صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / حذف ایربگ و ترمز ای. بی. اس از خودروها صحت ندارد
حذف ایربگ و ترمز ای. بی. اس از خودروها صحت ندارد

حذف ایربگ و ترمز ای. بی. اس از خودروها صحت ندارد

درحالی که در روزهای گذشته برخی در فضای مجازی از حذف 2 قطعه ایمنی اصلی خودروها یعنی ایربگ (کیسه هوا) و ترمز ای. بی. اس (ABS) به دلیل تشدید تحریم ها خبر داده بودند، یک مقام مسئول در سازمان ملی استاندارد ایران این موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، مطابق وعده سازمان ملی استاندارد ایران برای خروج خودروهای غیراستاندارد و بی کیفیت از خطوط تولید، از ابتدای دی ماه امسال بازرسی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی آغاز می شود.
«نیره پیروزبخت» رییس سازمان ملی استاندارد ایران پیشتر در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود: زمانی که این سازمان مطمئن شود خودروساز مربوطه به سمت ارتقای کیفیت و استاندارد خودرو حرکت کرده، در صورت لزوم برای استحصال کامل آن استانداردها، مهلت داده می شود.
وی اضافه کرد: نگرانی خاصی وجود ندارد و با روندی که در پیش گرفته شده، بسیاری از خودروسازان قادر به تطبیق دادن خود با استانداردهای یادشده هستند .
پیروزبخت تاکید کرد: این سازمان هیچگونه تعدیلی در برنامه‌های اعلام شده خود در خصوص استانداردهای ۸۵ گانه خودرو ندارد، اما در صورت محرز شدن برنامه خودروسازان، تحصیل این استانداردها را با تأخیر پذیرا خواهد شد.
به گفته وی، همه قطعات خودرویی نیز تحت پوشش استاندارد اجباری قرار دارند و در جلسه شورای سیاستگذاری وزارت صنعت در ۲ سال گذشته مصوب شد که خودروسازان مسئولیت استاندارد بودن قطعات را برعهده دارند اعم از آنچه که در خطوط تولید و یا خدمات پس از فروش استفاده شود.
با این وجود، اجرایی شدن دور تازه تحریم های آمریکا علیه کشورمان شائبه هایی را درخصوص اجرایی شدن این استانداردها ایجاد کرد و در تازه ترین مورد، برخی سایت ها خبر از حذف ۲ قطعه ایمنی یعنی کیسه هوا و ترمز ABS از خودروها با هماهنگی سازمان ملی استاندارد خبر دادند؛ موضوعی که نگرانی های زیادی برای مردم و مشتریان ایجاد کرد.

** جلوگیری از شماره گذارری خودروهای فاقد ایربگ و ABS
در این پیوند، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندراد ایران امروز (شنبه) در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا ضمن رد این شایعات، افزود: این ۲ قطعه ایمنی باید بر روی خودروهای تولیدی موجود باشد و در غیر این صورت برای آن خودروها تاییدیه صادر نمی شود.
«پیمان پیرایش» ادامه داد: اگر چنین موردی در خودروسازی ها رخ بدهد و خودروهای تولیدی فاقد این ۲ قطعه باشند، سازمان ملی استاندارد بلافاصله تاییدیه آن خودروها را ابطال خواهد کرد.
وی تاکید کرد: پلیس راهور نیز از شماره گذاری چنین خودروهایی جلوگیری خواهد کرد.
برپایه این گزارش، «مدولاتور ترمز ABS» و بخش اعظم قطعات متعلق به کیسه هوا از خارج وارد می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که در ۶ ماه نخست امسال ۵۴۰ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۶ درصد کاهش یافته است.
در نیمه نخست امسال ۲۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه وانت تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۵٫۸ درصد کاهش داشته است.
تولید اتوبوس، مینی بوس و ون در این مدت رشد داشت و با افزایشی ۲۴٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۲ هزار و ۱۹۳ دستگاه رسید.
در ۶ ماه نخست امسال همچنین ۶ هزار و ۱۸۵ دستگاه کامیون کشنده در کشور تولید شد.
اقتصام*۳۰۶۵**۲۰۲۲

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۲درصدی تولید سیمان با حمایت‌های دولت سیزدهم/ صادرات سیمان به ۲۵ کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت نیرو و صنعت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.