صفحه اصلی / اسلایدر / گران‌فروشی شرکت های لبنی ادامه دارد
گران‌فروشی شرکت های لبنی ادامه  دارد

جریمه‌های ميلياردي هم مانع گران‌ فروشي محصولات لبني نشد

گران‌فروشی شرکت های لبنی ادامه دارد

موضوع گران‌فروشي شركت‌ها و كارخانه‌های توليدكننده فرآورده‌های لبني به داستاني دنباله‌دار تبديل شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، داستان گران‌فروشی این شرکت‌ها تا جایی ادامه پیدا کرده که حتی جرایم در نظر گرفته‌شده برای این تخلفات هم نتوانست جلوی آن را بگیرد و شاهد ادامه گران‌فروشی‌ها در حوزه لبنیات هستیم. برخی از این شرکت‌ها با جریمه‌های میلیونی و میلیاردی روبه‌رو شده‌اند، اما با وجود جریمه‌های نقدی، تخلف شرکت‌های لبنی همچنان ادامه دارد و آنها هنوز نرخ‌‌های خود را تغییر نداده‌اند و همچنان با قیمت‌های جدید محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند. افزایش بیش از حد قیمت لبنیات در دو ماه گذشته اعتراض بسیاری از مردم را به دنبال داشت؛ درحالی که تا پیش از کاهش نرخ دلار بسیاری از کارخانه‌داران علت گرانی‌ها را به بالا رفتن قیمت ارز در تهیه مواد اولیه ربط می‌دادند، با کاهش قیمت محسوس ارز در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌ها بر این بود که کارخانه‌ها نسبت به اصلاح قیمت‌ها اقدام کنند، اما این اتفاق نه تنها رخ نداد و قیمت‌ها اصلاح نشد، بلکه ۳ شرکت لبنی معتبر در اقدامی یک‌جانبه و بدون هماهنگی با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت‌ها را افزایش دادند.
در همین رابطه مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: مبنای سازمان تعزیرات در رابطه با قیمت محصولات لبنی قیمت تعیین‌شده از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. محمدعلی اسفنانی درباره گران‌فروشی محصولات لبنی گفت: بحثی که در گران‌فروشی محصولات لبنی مطرح شده این موضوع است که کارخانه‌ها مدعی هستند به لحاظ اینکه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید از قبل قیمت شیر را تعیین می‌کردند و سه سال است که تعیین قیمت جدیدی صورت نگرفته، آنها خودشان اقدام به افزایش قیمت کردند. وی افزود: برخی از کارخانه‌های تولید محصولات لبنی می‌گویند با توجه به افزایش سالانه دستمزد کارگران و مواد اولیه برخی مواد مصرفی همچون پاکت شیر حق افزایش قیمت را دارند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران ادامه داد: این در حالی است که چون مبنای ما قیمت سازمان حمایت است، تا زمانی که آنها قیمت جدید را اعلام نکنند، فروش محصولات لبنی بالاتر از قیمت سابق گران‌فروشی محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه در استانداری جلسه نظارتی سازمان تعزیرات برگزار شده است، گفت: ما در آنجا موضوع را مطرح کردیم و قرار بر این شد که تمهیداتی در این زمینه صورت گیرد.

پرونده تخلف گران‌فروشی شرکت‌های لبنی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شد
اما روز گذشته معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تشریح جزئیات قیمت ۱۵ قلم محصول لبنی، گفت: پرونده تخلف گران‌فروشی برخی شرکت‌ها، به تعزیرات حکومتی ارسال شد. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، داوود موسوی ضمن تاکید بر لازم‌الاجرا بودن قیمت‌گذاری‌های اخیر گفت: هرگونه افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی بدون طی فرایند مربوط، شامل بررسی قیمت و تهیه گزارش کارشناسی توسط این سازمان و تصویب در کارگروه تنظیم بازار، فاقد وجاهت قانونی است. معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی اقتصادی افزود: در همین رابطه پرونده تخلف گران‌فروشی برخی شرکت‌های لبنی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است. وی گفت: مشکلات و مسائل مطرح‌شده از سوی واحدهای لبنی درباره افزایش قیمت مواد اولیه از‌جمله شیرخام و مواد بسته‌بندی در حال بررسی و انعکاس به مسئولان ذی‌ربط برای تصمیم نهایی قرار دارد.
موسوی در پایان افزود: این سازمان کماکان ضمن بررسی دلایل تخلف واحدهای لبنی، موضوع برخورد با متخلفان را به جدیت پیگیری کرده و از مردم می‌خواهد در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاع داده تا رسیدگی لازم صورت گیرد. در این راستا آخرین قیمت محصولات لبنی براساس ابلاغیه شماره ۶۰/۱۱۳۸۸۲مورخ ۰۲/۰۵/۹۷ به این شرح است: ۱٫ حداکثر قیمت هر کیلوگرم کیفی‌ترین شیر خام با مشخصات ۲٫۳ درصد چربی و بار میکروبی ۱۰۰ هزار تحویل درب کارخانه معادل ۱۵۷۰۰ ریال تعیین شده است. ۲٫ ­شیر بطری یک لیتری کم‌چرب (۱٫۵ درصد): ۲۹۵۰۰ ریال، ۳٫ شیر بطری یک لیتری نیم‌چرب (۲ درصد): ۳۰۵۰۰ریال، ۴. شیر بطری یک لیتری پرچرب (۳ درصد): ۳۲۵۰۰ ریال، ۵. شیر بطری یک لیتری کامل (۳٫۲ درصد): ۳۳۰۰۰ریال، ۶. شیر استریل یک لیتری تتراپک (۱٫۵ درصد): ۳۵۰۰۰ ریال، ۷. شیر استریل یک لیتری تتراپک (۳ درصد): ۳۷۰۰۰ ریال، ۸. شیر نایلونی کم‌چرب (۵٫۱ درصد): ۲۲۰۰۰ریال، ۹٫ ماست ۹۰۰ گرمی کم‌چرب (۱٫۵ درصد): ۳۸۰۰۰ ریال، ۱۰. ماست ۹۰۰ گرمی پرچرب (۳ درصد): ۴۰۰۰۰ ریال، ۱۱. ماست ۲۵۰۰ گرمی دبه‌ای کم‌چرب (۱٫۵ درصد): ۹۵۰۰۰ ریال، ۱۲٫ ماست ۲۵۰۰ گرمی دبه‌ای پرچرب (۳ درصد): ۱۰۰۰۰۰ ریال، ۱۳٫ پنیر۴۰۰ گرمی یو اف: ۵۷۰۰۰ ریال، ۱۴. پنیر ۲۱۰ گرمی تتراپک: ۳۴۰۰۰ ریال، ۱۵. پنیر۵۲۰ گرمی تتراپک: ۸۰۰۰۰ ریال، گفتنی است قیمت‌های اعلامی تاکنون تغییر نداشته و در سامانه  ir .   ۱۲۴ بارگزاری شده است.

عدم عرضه شیرخام به قیمت مصوب دولتی و گران‌فروشی پتروشیمی‌ها
علی رجبی، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران
در چند هفته اخیر شاهد افزایش قیمت مواد لبنی هستیم که شاید دلیل اصلی آن عدم تمکین دامداران نسبت به قیمت مصوب دولت است. بنابراین عدم رعایت قیمت مصوب ۱۵۷۰ تومانی شیر از سوی دامداران باعث اختلاف قیمت شیر در بازار شده و همین امر هم دلیل گرانی لبنیات است. به عبارتی دامداران موظف هستند شیر را با قیمت مصوب دولت یا همان نرخ ۱۵۷۰ تومانی عرضه کنند، اما استدلال کارخانجات بر این است که دامداران از این نرخ مصوب تخطی کرده و شیر را با قیمت نزدیک به ۲ هزار تومان عرضه می‌کنند. بنابراین آنها هم باید لبنیات را گران‌تر بفروشند.
البته باید اشاره کرد که از چرخه تولید تا توزیع که محصول به واحد‌های صنفی برای عرضه می‌رسد یک موضوع فرابخشی است و فقط مربوط به شیر نیست و در این بین شیر بخشی از مشکلات است. پتروشیمی‌ها با گران کردن مواد پلاستیکی به بازار آشفته لبنیات دامن زده‌اند و حاضر نیستند مواد اولیه را با قیمت قبلی به دامداران عرضه کنند و این عامل نیز مزید بر علت گرانی‌ها شده است. عدم عرضه شیرخام به قیمت مصوب دولتی و گران‌فروشی پتروشیمی‌ها موجب تغییر مداوم قیمت‌ها در حوزه لبنیات است که در این میان استدلال دامداران غالبا این بوده که نهاده‌های دامی آنها با ارز دولتی تامین نشده است. بنابراین عمده موضوعی که درباره شیر مطرح است درباره نهاده‌های دامی است که ۷۰ درصد آن وارداتی است و برمبنای نرخ ارز تعیین می‌شود.
علاوه بر این دلایل، افزایش دستمزد و مالیات که در ابتدای هر سال اتفاق می‌افتد، هزینه حمل و نقل، انرژی و توزیع موجب شده در بازار لبنیات افزایش قیمت داشته باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.