چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / فعال فرهنگی و هنری از دغدغه‌هایش می‌گوید
فعال فرهنگی و هنری از دغدغه‌هایش می‌گوید

فعال فرهنگی و هنری از دغدغه‌هایش می‌گوید

فعال فرهنگی و هنری به دغدغه‌هایی در زمینه فرهنگ و هنر شهر تبریز اشاره و بر ضرورت فرهنگ‌سازی در جامعه در رابطه با مباحث فرهنگی و هنری تأکید کرد.

image.png

«میکائیل نظری» در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر این‌که برای تغییر مسیر جامعه باید فرهنگ آن جامعه تغییر یابد، گفت: ما باید زمان زیادی برای آموزش شهروندی در نظر بگیریم، زمانی که رفتار، آداب و معاشرت با گردشگر به طور صحیح انجام نشود نباید انتظار داشته باشیم که گردشگر در کشور ما حضور داشته باشد. 

وی ادامه داد: طی سال گذشته پنج پاکبان، جان خود را بر اثر پاکسازی سطح خیابان‌های تبریز از زباله‌های شهروندان از دست دادند که این موضوع هم به بی‌توجهی به آموزش شهروندی و فرهنگ، باز می‌گردد. 

این فعال فرهنگی و هنری با اشاره به خلاهای فرهنگی شهر، افزود: آموزش شهروندی بسیار مهم بوده، اما معتقدم آموزش کافی در این‌باره برای شهروندان ارائه نشده است به‌عنوان مثال ما در تبریز برای انجام کار تیمی هیچ ظرفیتی نداریم و اکثراً حب و بغض‌های شخصی را در کار تیمی دخالت می‌دهیم. 

نظری ادامه داد: دومین موضوع که در فرهنگ ما وجود دارد بدبینی بسیاری از افراد است، هر مسئولی که در سمتی منصوب می‌شود، نسبت به او بدبین هستیم. 

وی با بیان این‌که اکثر هنرمندان ما اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند، افزود: اصحاب فرهنگ و هنر در شهر ما منزوی شده و جایگاه، قدرت تأثیرگذاری و خلاقیت‌های خود را در جهت توسعه شهر، دست کم می‌گیرند در حالی که همین هنرمندان می‌توانند با کوچک‌ترین حرکت در فضای مجازی جریان ساز شوند. 

 این فعال فرهنگی و هنری، وجود زیر ساخت‌ها را برای اصحاب فرهنگ و هنر را بسیار محدود دانست و گفت: بنده تأسف خوردم  وقتی شنیدم که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دو طبقه از ساختمان خود را به بخش خصوصی  واگذار کرده، در حالی که لازمه پیشرفت هنرمندان فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای ارائه آثار هنری آن‌هاست.

نظری از اختصاص گالری سازمان فرهنگی و هنری برای هنرمندان خبر داد و گفت: هر هنرمندی که می‌خواهد آثار هنری خود را در معرض دید عموم قرار دهد می‌تواند از این فضا به صورت رایگان استفاده کند. 

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که در این شهر کسی به فرهنگ و هنر اهمیتی نمی‌دهد، افزود: اخیراً یک گروه هنری در تبریز در سه محل نمایشگاه برگزار کرد، اما در این نمایشگاه‌ها تنها یکی از آثار هنری این هنرمندان به فروش رسید، این نشانگر جایگاه بسیار اسفناک هنر در تبریز است، در حالی که اثرات همان هنرمند را در نمایشگاه شهر دیگری، به قیمت بسیار بالایی خریداری کردند. 

 این فعال فرهنگی و هنری ادامه داد: متأسفانه نبود استقبال از هنرمندان، به نگرش و فرهنگ مردم نسبت به هنر بر می‌گردد، برخی از افراد به ابزارآلات ناچیز و بی‌ارزش چینی مبالغ هنگفتی پرداخت می‌کنند، اما برای خرید آثار فاخر و هنری هنرمندان شهرمان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. 

نظری تغییر نگرش مردم را لازمه تغییر جامعه و مسئولان آن دانست و گفت: به مسئولان فرهنگی شهر توصیه می‌کنم آموزش شهروندی را جدی بگیرند، هم‌چنین افرادی که مسئولیت فرهنگی برعهده دارند از آن دسته از افرادی باشد که در این حوزه به‌طور واقعی دغدغه دارند وگرنه با پشت میز نشستن مشکلی از حوزه فرهنگ و هنر شهر برطرف نمی‌شود. 

 وی برپایی هفته بازار هنری را اقدامی با ارزش جهت فرهنگ‌سازی و استقبال مردم از هنر دانست و گفت: با دایر شدن هفته بازار هنر، مردم از آثار هنری هنرمندان بازدید کرده و شهروندان علاقه‌مند به هنر می‌توانند در مکانی ثابت از اثرات با ارزش هنرمندان بازدید کنند. 

این فعال فرهنگی و هنری با اشاره به برگزاری نشست روسای کمیسیون فرهنگی شوراها و مدیران کل ارشاد در کشور، افزود: خوشبختانه دراین نشست مصوب شد که شهرداری‌ها به صورت اجباری از هر نمایشگاه هنری اثری را خریداری کند. 

نظری خاطرنشان کرد: کسی که دغدغه هنری ندارد نمی‌تواند کمبود و دغدغه‌های هنرمندان را درک کند. 

  وی به اتحاد وهمدلی فعالان حوزه فرهنگ و هنری تأکید کرد و گفت: اصحاب فرهنگی و هنری با یکدیگر فاصله‌ی زیادی دارند در حالی که برخی صنف خدماتی بهتر از هنرمندان، ارتباط مطلوبی با یکدیگر برقرار می‌کنند، معتقدم اتحاد و همدلی نباشد با شکست مواجه خواهیم شد. 

این فعال فرهنگی و هنری با بیان این‌که برخی از اصحاب فرهنگ و هنر جایگاه خود را پایین می‌آورند، گفت: اصحاب فرهنگ و هنر حقشان نیست که برخی افراد در شب انتخابات جهت تبلیغات سراغ آن‌ها بروند بلکه هنرمندان باید در طول سال مورد توجه همگان قرار گیرند. 

نظری با بیان این‌که برخی از هنرمندان بعد از فوت شناخته می‌شوند، افزود: در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز لیستی از سالروز تولد هنرمندان را آماده کردیم تا به بهانه روز تولد، آنها را مورد تکریم قرار داده و برای آشنایی بیشتر مردم، بخشی از زندگینامه هنرمندان را نشر ‌دهیم.  

وی با اشاره به ادغام سازمان فرهنگی و هنری با سایر سازمان های شهرداری تبریز، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی کلانشهرها و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مقرر شده برخی از سازمان‌ها در راستای چابک سازی ادغام شوند. 

 این فعال فرهنگی و هنری افزود: در شهرداری تبریز، سازمان ورزش، فرهنگی و هنری، معاونت فرهنگی و اجتماعی، اداره کل اجتماعی و سلامت و سازمان توسعه گردشگری در قالب یک مجموعه با عنوان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ادغام و ابلاغ شده ولی هنوز رئیس این مجموعه انتخاب نشده است. 

 نظری با بیان این‌که مدیریت این مجموعه سختی‌هایی از جمله تنظیم بودجه و اقدامات مدیریتی به همراه دارد، افزود: از لحاظ اجتماعی بی شک هیچ فردی نمی‌تواند در تمامی حوزه‌ها خبره شده و به طور یکسان به تمامی حوزه ها پرداخت کند به عنوان مثال فردی که در حوزه ورزشی متخصص بوده شاید نتواند به بخش تئاتر یا موسیقی پرداخت کند یا بالعکس٫ 

  وی با بیان این‌که شهر تبریز آخرین شهری بود که این قانون در آن اجرا شد، افزود: با توجه به عدم انجام برنامه تخصصی، شهرداری و شورای تبریز در مقابل ادغام این سازمان‌ها مقاومت می‌کردند، بنابراین این سازمان‌ها ادغام شد، اما هنوز اساس‌نامه و چارت سازمانی برای آن ارائه نشده است. 

  این فعال فرهنگی و هنری ادامه داد: برای عملکرد این سازمان ادغام شده، زیاد خوشبین نیستم، چون اگر فردی مسئولیت ۱۰ نفر را به تنهایی برعهده بگیرد، شاید توان کافی برای انجام این مسئولیت سنگین را نداشته باشد.

نظری یادآور شد: در حوزه فرهنگ و هنر، همه هنرمندان نیازمند توجه و حمایت کافی هستند، به‌عنوان مثال مدت زمانی که برای یک هنرمند عاشیق اختصاص می‌دهیم باید برای یک مداح نیز اختصاص دهیم، یا همان‌طوری که موضوع کودک در جایگاه خود اهمیت دارد، موضوع فلسفه نیز به همان اندازه مهم است. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کمیته امداد

مردم آذربایجان شرقی به “رزمایش بخشش ایرانیان” در ماه رمضان بپیوندند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد کلامی اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.