صفحه اصلی / اسلایدر / دلالان خودرو در شوک کاهش قیمت ها
دلالان خودرو  در  شوک کاهش   قیمت ها

قيمت خودروهاي خارجي و داخلي بيش از چند 10 ميليون كاهش پيدا كرد

دلالان خودرو در شوک کاهش قیمت ها

طي چند روز گذشته كاهش نرخ ارز و به‌ويژه دلار كه در كشور ما تعيين‌كننده است، موجب شد در تمام بازارها قيمت‌ها روند نزولي به خود بگيرند كه در اين ميان بازار خودرو يكي از مهم‌ترين بازارها بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، شرایطی که در بازار خودرو و تحت‌تاثیر نوسانات ارزی به وجود آمد، موجب شد دلالان بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند و تعیین‌کننده شوند، اما در روزهای اخیر روند کاهشی نرخ ارز بر این بازار تاثیرات مثبت داشته و قیمت‌ها به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده‌اند.
کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که تا چند روز آینده کاهش قیمت بیشتری را در بازار شاهد باشیم و این افت به ویژه برای خودروهای وارداتی به دلیل نبود تقاضا، بیشترخواهد بود.
البته در طول دو ماه گذشته قیمت خودروهای داخلی افزایش قابل توجهی داشت که می‌توان گفت با کاهش قیمت دلار، مردم باید به روند کاهشی بیشتر قیمت خودروهای داخلی امیدوارباشند.
به اعتقاد فعالان بازار، در معاملات خریدار است که حرف نهایی را می‌زند، به نحوی که به جای فروشنده خریدار قیمت نهایی خودرو را تعیین می‌کند و این فروشنده است که با قیمت پیشنهادی موافقت یا مخالفت کند.
در بازار خودرو استپ‌وی که رقم ۱۳۶ میلیون تومانی را به خود اختصاص داده بود، با کاهش ۱۲ میلیون تومانی روز گذشته با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان، ۲۰۷ دنده با کاهش ۷ میلیون تومانی با قیمت ۸۵ میلیون تومان، سمند دوگانه‌سوز با کاهش ۶ میلیون تومانی با قیمت ۵۷ میلیون تومان و سمند ال‌ایکس با کاهش ۶ میلیون تومانی با قیمت ۵۴ میلیون تومان به فروش
می‌رسید.
به گزارش تسنیم، محمدی یکی از فعالان بازار خودرو درباره تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار خرید و فروش خودرو گفت: اگر خودروسازان عرضه محصولات خود به بازار را افزایش دهند در کنار روند کاهشی قیمت دلار ما می‌توانیم به ارزانی بیشتر خودرو در بازار امیدوارباشیم.
البته تاثیر کاهش قیمت دلار بر خودروهای وارداتی نیز قابل توجه است، به نحوی که اسپورتیج از ۵۸۰ میلیون تومان روز چهارشنبه با قیمت ۵۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شد.
وی با اعلام اینکه هنوز عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار افزایش پیدا نکرده است، گفت: این نکته را باید عنوان کنم که پیش‌فروش‌های اخیر نیز نتوانسته تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد، چراکه مردم امروز ثبت‌نام کرده و سال آینده خودروهای خود را تحویل می‌گیرند.
این فعال بازار خودرو تصریح کرد: قیمت خودروهای داخلی غیرمعقول افزایش پیدا کرده بود که باید با همکاری خودروسازان روند کاهشی قیمت‌ها افزایش بیشتری داشته باشد.

به قیمت‌های واقعی نزدیک می‌شویم
عبدا… رضیان، عضو کمیسیون صنایع مجلس
بازار خودرو در شرایطی قرار گرفت که بیشترین ضرر را مصرف‌کنندگان واقعی دیدند و دلالان و واسطه‌ها نیز تا توانستند سود‌های هنگفت به جیب زدند. با توجه به نوسانات قیمت دلار در بازار ایران قیمت خودروهای وارداتی افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و خودروهای داخلی نیز به دلیل اینکه مردم از اوضاع آینده نگران بودند نیز افزایش پیدا کرد. در حال حاضر با توجه به اینکه در چند روز اخیر شاهد روند نزولی قیمت دلار و ارز در بازار کشور هستیم خودروهای خارجی از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و خودروهای داخلی نیز تا ۱۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند و بازار خودرو مملو از فروشندگانی است که می‌خواهند خودروهای خریداری‌شده را به فروش برسانند.
بررسی‌هایی که در بازار ارز داشته‌ایم، نشان می‌دهد نرخ دلار تا ۸ هزار تومان هم افت خواهد کرد و با توجه به هجوم مردم برای فروش ارزهای خانگی به طور طبیعی قیمت خودرو هم تحت‌تاثیر دلار قرار گرفته و کاهش را خواهد داشت. اگر دولت و بانک مرکزی بتوانند بازار ارز را در دست بگیرند و قیمت‌ها را ثابت نگه دارند قیمت خودروهای خارجی و داخلی بیشتر از چند ده میلیون کاهش پیدا خواهد کرد و به قیمت‌های واقعی نزدیک می‌شویم.
به طور کلی اما بازار خودرو کشور نیازمند اصلاحات و ساماندهی است و مجلس نیز طرح‌هایی را برای این منظور در نظر دارد. نباید در شرایطی که بازار کشور ما تحت‌تاثیر نوسانات ارزی قرار می‌گیرد بازار خودرو این‌چنین آشفته شود و مصرف‌کننده واقعی تا این اندازه ضرر ببیند. در صف خرید خودروهای ثبت‌نامی به وضوح دیده می‌شود دلالان اکثریت را تشکیل می‌دهند که باید این موضوع کارشناسی و جلوی این حرکت‌ها گرفته شود. همچنین باید بازار خودرو مدیریت شود و این‌طور به حال خود رها نشود که دلالان بتوانند هر کاری بکنند و تعیین‌کننده قیمت باشند.

سیر نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه خواهد داشت
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌‌داران و فروشندگان خودرو تهران
روز اول که قیمت دلار در بازار کاهش پیدا کرد بازار خودرو نیز تحت‌تاثیر این موضوع قرار گرفت و قیمت‌ها هرچند جزئی کاهش داشتند. بنابراین امروز شرایطی داریم که بازار خودرو در شوک ناشی از افت شدید نرخ دلار به سر می‌برد و به دلیل روند نزولی قیمت دلار همه در این بازار فروشنده شده‌اند. بازار خودرو به‌ویژه خودروهای خارجی تاثیر بسیاری از افزایش نرخ ارز گرفت و بسیاری از مردم هم دچار ضرر و زیان‌های هنگفت شدند. در ثبت‌نام نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی اختلال و مشکلات بسیاری به وجود آمد و مبالغ زیادی از پول‌های مردم نیز سرگردان شد. در بازار خودروهای داخلی نیز به دلیل گرانی و نایاب شدن قطعات یدکی و عرضه محدود خودرو از سوی خودروسازان افزایش قیمت بسیاری رخ داد و به هر جهت مردم متحمل ضرر شدند.
دلالی‌هایی که در بازار خودرو به دلیل نوسانات ارزی و عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان رخ داد در اثر کاهش نرخ دلار حذف خواهد شد و در بازار خودرو خریداران تعیین‌کننده قیمت‌ها خواهند شد نه دلالان و فروشندگان که به فکر سودجویی و درآمدزایی از این شرایط بوده‌اند.
اما در حال حاضر طی چند روز اخیر نرخ دلار و ارز روند کاهشی را دارد و اثرات آن در تمام بازارهای کشور دیده می‌شود. بازار خودرو نیز طی این چند روز تحت‌تاثیر این کاهش قرار گرفت و در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی بین ۱٫۵ تا ۱۲ میلیون تومان و قیمت خودروهای وارداتی که نسبت مستقیم با نرخ ارز دارند به طور میانگین ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.