صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / اتمام کاوش‌های بازنگری در “گنج‌دره” هرسین کرمانشاه

اتمام کاوش‌های بازنگری در “گنج‌دره” هرسین کرمانشاه

فصل دوم کاوش‌های بازنگری در تپه "گنج دره" هرسین با کشف شواهد جدید از لایه‌های تحتانی این محوطه به پایان رسید.

کاوش در تپه گنج‌دره هرسین کرمانشاه

حجت دارابی سرپرست گروه کاوش لایه‌نگاری در تپه نوسنگی گنج دره در گفت و گو باخبرنگار ایسنا، با بیان این‌که تپه گنج دره یکی از اولین مکان‌هایی است که در آن شواهد اولیه از اهلی سازی حیوانات و بقایای حیواناتی مثل بز و گیاهانی چون جو دو ردیفه در آن بدست آمده، اظهارکرد: اولین دوره کاوش‌های باستان شناسی در این مکان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ هجری شمسی توسط فیلیپ اسمیت باستان شناس کانادایی طی پنج فصل انجام گرفت.

وی ادامه داد: این باستان شناس کانادایی حفاری‌های گسترده‌ای در محوطه باستانی گنج دره انجام داد، اما نتایجی که از کاوش‌ها منتشر شد بسیار خلاصه و دارای ابهامات زیادی بود.

سرپرست گروه کاوش لایه‌نگاری در تپه نوسنگی گنج دره یادآور شد: از سوی دیگر با گذشت ۵۰ سال از این کاوش‌ها امروزه روش‌های جدیدی برای مطالعات باستان شناسی و روش‌های نوینی در بحث تاریخ‌گذاری یافته‌های باستانی بوجود آمده که در آن زمان در دسترس نبود.

وی افزود: در این راستا گروه باستان شناسی دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاک دانمارک در یک پروژه مشترک پنج ساله مطالعات خود را با محوریت چگونگی شروع کشاورزی و دامپروری در غرب ایران و زاگرس مرکزی با محوریت استان کرمانشاه آغاز کردند.

دارابی با اشاره به پروژه مشترک کاوش‌های بازنگری این گروه در تپه آسیاب کرمانشاه که دو سال پیش انجام شد، گفت: سال گذشته نیز فصل اول کاوش در گنج دره هرسین را با هدف بازنگری لایه نگاری در این محوطه و نیز تعیین عرصه و حریم آن آغاز کردیم.

وی تاکید کرد: طی این پروژه مشخص شد که عرصه تپه گنج دره هرسین بیش از آن چیزی که باستان شناس کانادایی در گزارش خود عنوان کرده بود، گسترده است.

سرپرست گروه کاوش لایه‌نگاری در تپه نوسنگی گنج دره اضافه کرد: هم‌چنین در این لایه نگاری متوجه شدیم به دلیل این‌که از راس تپه تا روی خاک بکر و اولیه کاملا مملو از بقایای معماری است، کار کاوش در آن زمان بر خواهد بود.

وی با بیان این‌که این موضوع کار لایه‌نگاری در این تپه را در سال ۹۶ ناتمام گذاشت، اضافه کرد: در فصل اول این لایه نگاری، از لایه‌های فوقانی بقایای معماری بسیار شاخصی که در کاوش‌های باستان شناسان کانادایی هیچ اطلاعاتی از آن بدست نیامده بود را شناسایی کردیم.

دارابی بااشاره به آغاز فصل دوم بازنگری لایه نگاری این محوطه تاریخی در اواخر تیر امسال، گفت: امسال در ادامه کاوش‌های سال گذشته بحث کاوش‌های لایه نگاری را تمام کردیم.

وی تاکیدکرد: کاوش‌های امسال بیشتر متکی بر لایه‌هایی بوده که بصورت حرارت دیده و سوخته درآمده‌اند و یکی از سوالات کلیدی ما در این کاوش‌ها این بود که چرا این لایه‌ها با ضخامت بیش از چهارمتر سوخته شده و به رنگ قهوه‌ای درآمده‌اند.

سرپرست گروه کاوش لایه‌نگاری در تپه نوسنگی گنج دره خاطرنشان کرد: بانمونه‌برداری‌هایی که از این لایه‌ها داشته‌ایم، احتمالا به این نتیجه خواهیم رسید که آیا آتش سوزی واقع شده در این تپه باستانی عمدی بوده و یا سهوی؟

وی اعلام کرد: هم‌چنین در کاوش‌های امسال با هدف مطالعات لایه‌های اولیه و تحتانی محوطه که سابقا باستان شناسان کانادایی در آن تعدادی چاله را کشف کرده بودند، کارگاه جدیدی را راه‌اندازی کردیم.

دارابی با بیان این‌که درکاوش‌های دهه‌های ۴۰ و ۵۰ کاربری این چاله‌ها شناخته نشد، افزود: با راه‌اندازی این کارگاه، نمونه‌های جدیدی از این چاله‌ها را پیدا کردیم و برای این‌که بفهمیم که اولین ساکنان گنج دره از چه زمانی در آنجا سکونت کرده‌اند، نمونه‌برداری‌هایی را از آنان انجام دادیم تا تاریخ‌گذاری شوند.

وی یادآور شد: علاوه براین، بامشخص شدن نتایج کاوش‌ها، کاربری این چاله‌ها نیز معلوم می‌شود که البته براساس حدسیات ما احتمالا برای کار ذخیره سازی مواد غذایی از آنها استفاده شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.