صفحه اصلی / سرخط خبرها / قیمت منطقی دلار

علي حيات‌نيا، كارشناس اقتصادي

قیمت منطقی دلار

سرمقاله 

تا چندی پیش شاهد نوسانات نرخ ارز در کشور بودیم و این موضوع برای اقتصاد کشور وضعیت نامساعدی را رقم زد. البته این شرایط هنوز هم ادامه دارد و این نرخی که هم‌اکنون کاهش یافته همچنان متعادل نیست و نمی‌توان روی این عدد عبارت کاهش نرخ ارز را گذاشت. هرچند منکر آن هم نمی‌توان شد و دلیل این کاهش هم تصمیماتی است که شاید اتحادیه اروپا برای ادامه همکاری با ایران در قالب برجام گرفته است. همچنین در کشور شاهد برخورد جدی با اخلالگران ارزی بوده‌ایم که می‌تواند یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ ارز باشد. باز هم تاکید می‌شود اگر از کاهش نرخ ارز صحبت می‌کنیم بدان معنا نیست که این نرخ متعادلی است که باید وجود داشته باشد.
این در حالی است که مجلس هم در این مدت لایحه FATF (مبارزه با پولشویی) را تصویب کرد و اثرات مثبت آن به بازار ارز رسید. هر چند این لایحه به شورای نگهبان رفت و آنجا با توجه به اخبار منتشر شده متوجه شدیم که لایحه رد شده و باید اصلاحات انجام شود، اما همان تصویب مجلس برای تاثیر در بازار ارز کافی بود.
با تمام این تفاسیر باید این نکته را در نظر داشت که طی شش تا هشت ماه اخیر قیمت دلارآنقدر بالا رفت و دچار حباب شد که همین اندازه کاهش را هم باید غنیمت شمرد و برای ادامه این روند کاهشی تلاش کرد. هرچند عوامل و متغیرهای متعددی روی نرخ دلار اثرگذار است، اما در حال حاضر مجموعه این عوامل این امیدواری را می‌دهد که روند کاهشی نرخ ارز می‌تواند ادامه داشته باشد. ادامه این شرایط بدین معناست که نرخ دلار باید به یک قیمت منطقی و متعادل یعنی حدود ۸ هزار تومان برسد. البته برای تحقق این موضوع دولت باید راهکارهایی نیز برای تحریم‌های احتمالی ۱۳ آبان ماه که ممکن است اجرایی شود داشته باشد تا جو بازار دوباره مختل نشود و این روندی که در حال حاضر آغاز شده ادامه پیدا کند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.