صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه تکلیفی بنیاد مسکن استان مرکزی در سرپل ذهاب
پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه تکلیفی بنیاد مسکن استان مرکزی در سرپل ذهاب

مدیرکل خبر داد:

پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه تکلیفی بنیاد مسکن استان مرکزی در سرپل ذهاب

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی گفت: ساخت و بازسازی دو هزار و 800 واحد خسارت دیده در 40 روستا مناطق زلزله زده به بنیاد مسکن استان مرکزی واگذار شده که مجموع این پروژه تاکنون 80 درصد پیشرفت داشته است.

بازسازی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا رضافرح همزمان با فرا رسیدن سالگرد زلزله کرمانشاه با حضور در این خبرگزاری به تشریح اقدامات انجام شده توسط استان مرکزی در این منطقه پرداخت.

وی اظهار کرد: ۲۱ آباه ماه سال گذشته زلزله با قدرت تخریبی ۷٫۲ ریشتر در استان کرمانشاه به مرکزیت ازگله رخ داد، حدود ۱۰ شهرستان استان تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند و بیشتر خسارت‌ها در شهر سرپل ذهاب و منطقه دشت ذهاب بود.

وی افزود: از روز اول جهت خدمات رسانی اقدام به امدادرسانی در منطقه کرده و ماشین آلات خود را اعزام کردیم و تا سه هفته در کنار مسئولان، امدادرسانی را انجام دادیم. پس از انجام بررسی‌های لازم استان مرکزی به عنوان ستاد معین تعیین شد و منطقه دشت ذهاب را که بیشترین خسارت به آن وارد شده بود را به استان مرکزی محول کردند، از مجموع ۴۰ آبادی این منطقه حدود ۳۰ آبادی ۱۰۰ درصد تخریب شده بود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی تصریح کرد: ابتدا ستادهای فرعی در منطقه ساماندهی شد که زلزله زده‌ها از تردد در شهر خودداری کنند و بیشتر پرونده‌ها در روستاها تشکیل شد. پس از مصوبه دولت به منظور ارائه تسهیلات به زلزله‌زدگان، اقدام به معرفی آنان برای عقد قرارداد جهت دریافت تسهیلات کردیم و همزمان هم آواربرداری و تخلیه نخاله‌ها نیز انجام گرفت، همچنین بازنگری طرح‌های هادی به منظور ساخت درست ساختمان‌ها در همان منطقه انجام شد و تهیه نقشه و صدور پروانه ساختمانی نیز رایگان انجام شد.

رضافرح بیان کرد: ۱۱۰ دستگاه ماشین آلات سنگین به منظور آواربرداری در منطقه به مدت ۴۵ روز فعال و مستقر بودند. تمام ماشین آلات از اراک اعزام شده بود که تعدادی از ادارات استان و برخی استان های دیگر در این خصوص بنیاد یا یاری کردند، استان مرکزی به عنوان نخستین استان تمام عملیات خاکی و بسترسازی را به اتمام رساند و برای ادامه کار ادامه شد.

وی ادامه داد: افراد زلزله زده با توجه به شرایط خاصی که دارند تا مدتی روحیه انجام هیچگونه فعالیتی ندارند و نیاز است که به منظور بازسازی روحیه آنها نیز اقداماتی انجام شود که در این راستا جلسات متعددی به منظور تقویت و بازسازی روح این افراد برگزار شد و اقدامات زیادی نیاز بود تا افراد مجاب به انجام فعالیت برای بازسازی خانه‌های خود شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی عنوان کرد: تا هفته دوم و سوم افراد از داخل چادر به کانکس نقل مکان کردند که تعدادی از کانکس‌ها توسط بنیاد مسکن و تعدادی توسط افراد خیر تهیه شده بود، ۱۵ اسفند اولین فونداسیون اجرا شد. دولت حدود ۳۰ میلیون تومان تسهیلات برای احداث خانه و پنج میلیون بلاعوض برای احداث و همچنین ۱۲ میلیون تومان بلاعوض نیز برای معیشت تعیین کرد و در مجموع ۴۷ میلیون تومان از سوی دولت برای افراد زلزله زده تعیین شد.

رضافرح خاطرنشان کرد: البته با توجه به نظارت دقیقی که در منطقه باید شکل می‌گرفت این پول مرحله به مرحله در اختیار افراد قرار می‌گرفت و در مجموع در پنج مرحله وام پرداخت می‌شد و در صورتی که کیفیت انجام کار مناسب نبود تسهیلات در اختیار افراد قرار نمی‌گرفت تا اصلاحات لازم انجام شود، در نهایت تمام شاخصه‌های لازم برای استانداردهای خانه‌ها رعایت شد و شاخص هایی که خانه را در برابر زلزله مقاوم می کند در این خانه ها رعایت شد. اکثر سازه ها به صورت پیچ و مهره ای ساخته شد چراکه در برابر زلزله رفتار خوبی دارد و چون ماسه منطقه کیفیت خوبی نداشت در راستای بهبود کیفیت مصالح، این ماده اولیه را از دیگر نقاط به منطقه منتقل کردیم تا اسکلت های بتونی نیز با کیفیت بالا ساخته شوند.

وی اضافه کرد: ماشین آلاتی که به منظور آواربرداری در منطقه مستقر شده بودند در حال حاضر نیز در روند ساخت منزل و حمل مصالح، پر کردن فونداسیون ها، آبرسانی و غیره ارائه خدمت می‌کنند. فرهنگ‌سازی‌های خیلی خوبی صورت گرفت و روند به خوبی پیش رفته اما مسائل اقتصادی اخیر و افزایش قیمت مصالح سبب بروز مشکلاتی شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی با اشاره به اینکه دو هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی تخریب شده توسط تیم‌های اعزامی از استان مرکزی آواربرداری شد، عنوان کرد: ماشین آلات سنگین حدود ۱۰ هزار ساعت در منطقه فعالیت کردند، در حال حاضر از ۲۷۰۰ واحد که کار ساخت آنها شروع شده ، کار پی سازی در تمام واحدها انجام شده، ۲ هزار و ۵۲۰ واحد معادل ۹۳ درصد کار اسکلت، دیوار چینی در ۲۱۴۶ واحد، اجرای سقف در ۲۸۰۰ واحد حدود ۸۵ درصد واحدها، ایزالیسیون سقف حدود ۷۴ درصد، نازک کاری در ۷۵ درصد واحدها انجام شده است، در حال حاضر ۷۰ درصد مردم منطقه در خانه های ساخته شده ساکن شده اند و ۳۰ درصد باقیمانده در مراحل مختلف ساخت هستند و در مجموع به صورت میانگین ۸۰ درصد از عملیات ساخت واحدهای زلزله زده تکلیفی بنیادمسکن استان مرکزی انجام شده است.

رضافرح خاطرنشان کرد: دولت با شرایط اقتصادی که پیش از شوک اقتصادی وجود داشت ساخت ۶۰ متر زیر بنا را برای زلزله زدگان تعیین کرده بود اما برخی افراد با توجه به شرایطی که داشتند زیربنای بیشتری دریافت کردند، ولی امروز با توجه به شرایط حاضر با دریافت تسهیلات دولتی تنها ۵۰ درصد از ساخت را می‌توانند انجام دهند.

 وی افزود: کمک‌های مردم در خصوص مصالح ساختمانی نیز از خیران استان مرکزی دریافت شد و به برخی خیران نیز پیشنهادتی داده شد که کمک های خود را به شکل بهتری در راستای برخورداری تمامی واحدهای در حال ساخت هزینه کنند که یکی از آنها با همین رویکرد حدود دو و نیم میلیارد تومان به زلزله‌زدگان کمک کرد.

وی اضافه کرد: به سبب ایجاد بروز برخی مشکلات اقتصادی اخیر و افزایش قیمت ها مشکلاتی در ساخت ایجاد شده البته بنیاد در تامین آهن آلات کمک کرد.

 وعده داده بودیم در سالگرد زلزله پروژه به اتمام برسد اما یک مرحله به دنبال اعتصاب کامیوندارها و عدم حمل مصالح با تاخیر مواجه شدیم و قدری بواسطه فشارهای اقتصادی اخیر مردم تحت فشار قرار گرفتند و در مجموع حدود دو ماه از زمانبندی عقب مانده‌ایم، البته در حاضر دولت پنج میلیون تومان بلاعوض و پنج میلیون تومان تسهیلات برای زلزله‌زدگان اضافه کرد، امیدواریم با تزریق این ۱۰ میلیون تومان طی دو ماه باقی مانده تا فصل زمستان بتوانیم کار را به اتمام برسانیم، لازم به ذکر است که برای بازپرداخت تسهیلات بانکی دو سال و نیم تنفس در نظر گرفته شده است. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.