صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی مصالح ساختمانی ساخت و ساز را متوقف کرد
گرانی  مصالح  ساختمانی  ساخت و ساز  را متوقف کرد

جبران افزایش نرخ ارز با فروش كليه در مناطق زلزله‌زده

گرانی مصالح ساختمانی ساخت و ساز را متوقف کرد

21 آبان ماه سال گذشته زلزله‌ای به بزرگای 7.3 كرمانشاه را لرزاند و 620 كشته برجاي گذاشت و به بيش از 100 هزار واحد مسكوني خسارت زد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  این زلزله موجب ویرانی صددرصدی روستاها و جان باختن صدها تن از هم‌وطنان‌مان شد. امروز با گذشت نزدیک به یک سال از آن واقعه دردناک هنوز روستاهای اطراف کرمانشاه وضعیت مساعدی ندارند و به دنبال سرپناه به هر ریسمانی چنگ می‌زنند. در این رابطه رئیس شورای شهر سرپل‌ذهاب معتقد است: به‌دلیل گرانی مصالح ساختمانی، بسیاری از مردم فقط اسکلت خانه‌ را بالا برده‌اند و بقیه کار متوقف شده است. به گزارش ایلنا، سید مجتبی جاسمی درباره آخرین وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه می‌گوید: وضعیت سرپل‌ذهاب با توجه به اینکه زمین‌لرزه مدام تکرار می‌شود، خوب نیست و مردم را از لحاظ روحی و روانی به‌هم ریخته است و آنها وضعیت بسیار نامساعدی دارند.
وی تاکید می‌کند: همچنین بعید می‌دانم که بیشتر مدارسی که تخریب شده بود، تکمیل شده باشد. البته بیشتر مدارس در حال ساخت هستند، اما مهرماه تکمیل نمی‌شود، شاید چند مدرسه به‌صورت نمادین افتتاح شود. برای بسیاری از مدارس از کانکس استفاده می‌شود. از طرفی بسیاری از مستاجران که قرار بود زمین تحویل بگیرند، هنوز تحویل نگرفته‌اند. جاسمی می‌افزاید: مردمی هستند که حاضرند کلیه خود را بفروشند تا کار ساخت‌و‌ساز را انجام دهند؛ این درد است. زلزله‌های پی در پی، روح و روان مردم را به‌هم ریخته است. قرار بود به مردم تیرآهن بدهند، ولی بعد اعلام کردند که هیچ تیرآهنی حمل نشده است. منکر خدمات دولت نیستیم، اما بررسی کنند چند بند از مصوبات جلسات اجرایی شده و خروجی داشته است. بیشتر روستاهای سرپل‌ذهاب آب آشامیدنی ندارند و با تانکر به آنها آبرسانی می‌شود. رئیس شورای شهر سرپل‌ذهاب گفت: ۲۰ درصد مردم در خانه‌ها زندگی می‌کنند، شاید هم کمتر. زلزله‌هایی که اتفاق می‌افتد، باعث شده که همین ۲۰ درصد دوباره به کانکس‌ها بروند. اسکلت بسیاری از خانه‌ها با زحمت بالا رفته، اما همین‌طور رها شده است. قیمت ملک نیز پایین آمده و بسیاری با همین قیمت‌ها خانه‌های خود را فروختند و به کرمانشاه مهاجرت و با این پول ناچیز در کرمانشاه خانه رهن کردند. جاسمی گفت: یکی از مشکلات بحث بیکاری جوانان تحصیل‌کرده در شهرستان سرپل‌ذهاب است، متاسفانه بیکاری بیداد می‌کند، مشکلات شهرک صنعتی نیز مطرح است که در آن تعدادی هم کشته شدند، متاسفانه هیچ کار عملیاتی و اجرایی صورت نگرفته و موجب بیکاری جوانان شده است.

پیمانکاران هم با قیمت‌های قبل از افزایش نرخ ارز کار نمی‌کنند
چنگیز٫٫٫، یکی از ساکنان منطقه زلزله‌زده کرمانشاه- سرپل‌ذهاب
زلزله که رخ داد، ساکنان سرپل‌ذهاب تمام هستی خود را از دست دادند و دیگر نمی‌توانند به روزهای قبل از این اتفاق حتی فکر کنند، چه برسد به اینکه به آن دوران بازگردند. خانه‌های تمام ساکنان در این منطقه ویران شده و برای ساخت آن نیاز به پول و مصالح ساختمانی است که به دلیل نبود این مصالح ادامه ساخت‌و‌ساز متوقف شده و دلیل آن را گرانی این مصالح عنوان می‌کنند. اینجا صحبت از این است که چون نرخ دلار بالا رفته است به ما دیگر مصالح تعلق نمی‌گیرد و نمی‌توانیم خانه‌های‌مان را بسازیم و زندگی کنیم. در سرپل‌ذهاب دلار موضوع نگرانی‌ها نیست. امروز نگرانی من و امثال من که در زلزله بودونبودشان را از دست داده‌اند نزدیک شدن فصل سرماست که تحمل آن بدون سرپناه ممکن نیست. نوسانات نرخ ارز اگر بخواهد بر روند ساخت‌و‌ساز ما تاثیر بگذارد، پس تکلیف ما چه می‌شود؟ باید تا کی در انتظار مصالح ساختمانی باشیم که بتوانیم ادامه کار را شروع کنیم؟ آهن و فولاد در این منطقه نایاب شده و اگر هم باشد، قیمت گزافی دارد و هر کسی توان خرید آن را ندارد. کمبود آهن‌آلات اکنون در این شهر بیداد می‌کند و از مسئولان درخواست حمایت و کمک برای تامین مصالح مورد نیاز زلزله‌زدگان را داریم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر سرپناهی برای خود و خانواده‌های‌مان بسازیم. بسیار وجود دارند کسانی که نگران بازماندگان خود هستند و سعی می‌کنند به هر قیمتی که شده خانه‌های خود را بسازند و به همین دلیل به شهرهای اطراف سفر کرده و آنقدر جستجو می‌کنند تا آهن ارزان‌قیمت‌تری پیدا کنند و به سرپل‌ذهاب بیاورند. امروز در این شهر حتی کسانی هم که حواله ساخت‌و‌ساز دارند، نمی‌توانند مسکن خود را بسازند، چراکه پیمانکاران هم با قیمت‌های قبل از افزایش نرخ ارز کار نمی‌کنند. این پیمانکاران نیز افزایش چند برابری قیمت آهن و فولاد را بهانه کرده‌اند و از بازسازی خانه‌ها سر باز زده‌اند. هرچند دلال‌هایی نیز در این منطقه فعالیت می‌کنند که می‌توانند آهن و فولاد مورد نیاز و همچنین مصالح ساختمانی را یک روزه تحویل دهند، اما برای این کار مبالغ بالایی دریافت می‌کنند و این برای مردم زلزله‌زده اصلا امکان‌پذیر نیست. فعالیت این افراد در مناطق زلزله‌زده هر روز گسترش پیدا می‌کند و برای خود بازاری به راه انداخته‌اند که از این مردم آسیب‌دیده درآمدزایی کنند. مدارس هم از ساخت‌و‌ساز جا مانده‌اند و در حالی که نزدیک به یک ماه از آغاز مهرماه می‌گذرد فرزندان ما نمی‌توانند در کلاس درس حضور پیدا کنند. ساخت مدارس نیز مانند دیگر منازل به دلیل افزایش نرخ ارز و تاثیر آن روی قیمت آهن و فولاد نصفه‌کاره رها شده است. بسیاری از مردم این منطقه جمع کرده‌اند و به کرمانشاه یا شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند و به هر زحمت و سختی که برای‌شان وجود دارد عطای سرپل‌ذهاب و مشکلاتش را به لقای آن بخشیدند.

روند ساخت‌و‌ساز بسیار کند است
احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس
امروز در کرمانشاه و مناطق زلزله‌زده این استان نیاز به مصالح ساختمانی بسیار زیاد است. آهن، سیمان، فولاد و… مصالحی هستند که باید به این مناطق برسند تا روند بازسازی از سر گرفته شود. در حال حاضر روند ساخت‌و‌ساز بسیار کند است و حتی در برخی نقاط این روند متوقف شده و این در حالی است که تا رسیدن سرمای این مناطق زمان زیادی باقی نمانده است.
سرمایی که در این مناطق داریم، بسیار طاقت‌فرساست و انتظار مردم از سازمان ها‌ مربوط رسیدگی به این وضعیت است، چراکه قیمت و هزینه‌های خرید مصالح ساختمانی بسیار بالا رفته و زلزله‌زدگان با مشکل مواجه شده‌اند. به عبارتی تنها خواسته‌ای که این مردم از مسئولان دارند این است که روند ساخت‌و‌ساز بدون وقفه در این مناطق پیش برود تا به فصل سرما نخورند. اکنون گرانی آهن و سیمان مشکلاتی را در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده ایجاد کرده که دولت باید با اتخاذ تدابیر ویژه این مشکلات را برطرف کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.