صفحه اصلی / سرخط خبرها / فرصت عرض اندام بازار سرمایه

عباسعلي حقاني‌نسب، كارشناس بازار سرمايه

فرصت عرض اندام بازار سرمایه

سرمقاله 

صحبت‌های رهبر انقلاب مبنی بر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری می‌تواند شرایط مثبتی را برای بورس رقم بزند. از طرفی به این دلیل که بازارهای رقیب بورس به‌ویژه بازارهای ارز، سکه و مسکن به آن اندازه افزایش قیمت داشته که به سطح مورد نظر دست پیدا کرده‌اند، انتظار رشد شاخص برای بورس می‌رود. به عبارت دیگر چنین به نظر می‌رسد که رقابت این بازارها با بازار سرمایه به پایان رسیده و در حال حاضر فرصت عرض‌اندام برای جذب نقدینگی بیشتر در اختیار بورس است. تصمیم مسئولان مبنی بر جدا کردن حوزه سرمایه‌گذاری از حوزه اعتباری در نظام بانکی نیز چراغ سبزی به رشد بازار سرمایه خواهد بود که امید می‌رود از این پس سرمایه‌ها در بورس متمرکز شود.
اگر از فشاری که از سمت مداخلات دولتی بر فرایند قیمت‌گذاری در بورس وجود دارد، کم شود، شرایط بازار مطلوب خواهد بود و اعتقاد ما این است در این شرایط خیلی راحت‌تر می‌شود دست تولید‌کننده سهامی عام را باز گذاشت. شرکت‌های بورسی در شرایط تحریمی صادرات را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهند که حتی می‌توان از طریق آنها نیز برای تحقق اهداف دولت بهره جست، اما مساله مهم این است که در این شرایط سرمایه‌گذاران را به روش حرفه‌ای به بازار سرمایه آن هم به طور غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری دعوت کرد تا سرمایه‌گذاران از زیان‌های غیرمنطقی در امان بمانند.
با توجه به تنگنا هایی که پیش پای شرکت های بورسی در زمان تحریم وجود دارد پیش بینی می شود صنایعی که محصولات آنها به صورت مایع است، شرایط دشوارتری برای صادرات خواهند داشت، در حالی که محصولات جامد کمتر با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوند. همچنین صادرات در حجم کلان نیز در شرایط تحریم دشوار است. با این حال از ترفندهای بخش خصوصی برای صادرات به صورت خرد‌تر و جزئی‌تر می‌توان بهره برد. ضمن آنکه باید تاکید کرد پتانسیل صادرات به کشورهای همسایه کمک موثری برای صادرکنندگان و رشد شاخص سهام شرکت‌های صادرات‌محور است. با این حال انتقال وجوه به عنوان یک مانع کماکان پیش پای شرکت‌های صادرات‌محور وجود خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.