بحران   حقوقی  در انتظارکسب و کار های نو پا

«كسب‌وكار» افزایش دغدغه های حقوقی استارت آپ ها را بررسي مي‌كند

بحران حقوقی در انتظارکسب و کار های نو پا

يكي از مسائل مهمی كه در حوزه كسب‌وكار‌هاي اينترنتي وجود دارد، بحث تعدد مسائل و مشكلات حقوقي و نبود متخصصاني است كه پاسخگوي آنها باشند.

محمد جوادی قاضیانی 

به گزارش کسب و کار نیوز، این مساله جایی اوج می‌گیرد که سرمایه‌گذاری که قصد سرمایه‌گذاری میلیاردی در یک پروژه استارت‌آپی پرریسک را دارد تفاوت قرارداد‌های استارت‌آپی با دیگر قرارداد‌ها را نمی‌داند و قرارداد می‌بندد و چند میلیارد تومان پای یک استارت‌آپ از پیش شکست خورده می‌ریزد؛ اتفاقاتی که علاوه بر اینکه باعث هدررفت سرمایه‌ها و منابع می‌شوند، می‌توانند به بدبینی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی هم دامن بزنند. این مساله یکی از مسائل حقوقی متعددی است که برای کسب‌وکارهای این حوزه رخ می‌دهد و بسیاری از کسب‌وکارها و فعالان این حوزه می‌توانند با توجه بیشتر به مسائل حقوقی جلوی اتلاف منابع و چنین سرمایه‌هایی را بگیرند. البته از حق نگذریم که با توجه به قدیمی نبودن این حوزه در ایران، متخصصان کمی هم برای این کار وجود دارند. در همین رابطه «کسب‌وکار» گفتگویی را با محمدرضا نصراللهی، مشاور حقوقی اتحادیه و انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و موسس پلتفرم تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارهای اینترنتی به نام «یسرا» پیرامون معرفی این پلتفرم حقوقی و مسائل حقوقی کسب‌وکارهای اینترنتی ترتیب داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

ایده «یسرا» از کجا آمد؟
با توجه به نیاز‌های حقوقی فراوان در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی که حاصل تجربه‌های ما از کار کردن با کسب‌وکارهای بزرگ اینترنتی مثل «بامیلو» و «زرین‌پال» و… و همین‌طور اتحادیه و انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی به دست آمده بود به این نتیجه رسیدیم که جای خالی پلتفرم جامعی که بتواند تمامی مسائل حقوقی کسب‌وکارهای اینترنتی را پاسخگو باشد، در کشور وجود دارد. به دلیل همین مساله و نیاز بزرگ بود که به فکر راه‌اندازی یک پلتفرم جامع حقوقی برای کسب‌وکارهای اینترنتی افتادیم تا بتوانیم با استفاده از آن تمامی مسائل و نیاز‌های حقوقی کسب‌وکارهای اینترنتی را ارائه کنیم.

جامعیت این پلتفرم و تاکید شما بر آن به چه دلیلی است؟
ما هزاران کسب‌وکار اینترنتی کوچک و بزرگ در کشور داریم که همه آنها به بحث‌های حقوقی نیاز ویژه‌ای دارند، اما اکثر مجموعه‌هایی را که ما حمایت می‌کردیم، مجموعه‌های بزرگی بودند که توانایی پرداخت هزینه‌های این خدمات را داشتند. با توجه به هزینه‌ها و بحث وقت که ما نمی‌توانستیم به صورت مستقیم برای تمامی کسب‌وکارهای اینترنتی به صورت مستقیم خدمات داشته باشیم، با توجه به تجربیات‌مان تصمیم گرفتیم که این خدمات را به صورت جامع و در قالب یک پلتفرم ارائه کنیم تا تمام کسب‌وکارهای اینترنتی بتوانند از این خدمات استفاده کنند؛ یعنی با توجه به نیازی که در این حوزه وجود داشت مشاوران حقوقی در این حوزه بسیار کم بودند و ما هم نمی‌توانستیم به تمامی این نیاز‌ها به‌ویژه کسب‌وکارهای اینترنتی کوچک‌تر پاسخ بدهیم و به همین دلیل و به جهت لزوم ارائه خدمات حقوقی کامل به کسب‌وکارهای اینترنتی و وابستگی این خدمات به یکدیگر آنها را به صورت یک پک کامل درآوردیم و در قالب‌های مختلف بررسی قراردادها، تدوین قراردادها، بررسی محتوای سایت و طرح تجاری، ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها، مشاوره درباره مجوزهای لازم، انجام امور ثبتی، وکالت استارت‌آپ‌های اینترنتی، داوری اختلافات، مشاوره به مدیران، پرسش‌ و ‌پاسخ‌های اختصاصی، خدمات مالیاتی و بیمه‌ای، مشاوره به مشتریان و کارکنان، آموزش و پژوهش و… به آنها ارائه می‌کنیم.

این جامعیت را چطور فراهم کردید؟
همان‌طور که گفتم، ما تجربه‌های فراوانی را از کار کردن با کسب‌وکارهای اینترنتی داریم و با توجه به جنس مختلف کسب‌وکاری که ما کار کردیم، نمونه‌های زیادی داشتیم و توانستیم دیتای جامعی از قرارداد‌ها، مدل‌های کسب‌وکاری، شرایط و ضوابط کسب‌وکاری، امور ثبتی مختلف، مجوز‌ها و… به دست بیاوریم و از آنها برای کمک به تمام کسب‌وکارهای اینترنتی استفاده کنیم. این نکته را هم باید اضافه کنم که ما تیم پژوهشی قوی هم داریم که روز به روز این منابع و تجربه‌ها را به‌روزرسانی می‌کنند.

در بخش محصولات چه خدماتی ارائه می‌دهید؟
نمونه فایل‌های محتوایی از جمله ویدئو‌ها، فایل‌های صوتی، کتاب‌ها و مقالات جامع مورد نیاز این حوزه را قرار داده‌ایم. ضمنا همان‌طور که گفتم، علاوه بر اینها براساس تجربه‌هایی که داشته‌ایم نمونه قرارداد‌هایی را در پلتفرم قرار داده‌ایم که سال‌ها توسط ما ویرایش و به‌روزرسانی شده‌اند و همین‌طور باید اشاره کنم که سایت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی در این قسمت می‌توانند نمونه‌هایی از شرایط و ضوابط سایت‌ها را براساس شرایط و ضوابط خودشان دریافت و از آن استفادهکنند.

همان‌طور که اشاره کردید یکی از مسائل این حوزه کم بودن متخصصان حقوق کسب‌وکارهای اینترنتی در کشور است. شما در بخش مشاوره‌ای که دارید، چطور توانسته‌اید نیرو‌های متخصص در این حوزه را جذب کنید؟
ما بالغ بر ۴۰ نفر از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد حقوق تجارت الکترونیک را جذب کرده‌ایم و به تربیت و آموزش آنها پرداخته‌ایم و خوشبختانه این روند ادامه دارد و در حال ارائه خدمات به کسب‌وکارها هستیم.

قرارداد‌ها را خودتان تنظیم می‌کنید؟
در بحث قرارداد‌ها دو بحث وجود دارد؛ یکی اینکه کسب‌وکارها نمونه قراردادهای‌شان را به ما نشان می‌دهند و از ما مشاوره می‌گیرند و یکی هم اینکه آنها می‌توانند قراردادشان را به ما بسپارند و آن را سفارش دهند که در این صورت براساس چک‌لیستی که داریم و نوع متقاضی قرارداد مناسب را تنظیم می‌کنیم.

امور ثبتی چه حوزه‌هایی را شامل می‌شود؟
در بحث امور ثبتی کسب‌وکارها هر نوع امور ثبتی، از ثبت شرکت گرفته تا برند، لوگو و… به مجموعه‌ها کمک می‌کنیم.

درباره اخذ مجوز‌ها خدمات‌تان به صورت مشاوره است یا اینکه خودتان مجوز‌ها را برای کسب‌وکارها اخذ می‌کنید؟
درباره اخذ مجوز‌ها ما هم براساس نیازی که کسب‌وکارها دارند به آنها مشاوره می‌دهیم و هم اینکه می‌توانیم مجوز را برای آنها اخذ کنیم.

در بخش آموزشی جامعه هدف‌تان چه گروه‌هایی هستند؟
در بحث خدمات آموزشی از راه‌های مختلف و به صورت جمعی و موردی خدمات‌مان را به مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی و همین‌طور حقوقی‌هایی که قصد ورود به این حوزه را دارند، ارائه می‌کنیم. علاوه بر این ما بحث پژوهشی هم داریم که دائما خدمات‌مان را به‌روزرسانی می‌کنیم.

به حوزه بین‌الملل هم ورود پیدا کرده‌اید؟
بله، بخش امور بین‌الملل هم راه‌اندازی کرده‌ایم که در حال حاضر ارتباطات خوبی را با موسسات حقوقی دنیا گرفته‌ایم تا بتوانیم خدمات بین‌المللی را نیز ارائهکنیم.

داوری اختلافات کسب‌وکارهای اینترنتی هم بر عهده می‌گیرید؟
بله، ما داوری اختلافات کسب‌وکارها، وکالت تخصصی و کیفری در دعاوی کسب‌وکاری و استارت‌آپی هم داریم. ضمنا در بحث حل مشکلات و شکایات مشتریان کسب‌وکارهای اینترنتی هم به این کسب‌وکارها برای رسیدن به راه‌حل کمک می‌کنیم. به نوعی سعی کرده‌ایم که تمامی مسائل این حوزه را پوششبدهیم.

رقیبی هم دارید؟
تاکنون یک‌سری از پلتفرم‌ها و مجموعه‌ها خدمات کوچک‌تری داشتند و بخشی از این خدمات را ارائه می‌دادند، اما «یسرا» نخستین پلتفرمی است که تمام این خدمات را به صورت جامع ارائه می‌کند.

مدل درآمدی‌تان را بر چه اساسی تعریف کرده‌اید؟
بحث اول آن روی خرید محتوا و بحث دوم آن استفاده از خدمات مشاوره‌ای ماست که در بستر‌های مختلف ارائه می‌شود. بحث سومی هم که در این رابطه وجود دارد مدل مشاوره حقوقی و مدیریت حقوقی تیم ما برای مجموعه‌هاست. ضمنا یک بخشی از مدل درآمدی ما هم از طریق بحث‌های آموزشی و پژوهشی است.

سعی کرده‌اید مشاوره تخصصی هم ارائه دهید و کارشناسان‌تان را در دسته‌های تخصصی تقسیم‌بندی کنید؟
بله، ما ۴۰ نفر از کارشناسان ارشد حقوق تجارت الکترونیک را در تیم خودمان داریم که این اتفاق برای نخستین بار است که در ایران می‌افتد. ضمنا همان‌طور که بیان کردید، در حال سوق دادن هرکدام از بچه‌ها به سمت گرایش‌های تخصصیهستیم.

عمده مخاطبان شما کسب‌وکارها هستند و به نوعی B2B هستید…
دقیقا، ۹۹ درصد مخاطبان ما کسانی هستند که یا کسب‌وکار دارند یا قصد راه‌اندازی آن را دارند.

برای توسعه به دنبال سرمایه‌گذار بزرگ هم رفته‌اید؟
ما در حال حاضر به سرمایه‌گذار پولی به هیچ عنوان نیاز نداریم و بیشتر به سرمایه‌های انسانی نیاز داریم و مهم‌ترین دغدغه ما تربیت نیروی انسانی متخصص است.

شما نخستین پلتفرم به این شکل هستید و مطمئنا با توجه به جذابیت و بکر بودن این حوزه رقبای جدید ظهور خواهند کرد. برای رقابت با آنها هم به نظرتان نیاز به جذب سرمایه کلان نخواهید داشت؟
همان‌طور که گفتم، مهم‌ترین دغدغه ما تربیت نیروهای متخصص است. تعداد مشتریان ما بیشتر از کارشناسان ما ست و نیاز اصلی ما به سرمایه انسانی متخصص
باز می‌گردد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.