صفحه اصلی / سرخط خبرها / آینده بازار ارز

محمود باغجری،كارشناس اقتصادي

آینده بازار ارز

سرمقاله 

به طور کلی زمانی که نقدینگی در کشور افزایش یابد بازارهای کاذب ایجاد خواهد شد که بازارهای کاذب ارز، سکه و خودرو از نمونه‌های آن است. البته این افزایش نقدینگی از سال اول دوره یازدهم ریاست جمهوری اتفاق افتاد، اما دولت با یک‌سری اقدامات که افزایش سود بانکی هم از آن جمله بود، تلاش کرد سرعت گردش پول کاهش پیدا کند.
اما در دور دوازدهم ریاست جمهوری وضعیت خوبی برای سوددهی بانک‌ها وجود نداشت که این مساله موجب حرکت نقدینگی به سمت بازار شد. بنابراین مجموعه عوامل ذکرشده وضعیت امروز را به وجود آورده که لازم است اشاره شود این وضعیت می‌تواند دچار تغییر شود و اگر بخواهیم عقلانی به این اتفاقات بنگریم، اینکه آستانه قیمتی دلار نباید بیشتر از ۱۴ هزار تومان می‌شد و دلیل اینکه این افزایش قیمت ادامه یافت مربوط به هیجان‌های ناشی از بدبینی نسبت به تحریم‌ها و شرایط سیاسی بود.
در حال حاضر هم با روند کاهشی که ارز در پیش گرفته است، ضرورت دارد گفته شود در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن نرخ دلار به پایین‌تر از ۸ هزار تومان باز نخواهد گشت و این در صورتی است که این روند کاهشی ادامه داشته باشد. بنابراین ۸ هزار تومان برای دلار در خوش‌بینانه‌ترین حالت در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین باید تا آبان ماه منتظر ماند تا در رابطه با تحریم‌هایی که قرار است اعمال شود آگاهی بیشتری کسب کرد. آن موقع می‌توان به صورت جدی میزان تغییرات نرخ ارز را پیش‌بینی و اعلام کرد. باید منتظر ماند و دید که تحریم‌های آبان ماه سال جاری تا چه میزان به صورت جدی اعمال می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

به گزارش کسب و کار نیوز، سهراب سهرابی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.