صفحه اصلی / دسته بندی نشده / سود افزایش قیمت ها به تولیدکننده نرسید
سود  افزایش قیمت  ها به تولیدکننده   نرسید

سود افزایش قیمت ها به تولیدکننده نرسید

افزايش نجومي قيمت لوازم خانگي در حالي تحت‌تاثير افزايش نرخ دلار رخ داد كه در حال حاضر با كاهش نرخ ارز، اثري از كاهش قيمت‌ها يا تصميمي كه عرضه‌‌كنندگان در اين رابطه داشته باشند، نيست.

ثمانه نادری 

به گزارش کسب و کار نیوز، گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد طرح پیش‌فروش نتوانست به کاهش قیمت لوازم خانگی و خروج آن از رکود کمک کند. متقاضیان از این طرح استقبال نکردند و تولید‌کنندگان نیز راضی به کاهش قیمت‌ها نشدند.
به گفته فعالان این حوزه، این سیاست نه با اجماع تولیدکنندگان، بلکه با رای و نظر دسته‌ای از تولیدکنندگان، به مرحله اجرا رسیده است. به همین دلیل نه تولیدکننده از آن رضایت دارد و نه مشتری با تکیه بر آن لوازم خانگی مورد نیاز را با قیمت ارزان به دست می‌آورد. به گفته کارشناسان، دلال‌ها و سودجویان مانند بازارهای دیگر عمده منتفعان از آشفته‌بازار عرضه لوازم خانگی و افزایش قیمت‌ها بوده‌اند، در حالی که سود اصلی افزایش قیمت هیچ‌گاه به جیب تولید‌کننده نرفته است.
بیش از ۸ روز است که ستاد تنظیم بازار، موافقت خود را با طرح پیش‌فروش لوازم خانگی برای تولیدکنندگان توانمند و بدون مداخله دولت اعلام کرده است. اعضای کارگروه ستاد تنظیم بازار با این شرط با اجرای طرح مذکور موافقت کردند که تولیدکنندگان رفتاری مبتنی بر حمایت دولت، وزارت صنعت و این کارگروه نداشته باشند.در مرحله اول پیش‌فروش ۱۶۰ مدل محصول از جمله یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، تلویزیون ال‌ای‌دی و لوازم خانگی کوچک از ۱۷ مهر در دو شیوه قیمت مقطوع و خرید با قیمت غیرقطعی و با سود مشارکت به‌فروش رسید. زمان تحویل این کالاها هم از آبان ماه ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸ پیش‌بینی شده است.

تکمیل ظرفیت طرح پیش‌فروش
آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در این خصوص با اشاره به اینکه طرح پیش‌فروش لوازم خانگی ازسوی یکی از برندها پیشنهاد شد، ادامه می‌دهد: هدف از طرح پیش‌فروش تثبیت قیمت‌ها بود و برخلاف طرح پیش‌فروش خودرو، قیمت‌ها در زمان عرضه تغییر پیدا نمی‌کند. کما اینکه در آغاز این طرح نیز افزایش نیافتن قیمت‌ها تضمین داده شده است. رکود فعلی بازار به دلیل انتظار مردم برای کاهش قیمت‌هاست. برای مثال بعد از کاهش نرخ ارز، خیلی از مردم منتظر کاهش قیمت لوازم خانگی بودند و به دلیل همین انتظار بود که رکود بر بازار حاکم شد و تب خرید لوازم خانگی فروکش کرد، اما بعد از اینکه تولیدکنندگان و فروشندگان همچنان به قیمت‌های بالا اصرار می‌ورزیدند، طرح پیش‌فروش به میان آمد تا شاید اندکی به بهبود بازار لوازم خانگی کمک کند. به نظر می‌رسد برخلاف گزارش‌های موجود، استقبال خوبی از طرح پیش‌فروش صورت گرفته است، به طوری که مشاهدات از نخستین هفته طرح پیش‌فروش نشان داد ظرفیت مرحله اول این طرح تکمیل شده و مرحله دوم نیز در حال تکمیل شدناست.

اعلام قیمت تمام‌شده جدید لوازم خانگی، به زودی
وی با اشاره به اینکه سودجویی ها در عرضه لوازم خانگی ادامه دارد، می گوید با توجه به افزایش قیمت‌ها و اتفاقاتی که در اقتصاد رخ داده و همچنین افت و خیز دلار انتظار عمومی در جهت کاهش قیمت‌ها بعد از کاهش نرخ دلار است. به بیانی همه منتظر اثرات کاهش ارز در محصولات تولیدی تاثیرپذیر از دلار هستند. به همین دلیل تقاضا پایین آمده و هرچه در بازار هست، مربوط است به تقاضای ضروری مردم. متقاضیان لوازم خانگی چند دسته‌اند؛ اول کسانی که به دلیل نیاز ضروری مثل تهیه جهیزیه و… می‌خرند، دوم کسانی که وسیله آنها خراب شده است و قصد خرید نمونه مشابه آن در بازار را دارند که هر دو زیرمجموعه نیاز ضروری بازار است و سوم که چندان ضروری نیست، مربوط به نوسازی لوازم منزل و خرید از جانب کسانی است که قصد جایگزینی لوازم جدید با قدیمی را دارند. این نوع تقاضا در حال حاضر در بازار صفر شده است. از یک طرف دیگر کاهش قدرت خرید مردم نیز مزید بر علت است. به همین دلیل افراد کمتری تمایل به خرید لوازم خانگی دارند. از آنجایی که ارز مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی با ارز نیمایی تامین می‌شود، پیش‌بینی می‌شود واردات قطعات مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی با قیمت‌های جدید صورت بگیرد و قیمت تمام‌شده جدید عرضه لوازم خانگی را از حالت بلاتکلیفی دربیاورد، چراکه در این صورت قیمت تمام‌شده روشن می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

قانونی که به نفع هیچکس نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شرق، کالاهای قاچاق و به قولی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.