صفحه اصلی / اسلایدر / ماراتن افز ایش قیمت کالاهای اساسی
ماراتن    افز ایش  قیمت  کالاهای   اساسی

آثار کاهش نرخ ارز در بازار خرده ‌فروشي نمايان نشد

ماراتن افز ایش قیمت کالاهای اساسی

ركود گران‌ترين دلار تاريخ ايران با نرخ بيش از 19 هزار تومان چندی پیش ثبت شد و سنگيني بار اين گراني، زندگي روزمره مردم را هدف گرفت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از زمان آغاز گرانی نرخ ارز تا به امروز قیمت‌های کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم افزایش چندباره داشته و خرده‌فروشی‌ها ناچار به گران کردن کالاهای خود شده‌اند. افزایش نرخ ارز و گرانی‌های متاثر از آن حالا به یکی از معضلات مردم در تامین ملزومات زندگی تبدیل شده است.
براساس گزارش رسمی بانک مرکزی، کالاهای اساسی در هفته منتهی به ۱۳مهرماه، بین ۰٫۴ درصد تا ۹ درصد گران شده‌اند. بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۳ مهر را اعلام کرد که مطابق با آن، قیمت ۱۰ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و یک گروه کاهش یافت. بر این اساس، در هفته منتهی به سیزدهم مهرماه نرخ لبنیات ۲٫۹ درصد، تخم‌مرغ ۴٫۳ درصد، برنج ۱٫۴ درصد، حبوب ۱٫۲ درصد، سبزی‌های تازه ۳٫۶ درصد، گوشت قرمز ۰٫۱ درصد، گوشت مرغ ۸٫۳ درصد، قندوشکر ۰٫۱ درصد، چای ۰٫۴ درصد و روغن نباتی ۶٫۳ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ میوه‌های تازه ۱٫۲ درصد کاهش یافت.

لبنیات و تخم‌مرغ
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت کره پاستوریزه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام این گروه بین ۰٫۲ درصد تا ۴٫۲ درصد افزایش یافت. قیمت تخم‌مرغ معادل ۴٫۳ درصد افزایش داشت و شانه‌ای ۱۳۸ هزار تا ۲۴۰ هزار ریال فروش می‌رفت.

برنج و حبوب
در این هفته در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۱٫۶ درصد و ۰٫۳ درصد افزایش داشت، ولی قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی ۰٫۱ درصد کاهش یافت. در گروه حبوب بهای تمام اقلام بین ۰٫۵ درصد تا ۵٫۱ درصد افزایش داشت.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری پرتقال درجه یک و کیوی عرضه نمی‌شد. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب قرمز معادل ۳٫۲ درصد، سیب زرد ۷ درصد، پرتقال درجه یک ۴٫۱ درصد، نارنگی ۱۲٫۵ درصد، ۳٫۳ درصد و موز ۲٫۳ درصد کاهش داشت، ولی بهای سایر اقلام بین یک درصد تا ۱۰٫۲ درصد افزایش یافت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت خیار معادل ۱٫۹ درصد، سیب‌زمینی ۲۸٫۲ درصد، پیاز ۲۲ درصد و لوبیا سبز ۰٫۵ درصد افزایش یافت، ولی بهای سایر اقلام بین ۰٫۴ درصد تا ۷٫۹ درصد کاهش داشت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ
در هفته مورد گزارش، قیمت گوشت گوسفند معادل ۰٫۱ درصد کاهش داشت، ولی بهای گوشت تازه گاو و گوساله یک درصد و گوشت مرغ ۸٫۳ درصد افزایش یافت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی
در این هفته قیمت قند و شکر هر یک معادل ۰٫۱ درصد، چای خارجی ۰٫۴ درصد، روغن نباتی جامد ۱۰٫۵ درصد و روغن نباتی مایع ۴٫۸ درصد افزایش داشت.

تغییرات یکساله
طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت خرده‌فروشی لبنیات در هفته منتهی به سیزدهم مهرماه نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴۴ درصد، تخم‌مرغ ۷۹ درصد، برنج ۱۶٫۸ درصد، حبوب ۱۰٫۶ درصد، میوه‌های تازه ۶۰٫۷ درصد، سبزی‌های تازه ۵۵٫۱ درصد، گوشت قرمز ۴۵٫۵ درصد، گوشت مرغ ۳۵٫۱ درصد، قند و شکر ۳۱٫۹ درصد، چای ۲۳٫۳ درصد و روغن نباتی ۲۹٫۱ درصد رشد داشت.

بازار اقلام اساسی به سیاست ارزی بانک مرکزی بستگی دارد
قاسمعلی حسنی، دبیرکل بنکداران مواد غذایی
نوسانات نرخ ارز حتی بر قیمت کالاهای داخلی که انتظارش را نداشتیم نیز تاثیر گذاشته و در بازار خرده‌فروشی شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. خود اصناف و خرده‌فروشان البته به این افزایش قیمت‌ها راضی نیستند و این شرایط بازار است که خرده‌فروشان را مجبور به گرانی‌های اخیر کرده است. خرده‌فروشان اغلب تامین‌کننده کالاها و اقلام اساسی و مورد نیاز روزمره مردم هستند و اگر مصرف‌کنندگان توان خرید نداشته باشند درآمدی برای خرده‌فروشان وجود ندارد، اما در این بین نوسانات ارزی و گرانی دلار موجب کاهش توان خرید مردم شده و گزارش‌ها حاکی است که بسیاری از مردم نمی‌توانند در این گرانی‌ها خرید کنند.
در حال حاضر خرده‌فروشان هم با توجه به نوساناتی که در بازار وجود دارد، در انتظارند تا تکلیف تحریم‌ها روشن و مشخص شود که نرخ ارز چه زمانی ثابت خواهد شد. امکان پیش‌بینی بازار در روزهای آتی وجود ندارد و گرانی تنها موضوعی است که می‌توان از آن صحبت کرد. وضعیت بازار اقلام اساسی به سیاست ارزی بانک مرکزی بستگی دارد و به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی خاصی را راجع به بازار اقلام اساسی در روزهای آتی داشت.

قیمت‌های اقلام و حامل‌های انرژی را با نرخ ارز شناور تعیین‌تکلیف کنیم
علی ابراهیمی، نماینده مجلس
اتفاقاتی که طی چند ماه اخیر در کشور افتاده و به دنبال آن اوضاع نامناسب اقتصادی موجب شده قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کند. از ابتدای سال جاری با نوسانات نرخ ارز روبه‌رو شدیم و گرانی بیش از اندازه دلار بر زندگی مردم و توان خرید آنها تاثیر داشته است. خرده‌فروشان هم که تامین‌کننده نیاز روزانه و اساسی مردم هستند دچار این مشکلات شدند و نمی‌توان انکار کرد که گرانی نرخ ارز بر این مشاغل تاثیر نگذاشته است. طی چند ماه اخیر شاهد گرانی و کمیاب شدن کالاها در بازار بوده‌ایم که برخی از آنها به دلیل احتکار به بازار وارد نشدند و برخی نیز به دلیل مشکلاتی که نرخ ارز بر واردات داشت، در بازار کمیاب شد. خرده‌فروشان متاثر از بازار ارز و نوسانات بی‌سابقه آن شدند و نتوانستند مقاومتی بیش از توان‌شان برای ثبات قیمت‌ها داشته باشند.
گرانی‌ها به وضوح دیده می‌شود و همان‌طور که بانک مرکزی هم اعلام کرده نمی‌توان آثار این تاثیر را نادیده گرفت. در بازار مرغ و تخم‌مرغ گرانی‌های متعدد و مستمری داشته‌ایم، چراکه خوراک دام و طیور وارداتی است و به دلایل متعدد این واردات با مشکل مواجه شد. بنابراین بازار خرده‌فروشی مرغ و تخم‌مرغ تحت‌تاثیر قرار گرفت و گرانی را در چند مرحله شاهد بوده‌ایم. گوشت قرمز نیز به همین دلایل مشابه و گرانی نرخ ارز که مربوط به خوراک دام می‌شود، گران شده است. نوسانات نرخ ارز موجب خروج دام زنده از مرزها و معاملات ارزی شده و تاثیر آن بر خرده‌فروشی‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.
متاسفانه در کشور ما به واسطه چند نرخی بودن قیمت ارز و وجود رانت‌ها همیشه شاهد تخلفات و گرانی‌ها هستیم و باید یک بار برای همیشه قیمت‌های اقلام و حامل‌های انرژی را با نرخ ارز شناور تعیین‌تکلیف کنیم تا دیگر رانت و سوء‌استفاده‌ای این وسط پیش نیاید و قیمت‌ها به این صورت افزایش پیدا نکند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.