صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / اکتشافات جدید باستان‌شناسی در “عمارت خسرو” قصرشیرین
اکتشافات جدید باستان‌شناسی در “عمارت خسرو” قصرشیرین

اکتشافات جدید باستان‌شناسی در “عمارت خسرو” قصرشیرین

مدیرپایگاه محور ساسانی کرمانشاه گفت: با پایان یافتن فصل پنجم از کاوش‌های باستان شناسی در عمارت خسرو قصرشیرین، فضاهای جدید از این محوطه تاریخی کشف شد.

عمارت خسرو "قصر شیرین"

سیامک خدیوی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به انجام چهارفصل کاوش باستان شناسی در عمارت تاریخی خسرو قصرشیرین، اظهارکرد: فصل پنجم کاوش در این بنای تاریخی مربوط به عهد ساسانی از دو ماه پیش آغاز و طی روزهای گذشته به اتمام رسید.

وی ادامه داد: در پی این کاوش‌ها، بخش‌های جدیدی از این کاخ شامل پله‌هایی که طبقه‌های زیرین را به طبقه‌های بالای عمارت متصل می‌کردند و فضاهای جدیدی کشف شد.

مدیرپایگاه محور ساسانی تاکید کرد: پس از انجام حفاری‌های باستان شناسی در این بنا، بلافاصله کار مرمت بخش‌های کشف شده نیز با همان معماری، ساختار و سبک تاریخی انجام گرفت.

وی تصریح کرد: به منظور حفظ فضاهای کشف شده از مخاطرات طبیعی، پوشش محافظتی برای آن ایجاد کردیم.

خدیوی هم‌چنین از اتمام آخرین مرحله از مرمت چشمه تاق‌های بنای تاریخی زیج منیژه خبر داد و گفت: این بنا جمعا ۱۹ چشمه تاق دارد که در آخرین مرحله دو چشمه تاق باقی مانده آن نیز در یک ماه گذشته تعمیر شد.

وی زیج منیژه را از سالم‌ترین بناهای بجای مانده از دوره ساسانی در ایران خواند و گفت: استحکام بنا و نیز مرمت‌هایی که تاکنون روی آن انجام شده آن را به یکی از بناهای نجات یافته دوره ساسانی تبدیل کرده است.

مدیرپایگاه محور ساسانی کرمانشاه در ادامه با اشاره به آسیب قسمتی از قلعه تاریخی یزدگرد شهرستان سرپل‌ذهاب در زلزله بزرگ سال گذشته، عنوان کرد: تاکنون بخش‌هایی از قسمت آسیب دیده بنا مرمت شده و برای ادامه کار نیازمند اعتبارات جدید هستیم.

به گفته این مسئول، قلعه یزدگرد در بین بناهای تاریخی استان دچار بیشترین خسارت از زلزله ۷٫۳ ریشتری سال گذشته شد.

خدیوی هم‌چنین درخصوص بنای قلعه گبری واقع در شهرستان سرپل‌ذهاب، عنوان کرد: متاسفانه پس از زلزله سال گذشته تعدادی از مردم چادرها و کانکس‌های خود را روی زمین این قلعه مستقر کرده و در آنجا اسکان پیدا کردند که این موضوع مشکلاتی را برای بنا بوجود آورد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.