صفحه اصلی / استان ها / همدان / برای مدیریت بازار صادرات سیب‌زمینی و گوجه محدود شود

برای مدیریت بازار صادرات سیب‌زمینی و گوجه محدود شود

سیب زمینی و گوجه

مهدی نجفیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه علت گرانی سیب‌زمینی صادرات و آزاد شدن مرز عراق است، اظهار کرد: به علت کاهش ارزش پول ایران و بالا رفتن ارزش پول در کشورهای همسایه از جمله عراق این کشورها به سمت خرید محصولات ما می‌آیند چرا که به صرفشان است از ایران خرید کنند.

وی با بیان اینکه تا قبل از باز شدن مرز عراق به روی محصولات ایران قیمت سیب‌زمینی ۳۵۰ تومان بود، تصریح کر: از زمانی‌که دولت عراق برای باز شدن مرز نامه زد و سیب‌زمینی ایران به عراق صادر شد، قیمت بالا کشید.

نجفیان درباره اینکه گفته می‌شود گرانی گونی و نهاده‌ها باعث افزایش قیمت این محصول شده است، خاطرنشان کرد: قبول داریم قیمت نهاده‌ها افزایش یافته اما صادرات بیشترین تأثیر را در افزایش قیمت سیب‌زمینی داشته است که باید فکری برای محدود شدن صادرات این محصول شود.

بازار گرم سیب‌زمینی در آنسوی مرز

مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در خارج از مرز ایران بازار گرمی برای سیب‌زمینی به‌وجود آمده است، افزود: باید برای صادرات محصولات کشاورزی تعرفه‌گذاری شود تا بتوانیم صادرات را محدود و بازار داخل را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه در سالجاری ۳۸ هزار و ۸۵۵ تن سیب‌زمینی به ارزش ۷٫۹ میلیون دلار صادر شده است، تأکید کرد: اگر صادرات اثر نداشت قیمت سیب‌زمینی افزایش نمی‌یافت به‌طوریکه وقتی مرز باز شد این وضعیت در استان پیش آمد.

صادرات ۱٫۱ میلیون دلار سیر 

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش از صادرات ۱۷۳۸ تن سیر در سالجاری خبر داد و اظهار کرد: در سالجاری ۱۷۳۸ تن سیر به ارزش ۱٫۱ میلیون دلار به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و عراق صادر شده است.

نجفیان با اشاره به صادرات ۲۴۴۶ تن گوجه‌فرنگی از استان همدان، یادآور شد: در سالجاری ۲۴۴۶ تن گوجه‌فرنگی به ارزش ۸۰۰ هزار دلار صادر شده که در این محصول نیز صادرات باعث افزایش قیمت شده به طوریکه قیمت گوجه‌فرنگی در بازار به ۷۰۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۸ درصدی قیمت مرغ در همدان

وی در ادامه از افزایش ۸ درصدی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: قمت مرغ زنده ۶۶۰۰ تومان و قیمت مصرف‌کننده ۹۶۰۰ تومان است که نسبت به روز گذشته ۸ درصد افزایش یافته است.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه مرغ با نرخ ۶۶۰۰ تومان در استان توزیع می‌شود، عنوان کرد: از ابتدای شهریور تا کنون ۴۷۶ تن مرغ در استان توزیع شده است.

نجفیان با اشاره به توزیع ۲۸ تن گوشت قرمز منجمد برزیلی، افزود: مردم احساس عدم تأمین اجتماعی می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود بیش از نیاز خود خرید کنند و بنابراین توزیع گوشت در بازار اثرگذاری نخواهد داشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.