چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / روش‌های تامین مالی کسب و کارهای نوپا یا استارتاپ ها
روش‌های تامین مالی کسب و کارهای نوپا یا استارتاپ ها

روش‌های تامین مالی کسب و کارهای نوپا یا استارتاپ ها

بحث تامین مالی در هر شرایط اقتصادی می تواند چالش برانگیز باشد. بالاخص، وقتی کارآفرینی در جستجوی راهی برای تامین و افزایش سرمایه و منابع مالی کسب و کارش، به جهت سرپا نگه داشتن استارتاپ خویش و ماندگاری در آن می باشد.

با توجه به شرایط اقتصادی در هر کشوری ممکن است تامین بودجه استارتاپ ها در برخی کشورها، دشوارتر باشد. هرچند که میزان تامین مالی مورد نیاز هر استارتاپی بستگی زیادی به ماهیت و نوع کسب و کار دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از عصر اقتصاد، با این حال، اگر احساس نیاز به تامین مالی کسب و کار خود نموده اید، در زیر به ده روشی که برای تامین و افزایش سرمایه استارتاپ ها در ایالات متحده و اغلب کشورهای توسعه یافته صورت می گیرد، اشاره می‌شود که به طور کلی با وجود آلترناتیو ها و جایگزین مناسب در اغلب کشورها نیز کاربرد دارند. اغلب روشهای کلی مطرح شده در این مقاله، تامین مالی مختص استارتاپ ها را بیان می کند که تعدادی از آنها برای کسب و کارها در کشورهایی مانند هند، کشورهای در حال توسعه و نیز کشورهای توسعه یافته نیز در حال اجرا است و اگرچه به طور دقیق و عینا در برخی از کشورهای دنیا کاربرد نداشته باشد، اما دارای جایگزین‌های متناسب با شرایط اقتصادی آنها می باشد.

روشهای تامین مالی کسب و کارهای نوپا در کشورهای توسعه یافته

۱) فاکتورینگ

فاکتورینگ به عنوان یک روش مالی است که در آن شرکت موردنظر مطالباتش را با ارائه تخفیف در ازای پرداخت بالای نقدی به فروش می رساند. با توجه به اینکه، فاکتورینگ یک روش تخصصی اقتصادی – مالی است و از روشهای تسریع در دریافت وجوه حاصل از حسابهای دریافتنی است، اغلب توسط شرکت هایی با اعتبار ضعیف یا کسب و کارهایی مانند تولیدکنندگان پوشاک استفاده می شود که مجبور هستند تا قبل از سررسید پرداخت بدهی هایشان، سفارش ها را پر کنند. به هر حال این راه، یکی از روش های گران قیمت برای جمع آوری دارایی و پول محسوب می شود.

بر اساس این روش، شرکت هایی که تقاضای فروش را دارند، معمولا برای جذب منابع تامین مالی به سوی خود، هزینه ای را پرداخت می‌کنند که به نوعی درصدی از کل مبلغ فروش آنهاست. به عنوان مثال، اگرمبلغی به اندازه ۲ درصد به ازای دریافت وجوه یک ماهه پیش پرداخت کنید، این معادل با نرخ بهره سالانه حدود ۲۴ درصد خواهد بود. البته تداوم این روش، می تواند طی بروز نوعی رکود اقتصادی اعمال شود که در آن شرکت ها مجبور به روی آوردن به موارد و روشهای جایگزین تامین مالی و افزایش هزینه ها برای سر پا نگهداشتن خود می‌شوند.

در این میان، شرکت‌هایی مانند شرکتهای بورس اوراق بهادار نیز سعی دارند با روش فاکتورینگ در فضای رقابتی تری فعالیت کنند.

این نوع از تبادلات مالی و معاملات به شرکت های استارتاپی این امکان را می‌دهد تا مطالبات دریافتی خود از ناحیه معاملات را به عنوان پیش پرداخت بدهی خود به تامین کنندگان مالی اعم از شرکت های سرمایه گذاری، بانکها و دیگر شرکتهای مالی اعطا نمایند.

در مقابل، وام دهندگان و تامین کنندگان مالی بسته های پیشنهادی که براساس فاکتورها ارائه خواهد شد میتوانند محصول شرکت استارتاپی را در اختیار گرفته و خود با روش‌های مختلف اقدام به فروش آنها نمایند.

۲) دریافت وام بانکی

استانداردهای وام دهی در حال حاضر نسبت به گذشته دشوارتر شده اند. اما برخی از بانکها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از جمله ایالات متحده، صندوقی برای اعطای وام به کسب و کارهای کوچک اختصاص داده‌اند که این صندوق محل تامین مالی این وام ها ‌تلقی می شود، هرچند که در مواقعی نیز به سختی عمل می‌کنند اما به هر حال یکی از روش‌های مرسوم تامین مالی استارت‌آپ‌ها محسوب می گردند.

۳) کمک گرفتن از کارت های اعتباری

از آنجا که نظام کارت‌های اعتباری در اکثر کشورهای دنیا اعمال و به کار گرفته می شود و هر چند که به عنوان یک روش تامین مالی نیز محسوب می گردد، اما به کارگیری کارت های اعتباری به عنوان یکی از منابع تامین مالی، از روش های پر ریسک در هر کسب و کاری محسوب می شود. با وابسته شدن به این روش، هرچند اگر با مقدار کم و به صورت ماهانه صورت گیرد، مانند این است که برای خود سوراخی را ایجاد می‌کنید که کم‌کم آن سوراخ تبدیل به چاله ای می شود که دیگر نمی توان به راحتی از آن خارج شد. با این حال در صورت استفاده نادرست از این روش، کارت های اعتباری گاهی می توانند با افزایش میزان بدهی قابل پرداخت، یک کارآفرین را تا مرز سقوط نیز ببرند و لذا در این روش احتیاط زیادی باید نمود.

۴ ) استفاده از (k) ۴۰۱ شرکت استارتاپی

(k) ۴۰۱ ، برنامه اقتصادی و مالی در آمریکاست که اشاره به مزایای بازنشستگی دارد. این برنامه، بر اساس کد درآمد داخلی آن کشور تعریف شده است. براساس این برنامه ، پول پس انداز شده برای بازنشستگی از سوی کارفرما، پرداخت شده و از پرداختی به کارمند درخواست کننده این اعتبار، پیش از اخذ مالیات کسر می گردد و در واقع بر روی حداکثر درآمد قبل از کسر مالیات اعمال می شود که میزان آن در سال ۲۰۱۸، ۱۸۵۰۰ دلار بوده است.

نظام کدینگ از دهه ۱۹۷۰ توسط گروهی از افراد با سطح درآمد بالا، به نام کداک به کار گرفته شده است و براساس آن این افراد اجازه داده بودند بخشی از درآمدهایشان در بازارهای سهام و دارایی، سرمایه گذاری شده و در مقابل از مالیات بر درآمد معاف باشند.

در ایالات متحده، یکی از روش های تامین مالی استفاده از وجوه (k) ۴۰۱است که سالهای زیادی ممکن است بلا استفاده مانده باشند و چنانچه یک کارآفرین راه و طی مراحل را به طور صحیحی طی کرده باشد، به لطف قانون مقررات مالیاتی، می تواند از آن بهره مند شود. لذا این روش، هرچند به عنوان گام ساده ای تلقی می شود، اما دارای پیچیدگی قانونی زیادی است. بنابراین، برای برخورداری ازامتیاز تامین مالی با این روش، نیاز به مشورت با افراد مجربی وجود دارد که برنامه مناسبی برای چگونگی طی مسیر قانونی آن ونیز آگاهی مناسب و کافی در خصوص امکانات و بهره برداری از دارایی های بازنشستگی و احتمالاً شرکت شخصی خود داشته باشند.

لذا باید در نظر داشت که چون این روش از دارایی های زمان بازنشستگی که نوعی سرمایه دوران آتی و بازنشستگی هر فرد محسوب می شود، بدان معنی است که اگر با احتیاط کامل انجام نشود، نه تنها باعث از دست رفتن کسب و کار فرد خواهد شد بلکه در نهایت با کاهش دارایی های دوران بازنشستگی، به اصطلاح لانه تخم مرغ ها از دست خواهد رفت.

۵) تامین مالی به روش گروهی

در اغلب کشورهای توسعه یافته از جمله ایالات متحده، برخی از سایت های اینترنتی به معرفی پروژه های خلاق و با هزینه نسبتا کم، نسبت به جمع آوری پول برای تامین مالی آنها اقدام می کنند. برای این کار باید اطلاعات کاملی از استارتاپ، در خصوص چگونگی افزایش دارایی برای مدت زمانی مشخص مثلا بالای ۱۵۰۰ دلار در طی ۴۰ روز تعیین شود. برای تحقق این امر، می توان از تامین مالی گروهی دارایی افرادی همچون گروه دوستان، خانواده و حتی کمی غریبه تر ها نیز استفاده کرد. اما به خاطر داشته باشید که این روش تامین مالی مناسب برای بلندمدت نیست. معمولا کارآفرینان و ایجاد کنندگان یک طرح و کسب و کار، انگیزه هایی را برای ترغیب افراد به سرمایه گذاری در کسب و کارشان می‌دهند و در این خصوص نیز به شرکای مالی آینده خود تعهداتی ارائه می کنند. این مصداق بارز این مسئله است که به عنوان مثال، برای نویسنده کتابی پانزده دلار داده می‌شود و در عوض یک کتاب دریافت می‌شود، در حالی که ارزش واقعی یک کتاب بالاتر از میزان پرداختی به نویسنده خواهد بود. لذا اهمیت آن از این جهت است که این گونه از سایت های اینترنتی با معرفی و تعریف پروژه‌ها توانسته‌اند افراد زیادی را به انجام سرمایه گذاری برخی از استارتاپ ها ترغیب نمایند.

۶ ) تعهد بر مبنای بخشی از درآمدها

برای نمونه، در آمریکا، سه جوان با انگیزه سعی در افزایش دارایی خود جهت راه‌اندازی کسب و کار استارتاپی خود داشتند. در این میان آنها از طریق بازارهای آنلاین که به تراست فاند نیز معروف است، پیشنهاد ارائه درصد های بالاتری از میزان درآمدشان را به عنوان پیش فروش طرحهای سرمایه‌گذاری به شرکا و سرمایه‌گذاران آتی خود می دادند.

در روشی که یکی از آنها بنا گذاشته بود، تصمیم بر آن بود که این فرد ۶ درصد از درآمد آتی خود را در ازای دریافت ۶۰۰ هزار دلار سرمایه، واگذار نماید.

دو نفر دیگر نیز، هرکدام سه درصد را به ازای دریافت ۳۰۰ هزار دلارسرمایه پیشنهاد دادند. هرچند که شرایط قانونی و قابل اجرا بودن چنین قراردادهای سرمایه گذاری شخصی هنوز ایجاد نشده است و تنها در حد یک فرضیه محسوب می گردد، اما به عنوان راههای ابداعی است که در مرحله تصویب در نظام اقتصادی آمریکا قرار گرفته اند.

۷ ) کمک گرفتن از فرشتگان تجارت

در کشورهای توسعه یافته اروپایی و ایالات متحده، گروهی از سرمایه‌گذاران تحت عنوان برخی از شرکتها، کمک به تامین مالی برخی از کسب و کارهای نوپا میکنند که به اصطلاح به آنها “فرشتگان تجارت” می گویند.

ساز و کار ارائه کمک های مالی فرشتگان کوچک بر اساس یک سری از قوانین خواص اقتصادی است. کمک گرفتن از فرشتگان تجارت، قوانینی همچون: در نظر گرفتن استراتژی خروج، اجتناب از جنجال و رعایت کلیه مسائل و قوانین زیر مجموعه این شرکتها، اعمال می شود.

آشفتگی و بحران اقتصادی چند سال اخیر در اروپا و نیز آمریکا باعث شده به دلیل احتیاط های بیشتر و پیچیدگی، روند اعطای کمک های مالی نسبت به گذشته سخت تر و دشوار تر گردد.

با این حال، در زیر به چند نوع از روش‌های اشاره می‌شود که به وسیله آنها بتوان فرشتگان تجارت را به سرمایه‌گذاری در یک کسب و کار نوپا ترغیب نمود، از آن جمله اند:

به گروه جوان خود فرد باتجربه‌ای را اضافه کنید

معمولاً سرمایه‌گذاران با مشاهده افراد مجرب و به اصطلاح موسفید، نگرانی شان در مورد توانایی شرکت شما در قبال شرایط سخت احتمالی در آینده کمتر خواهد شد. در این میان حضور فردی به عنوان مشاور حتی بدون پرداخت، اما بسیار با تجربه ( مثلا یکی از نزدیکانتان)، می تواند برای شما اعتبار بیافریند.

– در نقش یک دنبال کننده صرف، که تنها الگویی را بدون فکر و غنای خاص و آینده نگری درستی دنبال می‌کند، نباشید

فرشتگان تجارت به راحتی تفاوت روند نگرش شما را در می یابند و لذا به کسانی که شرکت هایشان طرحهای پر پول و دارای بازدهی سریع و پر ریسکی را انجام میدهند، چندان رغبتی برای سرمایه گذاری و شراکت نشان نمی دهند، چرا که آنها به عمق و ماندگاری فعالیت، اهمیت بیشتری می‌دهند.

– در پی افزایش اطلاعات و گسترش دانش استارتاپی خود باشید

اگر به عنوان استارتاپ انتظار این دارید که از فرشتگان تجارت کمک بگیرید، باید در ابتدا از ارزیابی بازار، تجزیه و تحلیل فضای بازار رقابتی و برنامه های بازاریابی و … آگاهی کافی داشته باشید. حتی شرکت‌های جوان نیز باید با آگاهی کافی از بازار، با نظم و طرح مشخصی، وارد عرصه کارآفرینی شوند.

لزوم ارتباط مداوم با فرشتگان تجارت

هر چند برخی از فرشتگان تجارت ممکن است علاقه مندی به حوزه کاری شما نداشته باشند اما همیشه سعی کنید راهی برای حفظ حضور آنها در حلقه اتاق‌های فکر استارتاپ خود داشته باشید، چرا که در مراحل و سالهای بعدی ممکن است به کمک آنها نیاز داشته باشید.

منبع:www. Inc.com

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.