صفحه اصلی / اسلایدر / شرط تداوم روند نزولی دلار
شرط  تداوم  روند  نزولی  دلار

«كسب‌وكار» ادامه صف‌هاي فروش ارز و اختیارات جدید صرافی ها را بررسي مي‌كند

شرط تداوم روند نزولی دلار

با ادامه روند كاهشي نرخ دلار در بازار، صف فروش براي دلار همچنان ادامه دارد. با اين حال مسئولان نيز با 3 اقدام رفع ممانعت از خريد و فروش ارز در صرافي‌ها تا سقف 5 هزار يورو، ممنوعيت معامله ارز خارج از صرافي‌ها و همچنين پرداخت سود سپرده‌گذاران ارزي با اسكناس ارز، به اين جريان كاهشي كمك مي‌كنند.

ثمانه نادری 

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته کارشناسان، اگرچه افزایش قیمت دلار به بالای ۱۰ هزار تومان ریشه در جو روانی و یک‌سری عناصر دارد که خارج از متغیرهای اقتصادی است، اما سهم دولت و مردم نیز در افزایش نرخ دلار در این مدت بی‌تاثیر نبوده است. به گفته برخی از کارشناسان، سهم شایعه‌پراکنی‌های خارجی و همچنین هجمه روانی کشور آمریکا و صحبت‌های ترامپ نیز در این افزایش قیمت در برابر اقدامات دولت و همچنین جریان سوداگرایانه بازار ارز چندان زیاد نیست. بر همین اساس تحت هجوم دارندگان ارزهای خانگی به بازار بود که نرخ ارز وارد مسیر کاهشی شد. پیش‌بینی کارشناسان این است که با ادامه صف‌های فروش ارز و همچنین عملکرد به‌موقع دولت، این نرخ در قیمت‌های حدود ۷ هزار تومان تثبیت شود.
براساس گزارش بانک مرکزی، فروش ارز در صرافی‌ها به صورت اسکناس تا سقف ۵ هزار یورو بلامانع است. همچنین براساس مصوبه مجلس معامله ارز خارج از صرافی‌ها ممنوع شده است.

خرید و فروش ارز تا سقف ۵ هزار یورو ازسوی صرافی‌ها مجاز شد
بانک مرکزی در قالب «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» اعلام کرده است که صرافی‌های مجاز اجازه دارند نسبت به فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها برمبنای نرخ بازار اقدام کنند.
بنابر اعلام بانک مرکزی فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط صرافی‌ برمبنای نرخ بازار صرفا با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» علاوه بر موارد ٢٣گانه ارز خدماتی با رعایت مقررات ارزی بلامانع است و ثبت اطلاعات در «سنا» مورد تاکید است و بازرسان بانک مرکزی عملیات صرافی در این زمینه را بررسی و در صورت عدم ثبت، مطابق با مقررات برخورد خواهند کرد. همچنین بنابر بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها سود سپرده را ماهانه و به صورت اسکناس ارز پرداخت می‌کنند. در صورت انصراف سپرده‌گذار پیش از سررسید، بانک‌ها موظف هستند بلافاصله نسبت به استرداد وجوه سپرده‌گذاری‌شده اقدام کنند. در این طرح برای سپرده‌های یورویی سالانه ۳ درصد، دلاری ۴ درصد و درهمی ۲ درصد سود پرداخت می‌شود. در بخشنامه بانک مرکزی با اشاره به اینکه این بانک اصل و سود این سپرده‌ها را تضمین کرده، آمده است: سپرده‌گذاری ارزی، مسیر مطمئن سرمایه‌گذاری است.
در همین راستا باید افزود در پی مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بخشی از التهاب بازار ارز که به دلیل فعالیت دلالان صورت می‌گیرد، فروکش کند. با این وجود به نظر می‌رسد حباب قیمتی ارز در مهر و آبان تخلیه شده و بازار ارز در ماه‌های پیش رو، آرامش بیشتری را تجربه کند که خود زمینه‌ساز تثبیت نرخ ارز و واقعی شدن آن است.
براساس گزارش‌های موجود از بازار ارز در روز گذشته روی تابلوی قیمت صرافی‌ها نرخ خرید دلار ۱۳ هزار تومان و فروش آن ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان ذکر شده بود. صرافی‌ها همچنین قیمت خرید یورو را ۱۵ هزار تومان و نرخ فروش آن را ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان روی تابلوی اعلام قیمت ارز درج کرده بودند. با این حال قیمت ارز در برخی از شهرستان‌ها به مرز ۷ هزار تومان هم رسید و قیمت پایه خرید ارز از مردم توسط بانک‌ها برای دلار ۹۵۰۰ تومان و برای یورو ۱۱۵۰۰ تومان اعلام شد.

همچنین مطالعه کنید:

۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کارهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.