صفحه اصلی / ورزشی / جهان ورزش / روزی که بارسلونا همه رکوردها را شکست
روزی که بارسلونا همه رکوردها را شکست

داستان های تاریخ فوتبال

روزی که بارسلونا همه رکوردها را شکست

بارسلونا در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار در تاریخ خود توانست ۶ جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

بارسلونا

به گزارش کسب و کار نیوز، خوان لاپورتا، رییس باشگاه بارسلونا باید در هفتم جولای ۲۰۰۸ رای اعتماد کسب می‌کرد. او توانست این مرحله را به سختی پشت سر بگذارد. رییس باشگاه کاتالانی از ۳۹ هزار و ۳۸۹ رای با ۶۰.۶ درصد رای مخالف روبه‌رو شد. با این حال در سمت خود باقی ماند چون باید این درصد حداقل به ۶۶.۶ می رسید. لاپورتای ترسیده و بدون حامی به توصیه اورایست مورترا (یکی از مدیران باشگاه) گوش کرد و پپ گواردیولا را به عنوان سرمربی تیم برگزید. سرمربی اسپانیایی تجربه خیلی کمی در تیم‌های پایه داشت و در دسته سه مربی‌گری کرده بود.  لاپورتا تصور می‌کرد با روی کار آمدن گوردیولا، رسانه‌ها نگاه بهتری به بارسا داشته باشند و به همین خاطر با او قرارداد امضا کرد. همه از این تصمیم شگفت زده شدند. با این حال گواردیولا احترام خود را زمانی که برای این تیم بازی می‌کرد به دست آورده بود. او در نزد هواداران پذیرفته شد. سرمربی اسپانیایی در شروع بازیکنان زیادی از تیم‌های پایه را به تیم نخست آورد. او اعلام کرد نیازی به رونالدینیو و ساموئل اتوئو (دو ستاره بارسلونا) ندارد. رونالدینیو تیم کاتالانی را ترک کرد اما اتوئو مقصدی پیدا نکرد و در این تیم ماند.

با این شرایط و حضور برخی از بازیکنان همچون جرارد پیکه که در تیم پایه رشد کرده بود و دنی آلوس که از سویا خریداری شده بود بارسلونا به تیم دیگری تبدیل شد. لالیگا را قدرتمند شروع کرد و خیلی زود فاصله‌اش را با دیگر تیم‌ها افزایش داد. آبی اناری‌ها با رئال مادرید اختلاف زیادی پیدا کردند. آن‌ها توانسته بودند ۱۵ پیروزی و یک تساوی کسب کنند و در این شرایط در دوم می فرصت داشتند به قهرمانی نزدیک تر شوند. بارسلونا در سانتیاگو برنابئو رئال مادرید را ۶ بر ۲ شکست داد. اختلاف دو تیم به هفت امتیاز رسید و تقریبا قهرمان لیگ مشخص شده بود. این سایه وقتی بزرگتر شد که مادرید در شانزدهم می مغلوب ویارئال شد.

بارسلونا پیش از آن توانسته بود با شکست ۴ بر یک اتلتیک بیلبائو در والنسیا فاتح کوپا دل ری شود. این اتفاق پس از حذف تیم های بنیدورم، اتلتیکومادرید، اسپانیول و مایورکا رخ داد. آبی اناری ها در لیگ قهرمانان اروپا ویسلا کرواسی، اسپورتینگ لیسبون، شاختار دونتسک، بازل، لیون، بایرن مونیخ و چلسی (در بازی که با اشتباهات داوری همراه شد و بارسلونا با گل دقیقه ۹۰ توانست به فینال صعود کند) را پشت سر گذاشتند و در دیدار نهایی به مصاف منچستریونایتد رفتند. آن ها توانستند دو بر یک تیم انگلیسی را شکست دهند و قهرمان شوند.

تابستان فرا رسید و گواردیولا پایان اتوئو را رقم زد. مهاجم کامرونی به اینتر پیوست. او به جای این بازیکن با زلاتان ایبراهیموویچ قرارداد امضا کرد که در اینتر پا به توپ بود. بارسای پپ در مسیری قرار گرفت که خیلی زود سه گانه به شش گانه تبدیل شد. بارسلونا در سوپرجام اسپانیا ۲ بر یک اتلتیک بیلبائو را در سن مامس شکست داد و توانست در نوکمپ با سه گل پیروز شود. این تیم جام قهرمانی را در ۲۳ آگوست بالای سر برد. ۶ روز بعد در سوپرجام اروپا در موناکو برابر شاختار دونتسک قرار گرفت و با یک گل پیروز شد.

تنها جام جهانی باشگاه‌ها باقی مانده بود که به میزبانی ابوظبی برگزار شد. تیم کاتالانی در نیمه نهایی آتلانته مکزیک را ۳ بر یک شکست داد و در نوزدهم دسامبر در فینال به برابر استودیانتس لاپلاتا قرار گرفت. پدرو در دقیقه ۸۹ با گلزنی اش توانست شانس بارسلونا را برای کسب شش گانه حفظ کند. بازی یک بر یک مساوی و در وقت های اضافه دنبال شد. لیونل مسی با گلزنی در وقت های اضافه پیروزی تیمش را رقم زد و جام قهرمانی به بارسا رسید. بارسلونا همه را به سکوت وا داشت و برای نخستین بار ۶ عنوان قهرمانی را در یک سال به دست آورد. این اتفاق با یک فوتبال تماشایی، بازیکنان جوان، با نشان یونیسف بر سینه و یک سرمربی مثال زدنی رخ داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رونالد کومان

مسی با باشگاه مشکل داشت نه من

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ورزش سه, رونالد کومان سرمربی جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.