صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / هنر قاجار باید دوباره کشف و معرفی شود
هنر قاجار باید دوباره کشف و معرفی شود

رئیس دپارتمان اسلامی موزه لوور :

هنر قاجار باید دوباره کشف و معرفی شود

رئیس دپارتمان هنرهای اسلامی موزه لوور فرانسه می گوید: استقبال 450هزار نفری بازدیدکنندگان از نمایشگاه هنر قاجار در موزه لوورلانس دلیل خوبی است تا این دوره هنری خاص، دوباره کشف و معرفی شود.

«یانیک لینتز» (Yannick Lintz) روز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: آثار دوره قاجار ویژگی‌های ممتازی دارد و مردم در آینده ذوق بیشتری برای شناخت آن خواهند داشت.
وی افزود: تخصص هنری من قرن ۱۹ میلادی است و ارتباطات بین هنر قاجار و اروپا در آن مقطع از منظر دیگری برای من جذاب است.
لینتز ادامه داد: دپارتمان اسلامی در لوورلانس به مدت سه ماه میزبان هنر قاجار بود و از این نمایشگاه فوق‌العاده جالب که «امپراتوری گل‌های سرخ» نام داشت ۴۵۰ هزار دیدن کردند.
وی گفت: این استقبال سبب شده تا در آینده نزدیک به فکر برگزاری نمایشگاهی از آثار قاجار در فرانسه باشیم.
او یادآور شد: آثار دوره قاجار در مجموعه‌های فرانسوی اغلب ناشناخته‌اند یا هنوز در موزه‌های زیادی به نمایش در نیامده‌اند؛ به همین دلیل سعی کردیم آثار منتشر شده‌ای که هیچ شناسنامه مکتوبی از آنها وجود نداشت و سالها در انبارها بودند را در امپراتوری گل‌های سرخ به نمایش بگذاریم.
به گزارش کسب و کار نیوز، نمایشگاه «امپراتوری گل‌های سرخ» از هشتم فروردین ۹۷ به مدت سه ماه، در بخش شهر لانسِ موزه لوور میزبان علاقه‌مندان به هنر ایرانی بود.
برپایی این نمایشگاه در راستای قرارداد همکاری بود که میان موزه لوور و سازمان میراث ‌فرهنگی کشورمان در سفر ژانویه ۲۰۱۶ دکتر روحانی به پاریس به امضا رسید.
۱۹ اثر از شاهکارهای هنری منحصر به فرد کاخ گلستان شامل هشت تابلوی نقاشی رنگ و روغن و آبرنگ، یک آلبوم که عکس‌های آن توسط ناصرالدین شاه گرفته شده است به همراه دوربین عکاسی، تاج مسی مربوط به آقا محمدخان، دو جلد قرآن نفیس خطی که یک جلد آن در دو برگ کتابت شده و ۶ مرقع به خط های ناصرالدین شاه، میرزا بابا و محمد باقر، اسدالله شیرازی، اسماعیل جلایر و جعفرخان نگاشته شده، در این نمایشگاه ارائه شد.
موزه لوور ( du Louvre) نیز در مرکز شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده و بیش از ۳۵ هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف این موزه نگهداری می‌شود و این موزه با بیش از ۹٫۵ میلیون بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین موزه جهان است.
لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان موزه عمومی فعال بوده‌ و تمرکز آثار آن روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌ است که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.
آثاری از تمدن ایران نیز در این موزه مشهور جهان در معرض بازدید قرار دارد که از آن جمله می‌توان به گاو بالدار آشوری، دیواره‌هایی از تخت جمشید، سنگ‌نگاره کمان‌داران کاخ آپادانا و کاشی دختر ایرانی اشاره کرد.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.