صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت گران فروشان در برابر کاهش قیمت های حبابی
مقاومت گران  فروشان  در  برابر  کاهش  قیمت های  حبابی

مقاومت گران فروشان در برابر کاهش قیمت های حبابی

روند كاهشي نرخ دلار اگرچه باعث ريزش قيمت‌ها در بخش‌هايي مثل خودرو، مسكن و همچنين گوشي تلفن همراه شده، اما اين موضوع اثر ملموسي بر كاهش قيمت برخي از كالا‌هاي اساسي و مواد خوراكي نداشته است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، همان‌طور که بررسی‌های بازار و صحبت‌های کارشناسان نیز نشان می‌دهد، افزایش نرخ ارز مهم‌ترین دلیل بی‌ثباتی بازار طی چند ماه اخیر بود. با این حال روند کاهشی قیمت دلار با استقبال بازاریان و برخی از فروشندگان روبه‌رو نشده و بسیاری از آنها کماکان قیمت‌های سابق را برای عرضه کالا لحاظ می‌کنند.
اصرار برخی از فروشندگان به فروش کالا با همان نرخ‌های سابق در حالی است که پیش از این همین‌ها افزایش نرخ ارز را مهم‌ترین بهانه برای فرار از برچسب کالا و گران‌فروشی ذکر می‌کردند، اما حالا با کاهش نرخ ارز دلیلی برای کاهش قیمت‌ها که سود خود را در آن می‌دانند، نمی‌بینند. توجیه آنها نیز این است که مواد تهیه‌شده را با نرخ قبلی ارز خریده‌اند. البته بی‌نظارتی‌ها و خلل‌هایی که در روند عرضه کالا وجود دارد نیز بهانه کافی را در اختیار آنها قرار داده است.
طبق برخی از بررسی‌ها، بخشی از گرانی‌های فعلی بازار نیز به فعالیت دلالان و سودجویان بر می‌گردد که در این عرصه دست از فعالیت نمی‌کشند. بر همین اساس هم هست که کاهش نرخ دلار در بازار تاثیر آنچنانی بر کاهش قیمت‌ها نداشته است و شاید انتظار کاهش قیمت برخی از کالاها دور از دسترس باشد.
بعضی از بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد برخی از فروشندگان همچنان بر گرفتن مبالغی بالاتر از قیمت درج‌شده روی کالا، اصرار دارند. پیش از این گفته می‌شد این اقدام به دلیل نوسانات نرخ ارز است در حالی که کاهش نرخ ارز هیچ واکنش مثبتی را از سوی برخی از فروشندگان در عرضه ارزان کالا به همراه
نداشته است.

حباب قیمت‌ها ترکید
محمدرضا نجفی‌منش، عضو اتاق بازرگانی تهران در این خصوص به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: افزایش قیمت در برخی از کالاها مثل خودرو، موبایل و حتی طلا و ارز حبابی بود. به همین دلیل قابل پیش‌بینی بود که قیمت کالایی که حبابی رشد می‌‌کند در نهایت می‌ترکد. فرضا خودروهای خارجی، موبایل و خود ارز و طلا حبابی بالا رفته بود و حالا که نرخ ارز پایین آمده است، کاهش شدیدی را به لحاظ قیمت تجربه می‌کنند، اما این رشد حبابی در رابطه با سایر کالا‌ها دیده نمی‌شود. بسیاری از محصولات تولیدی از این نظر با گوشی و خودرو فرق دارد. اگرچه همین محصولات نیز تحت‌تاثیر نرخ ارز افزایش قیمت داشته، اما هنوز قیمت‌ها پایین است و به نرخ واقعی نرسیده است.

رفع مشکلات تولید، قیمت کالاها را کاهش می‌دهد
وی با اشاره به اینکه پارامترهای دیگری خارج از افزایش نرخ ارز بر قیمت محصولات داخلی و همچنین قیمت کالاها در خرده‌فروشی‌ها حاکم است، ادامه می‌دهد: متاسفانه خللی که در دسترسی به مواد اولیه و همچنین واردات آن به وجود آمد باعث گرانی برخی از کالاها شد یا اینکه صادرات مواد اولیه نیز برخی از کارخانه‌دار‌ها را با مشکل مواجه کرد. همین امر باعث رشد چند برابری قیمت گوجه‌فرنگی شد. بنابراین دلیل عمده افزایش قیمت محصولاتی مثل رب و گوجه و… اینگونه مشکلات بود که البته التهاب قیمتی آنها نیز در بازار موقتی است و با رفع موانع تولید، حل خواهد شد. در حالی که افزایش قیمت‌ها در برخی از بخش‌ها مثل خودرو بیش از آنکه به خلل در فرایند تولید مرتبط باشد، به هجوم تقاضا و مسائلی از این دست مرتبط است. با کاهش نرخ ارز بخش زیادی از این تقاضا از میان رفت و قیمت‌ها ریزش پیدا کرد.
در صورتی که درباره محصولات خرد‌تر و کوچک‌تر در بازار باید گفت اگر مشکل تولیدکنندگان حل شود، قیمت محصولات نیز پایین می‌آید.

گران‌فروشان از چشم مردم می‌افتند
نجفی‌منش با تاکید بر اینکه به زودی قیمت‌ها در بازار به تعادل می‌رسد و گران‌فروشان متحمل ضرر و زیان می‌شوند، ادامه می‌دهد: برخی از سودجویان و گران‌فروشان از گرانی نرخ ارز برای سود بیشتر بهره می‌گرفتند.
حالا که نرخ ارز کاهش پیدا کرده است حاضر به از دست دادن سودهای سابق و بازگشت به قیمت‌های سابق نیستند، در حالی که این امر در رابطه با همه فروشندگان یکسان نیست و بالاخره بسیاری از فروشندگان خود را با واقعیت قیمت‌ها در بازار و ارزانی وفق می‌دهند و این مساله از دید مشتریان پنهان باقی نمی‌ماند. بنابراین اندک استدلال مشتریان و مقایسه فروشندگان، واقعیت بازار را برای آنها افشا می‌کند. این گران‌فروشان هستند که از چشم مردم می‌افتند و بازار خود را از دست می‌دهند.

وعده کاهش قیمت مواد غذایی
در همین خصوص رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی وعده داده قیمت مواد غذایی با کاهش نرخ ارز بهبود می‌یابد.
وی در این زمینه افزود: افزایش قیمت مواد غذایی از پایان اردیبهشت ماه شروع شد و در این مدت با اینکه هیچ کمبودی در اقلام خوراکی نداشتیم، اما قیمت‌های برخی مواد غذایی رشد کرد.
وی با اشاره به کاهش قیمت دلار و یورو در روزهای اخیر گفت: امیدواریم با ادامه این روند قیمت مواد غذایی کاهش یابد و همان‌گونه که تولیدکنندگان ادعا می‌کردند «افزایش قیمت دلار موجب گرانی است» با افت آن، نرخ مواد غذایی نیز شکسته شود.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.