صفحه اصلی / فرهنگی / تجسمی / طبیعت آذربایجان با نقاشی های ابراهیم مقبلی زیباتر شد
طبیعت آذربایجان با نقاشی های ابراهیم مقبلی زیباتر شد

طبیعت آذربایجان با نقاشی های ابراهیم مقبلی زیباتر شد

آیین نکوداشت مقبلی نقاش پیشکسوت که زیبایی های طبیعت آذربایجان را در نقاشی های اش به تکامل رساند به همراه نمایشگاهی از آثارش با عنوان «از عینیت تا ذهنیت» در فرهنگستان هنر برگزار شد.

ابراهیم مقبلی را می توان هنرمندی آوانگارد نام نهاد، در دوره ای که عموم نقاشی ها تحت تاثیر مکتب کمال الملک در واقع گرایی محض خلاصه می شد این هنرمند با بهره گیری از نگاهی مدرن مبتنی بر کشف و شهودی ذاتی، تحلیلی از واقعیت را با وفاداری بر اصول آن، به تجربه خویش درآورد.
مقبلی، در منظره سازی، شیوهای منحصر به فرد خود را دارد، دقیق و نکته بین است و در جزئیات به مکاشفه می پردازد و رنگ های درخشان آثارش همراه با تکنیک و نگاه «شخصی»، منظره ها را از بازنمایی به انتزاع سوق داده است.
ابراهیم مقبلی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در حاشیه نمایشگاه اش گفت: واقعیت برای من تنها به آنچه می بینم خلاصه نمی شود و تمام عناصر برای من جان دارند و تلاش کردم آنچه را که نمی توان دید ولی می توان حس کرد را نقاشی کنم.
وی با تشریح نقاشی «جذامیان» خود که از آسایشگاه باباباغی کشیده است، افزود: انسانهایی که در این محل زندگی می کنند از انسانها خود را پنهان می کنند وگویی شهر خالی از سکنه است و من در این اثر تلاش کردم بدون اینکه انسانی دراین نقاشی کشیده شود با بهره گیری از رنگ و فرم، سکوت این فضا را که در خود هزاران اندوه دارد چنان خلق کنم که فریادهای این انسانها در نقاشی هایم شنیده شود.
حبیب الله صادقی عضو پیوسته فرهنگستان هنر درمراسم گرامیداشت، ابراهیم مقبلی را انسانی ستودنی نام برد و گفت: ایشان نقاش شاعر، و شاعر نقاش است و در دوره ای که هنرمندان در عینیت محض به سر می بردند وی با شاعرانگی نگاه خود طبیعت را بر روی بوم نقاشی اش سرود.
صادقی افزود: مقبلی در سرزمینی زیست کرده است که پر است از جواهرات بی بدیل، که هرکدام جلوه ای از تاریخ و هنر این مرز وبوم هستند و چهره های بزرگی در هنرهای آیینی، ملی و جهانی را متولد کرده است که تک تک این افراد پیشانی بند هنر معاصر ایران هستند.
سهراب هادی نقاش و منتقد هنری که قدیمی ترین نقد آثار مقبلی متعلق به وی است، گفت: معمولا افراد در نمایشگاه های هنری از مقابل آثار رژه می روند تا شاید اثری امر کند که روبروی من بایست، درحالی که به قاطعیت از مقابل کارهای مقبلی نمی توان عبور کرد.
هادی اظهار داشت: مقبلی نقاشی اندیشمند و کاوشگر است که کمتر شاهد این نگاه در نقاشی معاصر هستیم، در جایی که آثار این هنرمند برگرفته از عالم خیال و ادراکی از طبیعت است که در محوریت تعالی انسان شکل می گیرد و این نگاه از صافی خیال هنرمند چنان عبور می کند که هر مخاطبی می تواند با این آثار به گفتگو نشیند.
وی افزود: تحلیل، ایجاز، اختصار، بی کرانگی و جامعیت رنگ از شاخصه کارهای این هنرمند است که معنا از میان فرم ها جان می گیرد و به نگاه عرفان شرق که همه چیز در پرتو ذات حق است در یک نگاه تجسمی ظهور پیدا می‌کند.
جواد نوبهار از دیگر شاگردان استاد ابراهیم مقبلی گفت: مقبلی، هنرمندی که از سالیان دور در نقاشی و تربیت فرزندان علاقه مند، عمری را سپری کرده است و در راه اعتلای این هنر از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.
وی افزود: در مواجهه با آثار این نقاش؛ طبیعت آذر بایجان و بخشی از تاریخ این مرز و بوم همراه با روح سرشار از احساسی لطیف و عمیق که از درون او برخاسته در همان نگاه اول به بیننده منتقل می شود.
نوبهار گفت: مقبلی استاد «رنگ» و «احساس» است و شور و شوق وی در این مسیر برای رسیدن به مرزهای نو و خلاقانه و بیانی خاص که از عمق جان، تفکر و تعقل و احساس بر آمده نشان از درک خالص او از نقاشی و هنر دارد.
همایون سلیمی از شاگردان استاد ابراهیم مقبلی گفت: وقتی که از مقبلی صحبت می کنیم، نه تنها آثا روی بلکه به خدمات فرهنگی، دیپلماسی و تأثیر او بر جامعه هنری، باید توجه کرد. استاد با آموزش هنر در تبریز و تربیت دانش آموختگانی که خود بر نسل های بعدی تاثیر گذاشتند، بیش از پنجاه سال به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر هنر و هنرمندان تأثیر گذاشته است.
وی افزود: مقبلی برای حفظ موقعیت خود به عنوان یک هنرمند نقاش، سماجت ورزید و فراز و نشیب های بسیاری را پیش و پس از انقلاب پیمود تا به درجات عالی در هنر دست یابد و علاوه بر دریافت نشان درجه یک هنری، در تشکیل انجمن های هنری نیز پیشگام بود و پیوسته حضور داشت.
نکوداشت مقبلی به بهانه نیم قرن تلاش در راه اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم برگزار شد.
ابراهیم مقبلی در سال ۱۳۱۷ در شهر تبریز دیده به جهان گشود و از کودکی علاقه وافری به نقاشی داشت و همین مساله سبب شد که او در سال ۱۳۳۷ در مدرسه هنرهای زیبای میرک نام‌نویسی کند و از آن پس به صورت آکادمیک و جدی به نقاشی بپردازد. کاظمی که آن روزها ریاست هنرستان نقاشی تبریز را عهده‌دار بود، وی را در کار نقاشی مدرن یاری کرد.
وی در سال ۱۳۸۱ به عنوان هنرمند پیشکسوت برگزیده ملی از سوی ریاست جمهوری وقت برگزیده شده بود. همچنین درخشش در بی‌ینال آسیایی و اروپایی ترکیه، دریافت لوح افتخار و تندیس قلم‌موی طلایی، جایزه ویژه چهارمین نمایشگاه دوسالانه نقاشی ایران و دریافت نشان درجه یک هنری را در کارنامه خود دارد.
مراسم تجلیل از این هنرمند با همکاری فرهنگستان هنر، اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و موسسه فرهنگی و هنری صبا با حضور علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، حبیب‌الله صادقی عضو پیوسته فرهنگستان هنر، سهراب هادی نقاش، گرافیست ایرانی و مدیر انتشارات دفتر نشر آثار امام خمینی (ره)، جواد نوبهار عضو هیات علمی دانشگاه هنر و همایون سلیمی عضو هیات علمی دانشگاه هنر درفرهنگستان هنر برگزار و در ادامه این مراسم نمایشگاهی از آثار این هنرمند با عنوان «از عینیت تا ذهنیت» افتتاح شد.
فراهنگ**۹۰۳۱** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

روایات یک شب تلخ: داستان روز تولد دیدار

دقیقا یکی از شب های گرم مردادماه ۹۸ بود، حدودهای ساعت ۱۰ شب، که صدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.