صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / وقف های مردمی کلید کارآفرینی است

مدیرعامل بنیاد شریف:

وقف های مردمی کلید کارآفرینی است

مدیرعامل بنیاد شریف حامی دانشگاه صنعتی شریف گفت: ارتقای روحیه کارآفرینی و مشارکتی در ثروت آفرینی مستلزم توجه همه ارکان کشور به دانشگاه ها و تمرکز بیشتر بر کمک های مالی و معنوی در امر آموزش است.

پیروز غفرانی درباره اهمیت وقف های مردمی به موسسات آموزش عالی در کشور اظهار کرد: گسترش آموزش نقطه آغاز توسعه در تمامی کشورهای پیشرفته جهان است از این رو در جامعه امروزی ایران، یکی از راه های رسیدن به توسعه، کمک های خیریه و وقف های مردمی به دانشگاه هاست.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، نایب‌ رئیس هیأت مدیره بنیاد شریف با اشاره به اهمیت گفتمان سازی در شکل گیری فرهنگ وقف در میان مردم گفت: رسانه ها با برجسته سازی آثار و نتایج کمک های مردمی به دانشگاه ها نقش عمده ای در ترویج فرهنگ وقف در کشور دارند،

«مسئولیت اجتماعی بنگاه ها و موسسات اقتصادی که هم اکنون در همه دنیا رایج شده آنها را به سوی کمک به حل مشکلات و مشارکت در سرنوشت جوامع شان هدایت کرده است. اشاعه فرهنگ کمک و وقف نیز مسئولیت اجتماعی رسانه ها محسوب می شود.»

مدیرعامل بنیاد شریف ادامه داد: رسانه ها می توانند با روش های مختلف گفتمان سازی و آشنا کردن افراد با مزایای وقف در حوزه آموزش عالی و تأثیر کلی این موضوع در سایر حوزه های جامعه مردم را به سمت انجام این عمل خیر به دانشگاه های سطح یک ترغیب کنند چرا که سرمایه گذاری در دانشگاه ها تحولات اساسی و مثبتی را در تمامی حوزه های جامعه ایجاد می کند.

غفرانی به افزایش سرعت تولید علم در جهان اشاره کرد و یادآور شد: بودجه سرانه دانشجویی دانشگاه ها درحالی کاهش یافته که سرعت تولید علم و فناوری در دنیا به صورت تصاعدی بالا می رود.

وی خاطر نشان کرد: اگر دانشگاه ها با مشکلات مالی روبه رو باشند قادر نخواهند بود با آسودگی خاطر افرادی مسئولیت پذیر و کارآمد را به جامعه تحویل دهند.

** لزوم شفاف سازی در روند انجام وقف
نایب‌رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بنیاد شریف در ادامه درباره عملکرد دانشگاه ها برای جذب خیرین بیشتر اظهار کرد: با توجه به اینکه پیشرفت در زمینه دانش مستلزم کمک های مالی و معنوی تمامی اقشار جامعه به دانشگاه هاست، هر دانشگاهی نیز باید با ارائه مدل های تشویقی متعدد، خیرین را به انجام وقف ترغیب کند.

غفرانی ادامه داد: افراد بسیاری از جمله فارغ التحصیلان و استادان هر دانشگاه در داخل و خارج از کشور تمایل دارند تا از سرنوشت دانشگاه ها مطلع شوند بنابراین با شناسایی و جلب مشارکت این افراد می توان به جذب بیشتر خیرین کمک کرد.

وی شفاف سازی در روند انجام وقف در بنیادهای خیریه هر دانشگاه را یکی از مهم ترین عوامل در جذب کمک های افراد دانست و گفت: معمولا واقفین تمایل دارند تا از جزئیات روند کارها بطور کامل مطلع باشند و نتایج و آثار این کمک ها را در روند فعالیت دانشجویان و استادان ببیند.

** اهمیت استفاده از الگوهای جهانی
نایب‌رئیس هیأت مدیره بنیاد شریف با اشاره به اهمیت استفاده از الگوهای جهانی وقف به علم و فناری اظهار کرد: مسئله وقف های دانشگاهی از زمان های دور در فرهنگ ما وجود داشته اما امروزه در دنیا این عمل به شکل یک کسب و کار رسمی و فعالیتی نظام یافته انجام می شود.

غفرانی افزود: دانشگاه ها باید با مهیا سازی امکان انجام وقف به صورت سنتی و پیشرفته، راه این عمل خیر را برای تمامی افراد جامعه بازکنند، در بسیاری از مواقع افراد به دلیل اندک بودن بضاعت مالی به صورت خرد و محدود به دانشگاه کمک می کنند که در بلند مدت به مبلغی چشمگیر تبدیل می شود.

** دانشگاه های سطح در اولویت کمک خیرین باشد
نایب رئیس و مدیر عامل بنیاد شریف همچنین در باره اهمیت وقف در دانشگاه های سطح یک گفت: همواره ظرفیت دانشگاه های سطح یک بسیار بیشتر از سایر مراکز آموزشی عالی است.

غفرانی یادآور شد: کمک به دانشگاه های سطح یک اهمیت بسیاری دارد چرا که در یک شهرستان کوچک بسیار دیده شده که مراکز آموزشی ساخته شده اما دانشجو به اندازه ظرفیت لازم در دانشگاه وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر دانشگاه های تراز یک این امکان را فراهم کرده اند که ساختمان یا موقوفات واقفین به نام خود آنها نام گذاری شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.