صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / موانع اصلی حضور آمریکا در عراق

ترقی تشریح کرد

موانع اصلی حضور آمریکا در عراق

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: مهم‌ترین موانع اصلی حضور آمریکا و گسترش آن در عراق، جبهه و بسیج مردمی یعنی حشدالشعبی، گروه مقتدی صدر و در مجموع عوامل ضد آمریکایی و ضد امپریالیسم در عراق است.

حمیدرضا ترقی در گفت‎وگو با ایسنا، در خصوص رابطه ایران و عراق، اظهار کرد: بعد از جنگ تحمیلی علی رغم اینکه آمریکایی‌ها ۷ تریلیون دلار در منطقه هزینه کردند تا بتوانند بعد از حمله به عراق حکومتی طرفدار آمریکا را در این کشور به وجود بیاورند، مردم و در واقع نخبگان عراق تن به چنین خواستی ندادند.

وی افزود: حکومتی اسلامی در عراق برقرار شد که روز به روز همراهی و هماهنگی آن با جمهوری اسلامی در منطقه و همچنین همکاری‌اش با جبهه مقاومت در برابر اسرائیل افزایش پیدا کرد و این همبستگی سیاسی با همبستگی ملی بین دو ملت شیعه ایران و عراق همراه شد و در مراسم اربعین نمود پیدا کرد. حضور ۲۰ میلیونی مردم شیعه از سراسر جهان در کربلا و نجف توانست قدرت نرم شیعه را به منصه ظهور برساند. 

ترقی بیان کرد: در کنار این همبستگی ملی و سیاسی، دو کشور ایران و عراق توانستند با همبستگی و اتحاد استراتژیک نظامی بر توطئه دیگر آمریکایی‌ها، غربی‌ها و گروه‌هایی چون تکفیری‌ها در منطقه که قصد ایجاد خلافت اسلامی را در منطقه داشتند، غلبه کنند که پروژه جدید آمریکا برای تغییر نقشه خاورمیانه و جغرافیای سیاسی منطقه با شکست مواجه شد. 

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: وحدت و انسجام بین ملت ایران و عراق که به دنبال آن وحدت و انسجام بین ایران، عراق، ترکیه، حزب‌الله و روسیه را به وجود آورد، تمام منافع، اهداف و برنامه‌های آمریکا در منطقه و همچنین منافع اسرائیل را در معرض خطر جدی قرار داد و بسیاری از نقشه‌های آن‌ها را با شکست مواجه کرد. 

 دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از توطئه‌های آمریکایی‌ها در ابتدا طرح تجزیه عراق بود، عنوان کرد: آن‌ها به دنبال وادار کردن اقلیم کردستان به تجزیه‌طلبی و رفراندوم در جدا شدن از عراق برای ایجاد یک اسرائیل دیگر در منطقه و نیز اختلاف بین ایران و عراق بودند که آن پروژه به شکست انجامید. پروژه بعدی آن‌ها ایجاد اختلاف بین مردم ایران و عراق از طریق پخش شایعات و تخریب مردم دو کشور است که از طریق گردشگری تعامل گسترده‌ای دارند و سالیانه بالغ بر ۴ میلیون عراقی به ایران سفر می‌کنند و ایرانی‌ها نیز متقابلا همین مقدار تعامل را دارند.

وی ادامه داد: آن‌ها تلاش کردند تا با این نوع شایعه‌پراکنی‌ها به این تبادل و تعامل فرهنگی که روز به روز موجب انسجام بیشتر دو ملت می‌شود، ضربه بزنند که هم به قدرت نرم شیعه، یعنی مراسم اربعین خدشه وارد کنند و هم مراودات بین مردم و گردشگری زیارتی را تقلیل دهند تا وحدت بین دو کشور دچار خدشه شود. از طرف دیگر نیز با تلاش در جهت به هم زدن حشدالشعبی یا بسیج مردمی عراق که متاثر از جمهوری اسلامی ایران است، تلاش کردند تا قدرت نظامی و امنیت داخلی عراق را خدشه‌دار کنند. اهداف دشمن در این ابعاد وسیع و گسترده طراحی شده است. 

ترقی با اشاره به اینکه ایران همیشه تلاش کرده تا با کردهای عراق ارتباط خوبی داشته باشد، تصریح کرد: ایران تلاش کرده تا با درک مشکلات مردم کرد عراق و با میانجی‌گری، رابطه بین کردها و عراق را در راستای حفظ انسجام ملی این کشور تقویت و از هرگونه تصمیمی در جهت تجزیه‌طلبی کردها جلوگیری کند و موجب خنثی شدن توطئه اسرائیل و آمریکا برای تجزیه عراق شود. وزیر خارجه ایران در همین راستا در شرایطی که اقلیم کردستان به دنبال تجزیه‌طلبی بود، به کردستان رفته و با آن‌ها مذاکره می‌کند. 

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: سردار سلیمانی نیز در بُعد نظامی با آن‌ها مذاکره کرده و آن‌ها را از این نوع اقداماتی که به نفع دشمن است، کاملا باز می‌دارد و از طرف دیگر نیز به دنبال حل مشکلات اقتصادی مردم ایران در آن منطقه است. تعاملات اقتصادی بین ایران و کردستان از مدت‌ها قبل در جهت رفع مشکلات، محرومیت‌ها و دغدغه‌های اقتصادی مردم کردستان بوده تا دولت عراق بتواند بعد از جنگ با داعش با مسلط شدن بر کل کشور در فرصتی مناسب، مسئولیت‌های خود را در قبال اقلیم کردستان عملی کند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی در خصوص مهره‌های ایران در در بازی عراق، گفت: اولا اکثریت مردم عراق شیعه هستند و به لحاظ دینی و مذهبی همگرایی قابل توجهی را به لحاظ عشق و علاقه به اهل‌بیت با جمهوری اسلامی و ملت ایران دارند. دوم مسئله اربعین و نقشی است که ایران در برپایی این برنامه وسیع و گسترده دارد. سوم نقش مردم ایران در بازسازی عتبات عالیات بوده که عمده سرمایه‌گذاری‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی و عمرانی عتبات عالیات توسط ایرانی‌ها صورت می‌گیرد و مردم عراق نیز این امر را می‌دانند. 

وی افزود: نکته چهارم نقشی است که سپاه قدس در دفاع از ملت عراق در برابر داعش داشته و مردم عراق این موضوع را کاملا درک می‌کنند. عامل بعدی تشکیل بسیج مردمی در عراق توسط ایران و با کمک مرجعیت دینی در این کشور بوده که دستاورد تلاش ایران و الگو گرفته از بسیج ایران است که نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت عراق دارند. در نهایت ارتباط بین مرجعیت عراق و مقام معظم رهبری نیز از عوامل دیگر است.

ترقی عنوان کرد: تاکنون یکی از مهم‌ترین موانع اصلی حضور آمریکا و گسترش آن در عراق، جبهه و بسیج مردمی یعنی حشدالشعبی، گروه مقتدی صدر و در مجموع عوامل ضد آمریکایی و ضد امپریالیسم در عراق بوده و آن‌ها تهدیدی جدی برای جایگاه و موقعیت آمریکا در عراق به حساب می‌آیند که آمریکایی‌ها نمی‌توانند در عراق امنیت داشته باشند. 

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص ماجرای کنسولگری ایران در بصره، تصریح کرد: قطعا این اتفاق نیز در جهت دوری ایران از عراق صورت گرفته زیرا عواملی که در این قضایا، تخریب‌ها و اقدامات نقش داشتند، حشدالشعبی، بدر و نیز ایران را در معرض تهدید قرار دادند و مجموعه نیروهای متحد در منطقه، مورد هجمه قرار گرفتند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی اضافه کرد: عوامل این اتفاقات نیز عمدتا بعثی‌ها هستند که نشان‌دهنده یک پروژه آمریکایی-‌اسرائیلی بوده که با پول‌های عربستان در تلاش است تا از مشکلات اقتصادی مردم و گرفتاری‌های آن‌ها، علیه اتحاد و انسجام بین دو ملت استفاده کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.