کرد. البته هزینه این مسابقات بر عهده فدراسیون است. برای سایر مسابقات هنوز برنامه ریزی نکرده‌ام اما احتمالا یک یا دو اوپن در زمستان انتخاب خواهم کرد تا بازی کنم.

* تاکنون از فدراسیون شطرنج پاداشی برای حضور در یک مسابقه و یا  کسب یک مقام دریافت کرده‌ای؟

در مسابقات رده سنی که مقام می‌آوردیم به ما پاداش جزئی می‌دادند ولی برای مسابقات بین‌المللی هیچ پاداشی نگرفته ام.

* در سال گذشته از وزارت ورزش چند سکه گرفتی؟

مبینا علی‌نسب: ۴۵ سکه. قرار بود ۷۵ سکه بگیرم که به خاطر یک اشتباه تنها ۴۵ سکه گرفتم.

پدر مبینا علی‌نسب: در سالی که گذشت وزارت ورزش قرار بود به مبینا ۷۵ سکه بدهد اما به دلیل اشتباه دبیر فدراسیون تنها ۴۵ سکه گرفت. البته قرار است در سال آینده مابقی را بگیرد. برای بچه‌های دیگر هم از این اتفاق‌ها افتاده است. در این سال هم باید برای صعود مبینا به دور سوم رقابت‌های قهرمانی جهان فدراسیون به وزارت اعلام کند که کار بزرگی انجام شده تا وزارت ورزش برای پاداش اقدام کند.

* تاکنون برای این رشته چقدر هزینه کرده‌اید؟

مبینا علی‌نسب: نمی‌دانم. اینکه از ابتدا برای این ورزش چقدر هزینه کرده‌ام دقیق مشخص نیست اما می‌دانم خیلی هزینه شده است.

پدر مبینا علی‌نسب: از نظر مالی که دقیق نمی‌دانم، ولی وقت زیادی را هزینه کردیم. هم من به عنوان پدر و هم خودش ۱۰ سال را برای این رشته صرف کرده‌ایم. اگر زمانی را که برای مبینا در شطرنج صرف کردم خرج کاسبی خودم می‌کردم بیشتر به سود می‌رسیدم. من شاید اندازه دو خانه برای مبینا هزینه کرده‌ام. چون ما شهرستانیم و هزینه رفت و آمد هم داریم. خیلی سال است که هر پنجشنبه جمعه‌ را برای حضور در مسابقه به تهران آمده‌ام. در این راه با ماشین تصادف هم کردم و کلی خسارت دیدم.

* حضور اسپانسر در رشته شطرنج چگونه است؟

من هیچ‌گاه اسپانسر نداشتم، پیشنهادی هم از سوی اسپانسر نداشتم. خیلی کم پیش می‌آید در شطرنج حامی مالی پیدا شود. شطرنج رشته ای بی سروصدا و آرام است، زیاد هم در تلویزیون دیده نمی‌شود. هیچ کس در شطرنج اسپانسر ندارد و همه هزینه‌ها با خود ورزشکاران است. یادم نمی‌آید کسی اسپانسر داشته باشد.

* از لیگ‌های اروپایی پیشنهاد داشتی؟

بله از لیگ ترکیه پیشنهاد داشتم که به دلیل همزمانی با یک مسابقه، نتوانستم در آن بازی کنم. دوست دارم در لیگ آلمان بازی کنم. البته لیگ ترکیه هم خوب است. حقوق لیگ کشورهای خارجی دلاری است و تمام هزینه هایمان را نیز دلاری پرداخت می‌کنند. قراردادهای لیگ‌های خارجی برای ما خیلی خوب است و خیلی می‌تواند به ما کمک کند.

* ویژگی لازم برای یک شطرنج باز چیست؟

آرام بودن و صبوری در شطرنج خیلی مهم است چون باید برای هر بازی چندین ساعت بنشینی. اگر فردی آرام نباشد نمی‌تواند موفق باشد.

* می‌گویند شطرنج ذهن را باز می‌کند و در حل مسائل ریاضی تاثیر زیادی دارد، درست است؟

مبینا علی‌نسب: بله ذهن را باز می‌کند و خیلی به ریاضی کمک می کند.

پدر مبینا علی‌نسب: ذهن را باز می‌کند، شطرنج محاسبه است. حساب دو دو تا چهارتا است. بیشترین سودی که مبینا در قهرمانی جهان به دست آورد به نظر کارشناسان روی محاسبه بوده است. حتی با ماریا موزیچوک هم در دور اول طبق محاسبه برنده بود. فقط یک اشتباه کرد و به تساوی رسید. شطرنج خیلی در درس کمک می‌کند اما وقتی به شطرنج پا می‌گذاری دیگر فرصت درس خواندن نداری.

* بزرگترین تفریحتان بعد از شطرنج چیست؟

مبینا علی‌نسب: باز هم شطرنج. حتی زمانی هم که در راه مسابقه هستیم یا در حال بازگشت مخصوصا پسرها از شطرنج می‌گویند. زمانی که در ماشین یا اتوبوس می‌نشینند از شطرنج حرف می‌زنند تا زمانی که به مقصد می‌رسیم.

* روزی شده که از شطرنج خسته شوی و نخواهی بازی کنی؟

مبینا علی‌نسب: شاید برای یک روز این اتفاق برایم افتاده باشد اما اینکه بخواهم جدی تصمیم بگیرم نه اصلا.

* دوست داری با چه شطرنج‌باز مطرحی بازی کنی؟

مبینا علی‌نسب: قطعا کارلسن. باید برای هم بازی شدن با این افراد به یک درجه‌ برسیم که بتوانیم با آن‌ها بازی کنیم. البته می‌توان در اوپن ها با او بازی کرد اما این اوپن‌ها مسابقات خاصی است که بازی‌کردن در آن‌ها خیلی سخت است.

* هدفی برای درآمدزایی از این رشته دارید؟

مبینا علی‌نسب: فعلا که برنامه‌ای ندارم و تنها به فکر خودم و موفقیتم در این رشته هستم. اما در آینده در برنامه‌هایم هست که یک باشگاه شطرنج داشته باشم.

* شهرت و پول چقدر برات اهمیت دارد؟

مبینا علی‌نسب: اهمیت دارند اما نه آن‌قدر که همیشه بخواهم به آن‌ها فکر کنم، بیشتر موفقیت و پیشرفت برایم مهم است. پول هم قطعا مهم است چون با توجه به درآمدی که دارم می‌توانم در مسابقات مختلف حضور پیدا کنم یا برای اوپن‌ها بیشتر هزینه کنم.

* کدام مهره شطرنج را بیشتر دوست داری و چرا؟

مبینا علی‌نسب: وزیر را دوست دارم. مهره مهمی است همه جور حرکت می‌کند و اداره بازی دست وزیر است. البته پیاده هم خوب است اما وزیر را بیشتر دوست دارم.

* کدام مهره نقش کلیدی در پایان بازی در برد و باخت ایفا می‌کند؟

مبینا علی‌نسب: در وسط بازی همانطور که گفتم وزیر ولی در پایان بازی رخ مهم است. به نظر من رخ خیلی مهم است و بیشترین تاثیر را در برد و باخت‌هایم در پایان بازی داشته است.

* بهترین خاطره  از سال‌هایی که در شطرنج بودی.

مبینا علی‌نسب: سالی که نایب قهرمان جهان شدم. آن زمان جدول را خیلی بد شروع  کرده بودم. حتما باید چهار دور آخر را می‌بردم که به مقام می‌رسیدم. من توانستم به این مهم برسم و نایب قهرمان جهان شدم. آن موقع کمتر از ۱۶ سال سن داشتم.

* زندگی با آدم‌های شطرنج‌باز چگونه است؟

مبینا علی‌نسب: سخت است خیلی سخت است.

* حرف پایانی

پدر مبینا علی‌نسب: مبینا دختر خوبی است. قهرمانی او از یک طرف و شخصیت اجتماعی او از طرف دیگر برایم مهم است. ما از او رضایت داریم. قهرمانی جهان هم برای او دور از دسترس نیست. اگر قهرمان شود افتخار بزرگی برای ما است. رسانه‌ها هم سنگ تمام گذاشتند و فهمیدیم که مردم ورزش و شطرنج را دوست دارند.

مبینا علی‌نسب: ابتدا تشکر می‌کنم از خانواده‌ام که همیشه پشت من بوده اند. بعد هم باید تشکر کنم از مربیانی که تا حالا داشتم، بخصوص شرباف، هارتونیان، موسویان و مربی حال حاضرم ایدنی و خانم پریدر که هم شطرنجی و هم غیر شطرنجی به من انگیزه دادند و کمکم کردند.

گفتگو از سارا عبدالجوادی

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تقابل دختران فوتبالیست در شب/ دربی کرمان برنده نداشت

به گزارش کسب و کار نیوز، تیم‌های حاضر در لیگ فوتبال بانوان در هفته پانزدهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.