صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / چاپ کتاب پس از انقلاب اسلامی افزایش ۲۰ برابری داشته است
چاپ کتاب پس از انقلاب اسلامی افزایش ۲۰ برابری داشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

چاپ کتاب پس از انقلاب اسلامی افزایش ۲۰ برابری داشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش 20 برابری چاپ کتاب پس از انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: بی‌انصافی است اگر پاره‌ای از اتفاق های قوی که در رهاورد انقلاب اسلامی بوده را به بهانه کاستی‌ها نادیده بگیریم.

سید عباس صالحی شامگاه جمعه در مراسم گشایش بیستمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب مشهد و پنجمین نمایشگاه رسانه ‌های دیجیتال خراسان رضوی افزود: شمار کتابهای چاپ اول و چاپ مجدد طی دهه نخست انقلاب ۳۵ هزار عنوان بود اما امسال در چهلمین سال حیات انقلاب این تعداد به ۷۲۶ هزار عنوان رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد مولفان کتاب طی دهه نخست انقلاب اسلامی ۲۷ هزار نفر اما این تعداد نیز در دهه چهارم انقلاب به ۶۰۴ هزار نفر رسیده است. در حالی که سال ۱۳۵۷ تعداد ۳۸۸ مولف مرد و ۱۱ مولف زن در ایران فعالیت داشتند این تعداد پارسال به ۶۰ هزار مولف مرد و ۲۸ هزار مولف زن رسید. طی این مدت نشر خصوصی و کتابخانه های عمومی نیز رشد بسیار خوبی داشته اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین وضعیت فاصله تولید و خواندن کتاب را نامناسب توصیف و بیان کرد: بر اساس پژوهشهای مختلف، متوسط مطالعه در کشور ۱۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه و در خراسان رضوی ۱۶ دقیقه و ثانیه است.
وی افزود: ۵۹ درصد افراد مورد پژوهش هم گفته ‌اند کتاب غیردرسی مطالعه نمی ‌کنند. این میزان نیز در خراسان رضوی ۵۷ درصد است. همچنین مشخص شده که زنان بیشتر از مردان کتاب غیردرسی مطالعه می‌ کنند.
صالحی گفت: اگر جریان مکتوب، فاصله تولید و خریداران را حل نکند فرهنگ مکتوب دچار اختلال جدی می‌ شود. بحران فقط کم آبی و ذرات معلق هوا نیست، کتاب نخواندن و نخریدن نیز می تواند بحران باشد.
وی افزود: نمایشگاه کتاب مرهم و دارو نیست بلکه یک مسکن و دریچه موقت است که فضای شهری و کشوری را با مطالعه و خواندن درگیر می ‌کند لذا می بایست این مسکنها را باید به درمان پایدار تبدیل کنیم. رسانه ها باید در این زمینه به میدان بیایند و خانواده و مدرسه را بیشتر درگیر کتاب کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین گفت: خراسان رضوی قطب فرهنگی کشور و مسیر نقل و انتقال فرهنگ هم در گذشته و می باشد و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که در اینجا قطب علمی حوزه و دانشگاه پا به پای یکدیگر حرکت می کنند.
سرپرست استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: تقویت حوزه نشر حمایت ویژه لازم دارد به خصوص اقتصاد نشر که بخاطر افزایش قیمت کاغذ دچار آسیب جدی شده است. باید فضایی را فراهم کنیم که همه دست اندرکاران نشر بتوانند روند طبیعی کار خود را دنبال کنند.
قربان میرزایی افزود: باید به جای کتاب سازی به سمت تولید آثار پرمحتوا حرکت کنیم. برپایی نمایشگاههای کتاب زمینه مناسبی را برای آشتی مردم با کتاب فراهم می کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد با حضور ۷۰۰ ناشر در قالب ۸۰۰ غرفه شامل ۳۵ غرفه ناشران خارجی، ۱۵۰ هزار عنوان کتاب داخلی و ۲۹ هزار عنوان کتاب از ۲۰ ناشر و ۸۰ نمایندگی خارجی در گستره ۲۰ هزار مترمربع برپا شده است.
جعفر مروارید ‘برپایی غرفه های سرای اهل قلم با هدف تجلیل و معرفی نخبگان این عرصه، غرفه دوستداران کتاب، جشن امضای نویسندگان برتر، رونمایی از کتابهای برگزیده، شب شعر، تعویض کتابهای کهنه با نو، برنامه شبهای فرهنگی شهرستانها و کارگاههای تخصصی خوشنویسی' را از برنامه های جنبی بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد اعلام کرد.
وی افزود: نمایشگاه کتاب فقط فروشگاه کتاب نیست بلکه یک رویداد کلان فرهنگی است، امیدواریم روزی برسد که کتاب و کتابخوانی جزو برنامه‌های روزمره مردم قرار گیرد.
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد تا هشتم آذر در محل نمایشگاه بین‌ المللی این شهر همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برای بازدید عموم مردم دایر است.
۷۵۰۷/۱۸۵۸

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.