صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / اتمام فاز اول تاسیس مراکز دندان‌پزشکی ویژه بیماران خاص + جزییات
اتمام فاز اول تاسیس مراکز دندان‌پزشکی ویژه بیماران خاص + جزییات

اتمام فاز اول تاسیس مراکز دندان‌پزشکی ویژه بیماران خاص + جزییات

رییس اداره امور دندان‌پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت از اتمام فاز اول راه‌اندازی مراکز دندان‌پزشکی بیماران خاص خبر داد و گفت: بر اساس این برنامه قرار است در همه مراکز استان‌ها، مراکز ارائه خدمات دندان‌پزشکی تخصصی و سطح سه به بیماران خاص ایجاد شود تا بیماران هر استان برای دریافت خدمات از استان خود خارج نشوند.

دندان‌پزشکی

دکتر قاسم صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با اشاره به سرانجام اقدام وزارت بهداشت در راستای ایجاد مراکز دندان‌پزشکی ویژه بیماران خاص، گفت: یکی از برنامه‌های عملیاتی ما در سال ۹۷، ایجاد مراکز دندان‌پزشکی برای بیماران خاص است تا بتوانیم در این مراکز خدمات دندان‌پزشکی تخصصی را برای بیماران خاص ارائه کنیم.

۳ گام برای دندان‌پزشکی خاص‌ها

وی افزود: این برنامه دارای سه گام عملیاتی است؛ گام اول آن، یعنی بررسی وضع موجود در دانشگاه‌های علوم پزشکی، قرار بود تا پایان خرداد ماه امسال انجام شود که این اتفاق افتاد. در گام دوم تجهیز و مشخص کردن مراکز را در دستور کار داریم که این اقدام با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود. امیدوارم مشکلات بودجه‌ای این اجازه را بدهند که بتوانیم تا پایان آذر ماه بحث تجهیز مراکز دندان‌پزشکی بیماران خاص را در مراکز استان‌ها به اتمام برسانیم.

صادقی با بیان اینکه برآورد بودجه‌ای ما برای تجهیز کل مراکز در دانشگاه‌های سراسر کشور ۲۰ میلیارد تومان است، افزود: گام سوم تامین نیروی انسانی است که خوشبختانه همراه با گام اول، اجرای این دو گام هم در برخی دانشگاه‌ها آغاز شده است. به عنوان مثال در دانشگاه علوم پزشکی سبزه‌وار مرکز دندان‌پزشکی بیماران خاص راه‌اندازی شده است و  خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. در دانشگاه علوم پزشکی جندیی‌شاپور اهواز و دانشگاه تبریز هم این خدمات در حال ارائه است. سایر دانشگاه‌ها هم منتظر تجهیزات وزارتخانه نماندند و به فراخور توانایی‌هایشان برای انجام این کار تلاش می‌کنند. در عین حال هنوز در بسیاری از دانشگاه‌ها به جهت کمبود تجهیزات و کمبود نیروی انسانی مشکلاتی وجود دارد که در حال رفع تدریجی آنها هستیم.

ارائه خدمات تخصصی دندان‌پزشکی به بیماران خاص در مراکز استان‌ها

رییس اداره امور دندان‌پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: بر اساس این برنامه قرار است در همه مراکز استان‌ها، مراکز ارائه خدمات دندان‌پزشکی تخصصی و سطح سه به بیماران خاص استان ایجاد شود تا بیماران هر استان برای دریافت خدمات مورد نیازشان در این حوزه از استان خود خارج نشوند. این مراکز، کاملا مستقل هستند و جامعه هدف‌شان بیماران خاص و صعب‌العلاج اعم از بیماران سرطانی، بیماران هموفیلی، تالاسمی، ای‌بی، اوتیسم و معلولان ذهنی حرکتی و جسمی است. همچنین از آنجایی که در بخش خصوصی تمایلی برای ارائه خدمت به این بیماران وجود ندارد، ‌ وظیفه حاکمیتی وزارت بهداشت این است که امکانات لازم را برای درمان مشکلات دندان‌پزشکی بیماران خاص ایجاد کند. بنابراین این امکان را ایجاد می‌کنیم که بیماران بتوانند از خدمات دندان‌پزشکی مورد نیازشان بهره‌مند شوند.

صادقی با بیان اینکه تجهیز این مراکز شامل تامین یونیت، دستگاه رادیوگرافی و دستگاه بیهوشی بر عهده ستاد وزارت بهداشت است، گفت: سایر امکانات اعم از نیروی انسانی و فضای فیزیکی با خود دانشگاه‌ است.

استقرار ۴۰۰۰ یونیت دندان‌پزشکی در بیش از ۳۰۰۰ مرکز بهداشت شهری و روستایی

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به ارائه خدمات پیشگیرانه در حوزه سلامت دهان و دندان نیز گفت:  ۴۰۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور وجود دارد که خدمات سطح یک و پیشگیرانه را در حوزه سلامت دهان و دندان انجام می‌دهند و در حوزه معاونت بهداشتی قرار دارند. البته در این برنامه به طور دقیق ۴۰۰۰ یونیت در ۳۱۲۳ مرکز بهداشتی شهری و روستایی قرار دارند و در حال حاضر هم ۲۶۰۰ دندان‌پزشک در این مراکز فعالند و خدمات بهداشتی و درمانی دندان‌پزشکی را به مردم و جامعه هدف شامل افراد تا ۱۴ سال، مادران باردار و شیرده بر اساس بسته خدمتی وزارت بهداشت ارائه می‌دهند.   

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.