صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تحمیل هزینه افزایش نرخ ارز به استارت‌آپ‌ها
تحمیل هزینه  افزایش نرخ  ارز  به  استارت‌آپ‌ها

استارت آپ ها برای توسعه زیرساخت های خود به ارز دولتی نیاز دارند

تحمیل هزینه افزایش نرخ ارز به استارت‌آپ‌ها

نوسانات نرخ ارز بر تمام بخش‌هاي اقتصادي كشور تاثير گذاشته است و به وضوح آثار منفي آن را در تمام حوزه‌ها مي‌توان مشاهده كرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  کسب‌وکارهای نوین و استارت‌آپ‌ها که دریچه تازه‌ای را برای رشد و توسعه اقتصادی در کشور باز کرده بودند، با گرانی نرخ ارز دیگر توان ماندن در این عرصه را ندارند و در تامین هزینه‌های خود مشکلات بسیاری دارند. نیروی انسانی متخصص در پیشرفت و توسعه استارت‌آپ‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و لازمه ادامه حیات این کسب‌وکارهاست. تا قبل از گرانی نرخ ارز هم شاهد بودیم که استارت‌آپ‌ها برای بقا و ادامه حیات خود نیازمند سرمایه و سرمایه‌گذار بودند و امروز با این شرایط حتی صندوق‌های خطرپذیر هم نمی‌توانند تمام استارت‌آپ‌ها را تامین مالی کنند.
به طور کلی فرایند کسب‌وکار در ایران دارای زیرساخت‌های مناسبی نیست و همین امر سبب شده کشور ما رتبه چندان بالایی در کسب‌وکار نداشته باشد. نرخ ارز، فیلتر شدن، بیمه و مالیات، نبود قوانین مدرن و بالاخره نیاز به مجوزهای فراوان از سوی دستگاه‌های متعدد از جمله چالش‌هایی است که استارت‌آپ‌های ایرانی با آن مواجه هستند. استارت‌آپ‌ها جوان‌ترین عضو بدنه کسب‌وکار در اقتصاد ایران هستند؛ شرکت‌هایی که برای ماندگار شدن باید از هفت خوانی سخت و طاقت‌فرسا عبور کرده و در این راه، برای موفقیت چاره‌ای جز تشکیل تیم منسجم و پاسخ به ابتدایی‌ترین سوال پیش روی خود؛ یعنی پاسخ به نیاز مشتری و بازارسازی برای فعالیت جدیدشان ندارند.
درحالی که دولت برای بسیاری از فعالان اقتصادی ارز دولتی در نظر گرفته است، اما در این بین شرکت‌های استارت‌آپی به فراموشی سپرده شده‌اند. به گفته برخی از مدیران این شرکت‌ها، نوسانات نرخ ارز تاثیر زیادی روی افزایش هزینه‌های آنها داشته و این در حالی است که به گفته بسیاری از این فعالان، در حالی دولت برای بسیاری از فعالان اقتصادی ازجمله فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارز دولتی در نظر گرفته که در این میان هیچ برنامه مشخصی برای رفع نیاز ارزی شرکت‌های استارت‌آپی از سوی دولت اعلام ‌نشده است.

تحمیل هزینه، ابتدایی‌ترین تاثیر افزایش قیمت ارز بر استارت‌آپ‌ها
ناصر غانم‌زاده، کارشناس حوزه استارت‌آپ‌ها
با تغییر شرایط اقتصادی در چند ماه اخیر وضعیت کسب‌وکارهای نوین و استارت‌آپ‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. این دسته از کسب‌وکارها در چند سال اخیر توانستند خود را بالا بکشند و با تمام سختی‌های پیش روی خود پیشرفت‌های خوبی در کارنامه ثبت کنند، اما در چند ماه اخیر این مدل از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌هایی که تا حد قابل قبولی رشد کرده بودند، نتوانستند به راه خود ادامه دهند و برخی از آنها از عرصه رقابت و فعالیت کنار رفته‌اند و برخی نیز با کم کردن نیروهای خود، امید به ادامه دادن راه دارند. افزایش نرخ ارز موجب افزایش سرسام‌آور هزینه‌های کسب‌وکارها نوین شده و این کسب‌وکارها علاوه بر ماندن در تامین هزینه‌ها از استخدام نیروی انسانی قوی و کاربلد هم بازمانده‌اند. کار استارت‌آپ با نیروی انسانی متخصص رشد می‌کند و اگر نیروی انسانی مرتبط و متخصص وجود نداشته باشد امیدواری به تاثیر استارت‌آپ‌ها بر رشد اقتصادی و توسعه کشور به حبابی تبدیل خواهد شد که هر آن باید در انتظار ترکیدن آن باشیم. استارت‌آپ‌ها در وضعیت موجود و با توجه به نوسانات نرخ ارز و گرانی تجهیزات و نیروی انسانی در شرایطی به سر می‌برند که علاوه بر کاهش مقدار و ارزش سرمایه آنها، نخواهند توانست بر اقتصاد تاثیر مثبت داشته باشند و هر آن باید در انتظار کناره‌گیری چند مورد از این کسب‌وکارها باشیم. استارت‌آپ‌ها در بسیاری موارد از منابع خارجی استفاده می‌کنند و به عنوان مثال به دلیل اینکه سرورهای آنها خارجی است، نرخ ارز توانسته بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد. یعنی با نوسانات نرخ ارز بسیاری از شرکت‌های استارت‌آپی که برای توسعه زیرساخت‌های خود از سرویس‌های خارجی استفاده می‌کرده‌اند با مشکلات پیچیده‌ای روبه‌رو شده‌اند. استارت‌آپ‌ها در حال حاضر راهی و شرایطی برای دریافت ارز دولتی ندارند و دولت نیز برنامه‌ای اعلام نکرده و این چالش بزرگی برای ادامه راه این کسب‌وکارهاست. به عبارتی تحمیل هزینه از ابتدایی‌ترین تاثیرات افزایش قیمت ارز بر کسب‌وکار استارت‌آپ‌هاست و اگر برنامه مشخصی برای اختصاص ارز در نظر گرفته نشود حیات و ادامه بقای استارت‌آپ‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.