صفحه اصلی / سرخط خبرها / ​امضای تفاهم نامه های واگذاری زمین برای احداث ۲ کارخانه صنعت آلومینیوم
​امضای تفاهم نامه های واگذاری زمین برای احداث ۲ کارخانه صنعت آلومینیوم

با حضور کرباسیان انجام شد

​امضای تفاهم نامه های واگذاری زمین برای احداث ۲ کارخانه صنعت آلومینیوم

تفاهم نامه های واگذاری زمین برای احداث 2 کارخانه صنعت آلومینیوم با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو امضا شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،  مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این مراسم اعلام کرد: با امضای این تفاهم نامه ها، زمین مورد نیاز برای احداث کارخانه های ۸۰۰ هزار تنی پودر آلومینا و ۱۶۰هزار تنی محصولات نورد آلومینیوم در مناطق ویژه پارسیان ولامرد به ۲ شرکت بخش خصوصی واگذار می شود.
وی افزود: این ۲ طرح می توانند به تکمیل زنجیره آلومینیوم، ایجاد ارزش افزوده، مصرف و صادرات در زنجیره آلومینیوم، تامین ارز و توسعه کشور کمک کنند. همچنین این طرح ها اشتغال زایی بالایی خواهند داشت.

کرباسیان حجم سرمایه گذاری ۲ طرح مذکور را ۶۰۰ میلیون یورو پیش بینی و عنوان کرد: منطقه ویژه پارسیان و لامرد از لحاظ زیرساخت آماده هستند و مشکلی در تامین آب و برق و گاز ندارند. وی ادامه داد: با بهره برداری از اسکله بندر پارسیان طی ۳ ماه آینده، زمینه سرمایه گذاری به طور کامل فراهم خواهد شد. ایمیدرو نیز به عنوان مشارکت طرح ها از آنها حمایت می کند.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: طرح های مذکوردر راستای اصل۴۴ قانون اساسی و به منظور حمایت بخش خصوصی برای مشارکت و سرمایه گذاری انجام می شود. در طرح نخست، کارخانه ۱۶۰هزار تنی محصولات نوردی آلومینیوم در لامرد و در نزدیکی شرکت آلومینیوم جنوب قرار دارد.

وی ادامه داد: احداث کارخانه آلومینیوم جنوب (سالکو) در دولت یازدهم شروع و در دومین سال از دولت دوازدهم (در سه ماهه پایانی سال ۹۷) به بهره برداری می رسد.

ارتقای رتبه صنعت آلومینیوم ایران از ۱۸ به ۱۲

به گفته کرباسیان، با بهره برداری از طرح آلومینیوم جنوب، رتبه ایران در صنعت آلومینیوم از ۱۸ به ۱۲ ارتقا می یابد و صنعت آلومینیوم در ایران از جایگاه ویژه ای در کشور و جهان بهره مند خواهد شد.

وی ادامه داد: با احداث کارخانه ۱۶۰هزار تنی محصولات نوردی آلومینیوم، کمبودهای کشور جبران شده و در حوه ورق تخت و عریض که در حال حاضر وارداتی هستند می توان تولید را جایگزین واردات کرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد:۴۰ درصد از قیمت تمام شده محصولات پایین دستی را انرژی تشکیل می دهد که خوشبختانه کشور ما از این لحاظ غنی بوده و مشکلی ندارد.۴۰ درصد دیگر نیز مربوط به پودر آلومینیوم، آند وغیره است که در طرح دوم پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در این طرح، ایمیدرو ۳۰ درصد و شرکت صنایع خاتم آلومینیوم اراک ۷۰ درصد مشارکت دارند.

احداث کارخانه ۸۰۰ هزار تنی پودر آلومینا

کرباسیان گفت: آلومینیوم جاجرم در حال حاضر حدود ۲۰۰هزار تن پودر آلومینا تولید می کند. با وجود اکتشافات انجام شده در حوزه بوکسیت، این میزان پودر آلومینا کافی نبوده و پاسخگوی نیاز صنعت آلومینیوم کشور (۱٫۶میلیون تن پودر آلومینا) نیست. از این رو، طرح احداث کارخانه ۸۰۰ هزار تنی پودر آلومینا در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در منطقه پارسیان با توجه به نزدیکی به لامرد و همچنین وجود اسکله بندر پارسیان -که در نیمه دوم سال جاری- به بهره برداری می رسد، نیاز واردات آلومینیوم جنوب را تامین می کند.

رییس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: در کارخانه یاد شده نیز بخش خصوصی نقشی اساسی دارد و پیش بینی می کنیم ۵۵ درصد سهام متعلق به آلومینیوم خاتم اراک، ۳۵ درصد سالکو (به عنوان مصرف کننده اصلی) و ۱۰ درصد نیز متعلق به ایمیدرو است. ایرالکو، المهدی و هرمزال، از دیگر مصرف کنندگان این کارخانه هستند.

وی ادامه داد:کارخانه ۴۰هزار تنی آلومینیوم در جاجرم نیز طی ۳ ماهه سوم سال جاری بهره برداری می شود و تولید شمش آلومینیوم را افزایش می دهد.

مصرف آلومینیوم

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به مصرف آلومینیوم به عنوان یک موضوع مهم جهانی، گفت: افزایش سالانه مصرف آلومینیوم در جهان ۶ درصد است که ۲۵ درصد از مصرف این فلز در صنعت خودرو، ۲۵ درصد بخش ساختمان و ۱۷ درصد در بخش بسته بندی است.

وی افزود: مصرف آلومینیوم ایران، رشد سالانه ۱۲ درصدی را نشان می دهد.

کرباسیان اظهار کرد:کارخانه تولید پودر آلومینا از بوکسیت چند مسیر را باید طی کند که یکی از آنها عقد قرارداد بلند مدت تامین بوکسیت با کشورهایی همچون استرالیا، گینه و برزیل است.گرچه بوکسیت مورد نیاز از شرکتSBDT تامین می شود.

طرح بوکسیت گینه در مرحله قیمت گذاری

رییس هیات عامل ایمیدرو درباره طرح بوکسیت گینه خاطر نشان کرد: مناقصه بین المللی برای این طرح برگزار شد که ۱۸ شرکت از کشورهای محتلف جهان در آلمان حضور یافتند و در نهایت ۸ شرکت (اروپایی، چینی و کنسرسیوم ها) انتخاب شدند که در مرحله قیمت گذاری هستند. نوع قرارداد نیز به صورت EPCF خواهد بود.

وی افزود: این قرارداد سال گذشته تمدید شد و با این اقدام، بوکسیت خام از گینه خارج می شود. با اکتشافاتی که سال گذشته انجام شد، ذخایر قطعی معدن بوکسیت گینه از ۷۵ میلیون تن به ۱۲۰ میلیون تن افزایش یافت و خوشبختانه باز هم ظرفیت دارد.

کرباسیان گفت: اگر تا پایان سال برنده مناقصه مشخص شود، پشتوانه خوبی برای کارخانه های مذکور خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.