صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود کتاب‌ درسی و نگرانی خانواده ها
کمبود  کتاب‌  درسی   و نگرانی  خانواده ها

نوسانات قیمت كاغذ بر چاپ كتا‌ب‌هاي درسي تاثير گذاشته است

کمبود کتاب‌ درسی و نگرانی خانواده ها

با نوسانات قيمت كاغذ، مدارس در سال تحصيلي جديد در بحث تامين هزينه‌هاي كاغذ مورد نياز با مشكلاتي مواجه شده‌اند و بايد ديد محل تامين هزينه‌هاي مورد نياز به چه صورت خواهد بود. در حال حاضر در نوشت‌افزارها با وجود ثبت‌نامي كه چندي قبل از دانش‌آموزان شده، کتاب درسي براي تحويل وجود ندارد و وعده‌هاي كتاب‌فروشان تحقق پيدا نكرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه برای تامین کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سالانه به ۵۵ تن کاغذ نیاز دارد، گفت: برای چاپ کتاب‌های درسی مهر ماه سال ۹۷ مشکل کمبود کاغذ نداشتیم، ولی برای مهر ماه سال ۹۸ کاغذ کافی نداریم و تنها ۷۰ درصد از کاغذ آماده است.
حیدر تورانی با بیان اینکه برای شروع هر سال تحصیلی، ۱۴۰ میلیون کتاب و ۴۰ میلیون مجله چاپ می‌شود، افزود: کاغذهای مورد نیاز را دو سال قبل از فرا رسیدن سال تحصیلی تامین می‌کنیم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: آموزش و پرورش برای تامین کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سالانه به ۵۵ تن کاغذ نیاز دارد که مستقل از وزارت ارشاد، این نیاز را تامین می‌کند.
تورانی با بیان اینکه در ایران ۳ تولید‌کننده داخلی کاغذ داریم، تصریح کرد: تولید‌کننده‌های کاغذ در داخل کشور هر تعدادی که کاغذ تولید کنند، خریداری می‌کنیم.
البته کیفیت تولیدکننده‌های داخلی نسبت به تولید کاغذهای خارجی پایین‌تر است، اما ما از تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به کمبود کاغذ به سمت دیجیتالی کردن کتاب‌های درسی حرکت نمی‌کنیم، گفت: علاقه‌مندیم به سمت محتواهای بدون کاغذ حرکت کنیم، به تدریج در مسیر الکترونیکی کردن کتاب‌ها خواهیم رفت، اما از گفتن تا عمل خیلی راه است.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا سال ۱۴۰۰ اکثریت کتب درسی کم‌حجم، مجلات و کتاب‌های مراکز فنی‌وحرفه‌ای را دیجیتالی کنیم. وی با بیان اینکه مدیران، معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند کتاب‌های خود را از سایت آموزش و پرورش دانلود کنند، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای استفاده از کتاب‌های دیجیتالی از شهرهای بزرگ و مدارس با امکانات بیشتر شروع کنیم.

برای تهیه کتاب‌های درسی سال ۹۸ کاغذ کافی وجود ندارد
امید نوع‌پرست، فعال بازار نوشت‌افزار
هر ساله با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید از یک ماه قبل از آن کتاب‌های درسی برای ما ارسال می‌شد که البته با ثبت‌نام و در نوبت قرار گرفتن کتاب‌های درسی تا قبل از آغاز مهرماه در اختیار دانش‌آموزان و والدین قرار می‌گرفت. بحران کاغذ از ابتدای سال ۹۷ جدی شد و صنف نوشت‌افزار که سروکار زیادی با این کالا دارد بیشترین تاثیر را از این قضیه گرفته است. هشدارها در رابطه با تاثیرگذاری کمبود کاغذ بر چاپ کتاب‌های درسی را ماه‌ها قبل داده بودیم، اما گویی گوش شنوایی وجود نداشت. در حال حاضر کتاب‌های درسی به دست ما نرسیده است و ما به مشتریان خود وعده هفته دوم مهرماه را داده‌ایم. چون آن‌طور که شنیده‌ایم قرار است این کتاب‌ها در آن زمان به دست ما برسد.
مشکلات چاپ کتاب‌های درسی وجود دارد و در حالی که برای واردات کاغذ مشکلاتی وجود دارد کسی این موضوع را جدی نگرفته است. واردات کاغذ با توجه به نوسانات ارزی به مشکل بر خورد و موضوع احتکار کاغذ به وجود آمد که بازار نوشت‌افزار که این روزها مشتریان بسیاری دارد را تحت‌تاثیر قرار داد. هرچند تولید کاغذ در داخل هم داریم، اما آنقدر قیمت تمام‌شده آن گران می‌شود که واردات کاغذ مقرون‌به‌صرفه‌تر شده است. در این آشفتگی و نوسانات ارزی مواد اولیه تولید کاغذ هم وارد نشده است و نمی‌توان از کاغذ داخلی برای چاپ کتاب‌های درسی استفاده کرد. برخی از تولیدکنندگان داخلی هم کاغذ را احتکار کرده‌اند که این امر در کنار احتکار کاغذهای وارداتی بازار را با کمبود مواجه و بازار نشر را آشفته کرده است. وارد کردن کاغذ، بیش از تولید آن مقرون‌به‌‌صرفه است زیرا موضوع تنها به تهیه چوب برای کاغذسازی خلاصه نمی‌شود. ما برای خودکفا شدن در صنعت کاغذسازی با نبود بسیاری از کالاهای موردنیاز روبه‌رو هستیم که همه آنها وارداتی هستند؛ از چسب تا مرکب و زینک.

نسبت به نوسانات قیمتی در بازار کاغذ بسیار نگران باشیم
محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران
گرانی کاغذ موجب تعطیلی بسیاری از چاپخانه‌ها و ناشران شده و با توجه به نزدیک شدن فصل مدارس و نیاز دانش‌آموزان به کتاب‌های درسی این بازار را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. در این شرایط متاسفانه تعدادی از ناشران به دلیل مشکلات موجود، موقتا فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و به همین دلیل و همچنین به دلیل نبود کاغذ کتب درسی هم نایاب شده‌اند. نگرانی‌ها برای گرانی و نبود کاغذ بارها هشدار داده شده و باز هم تکرار می‌کنیم که گرانی کاغذ باید جدی گرفته شود. لازم است و تاکید می‌شود که نسبت به نوسانات قیمتی در بازار کاغذ باید بسیار نگران باشیم. کتاب‌های درسی لازمه تحصیل است و اگر نخواهیم از کتاب‌های درسی استفاده کنیم باید از کتاب‌های دیجیتالی استفاده کنیم که هنوز زیرساخت آن در کشور در تمام مدارس وجود ندارد.
سال گذشته در همین ایام که دلار ۳۸۰۰ تومان معامله می‌شد، می‌شد هر بند کاغذ چاپ و تحریر را با ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان تهیه کرد، ولی درحال حاضر رقمی در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان باید بابت آن پرداخت کرد. این نشان می‌دهد که تمام تلاش‌های صورت گرفته برای مهار بحران کاغذ، اگرچه لازم بود، اما کافی نبوده و بار دیگر تاکید می‌شود راه نجات و برون‌رفت از این وضعیت، تقویت مالی نهادهای صنفی اقتصادی و تعاونی‌های موجود در حوزه صنعت نشر کتاب است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.