صفحه اصلی / استان ها / مازندران / طعم مجردی در دو سوم زندگی

طعم مجردی در دو سوم زندگی

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی با اشاره به اینکه بالارفتن سن ازدواج نگرانی هایی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: به نوعی امروزه سن ازدواج در دختران به دو سوم زندگی رسیده و این افزایش سن بیشتر از آقایان است.

مجردی

مژگان بنگر در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: در حال حاضر سن ازدواج به دهه سوم زندگی رسیده و این امر به این معناست که باروری کاهش پیدا می کند؛ درآمد، شغل و تحصیلات در جامعه‌ای که هنوز فرهنگ سازی برای آن نشده و نقش‌های زنان و مردان در حال جابه‌جایی است می‌تواند تنش‌هایی را برای خودش ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که باعث شده دختران دنبال شغل ایده آل باشند تحصیلات است، افزود: کارشناسان معتقدند تحصیلات و به دنبال آن اشتغال نقش مهمی در بالا رفتن سن ازدواج دارد. افزایش یا کاهش سن ازدواج یک پدیده چند وجهی است و هرچند بسیاری از عوامل دیگر هم در این امر موثر است.

بنگر با اشاره به افزایش حباب سن ازدواج در جامعه امروزی گفت: داشتن یک شغل مناسب، تحصیلات و استقلال مالی، دختران را ازدواج گریز کرده است.

کارشناس ارشد روانشناسی، با اشاره به اینکه اکنون روابط خویشاوندی در خانواده‌ها، پایین و تقریبا در بسیاری از موارد رابطه‌ای وجود ندارد  را یکی از دلایل ازدواج دیرهنگام دانست و خاطرنشان کرد: پایین آمدن کیفیت زندگی و تغییر در ارزش‌های جامعه و مسئولیت گریزی دختران و پسران و همچنین نبود اشتراک و هم احساسی و تفاوت فضای ذهنی از یکدیگر، تورم و گرانی مسکن از دلایل مهم ازدواج دیر هنگام دختران به شمار می‌رود.

تعداد خواستگاران یک دختر به نسبت یک بازه زمانی کاهش پیدا کرده است

وی در ادامه گفت: جامعه‌ای به سمت مدرنیزه شدن در حال پیشرفت است و تغییر نگرش جامعه و معیارهای ازدواج باعث شده تا انتخاب سنتی همسر در این جامعه کارآمد نباشد در صورتی که گرایش خانواده‌ها در ازدواج، انتخاب همسر به شیوه سنتی بوده و این موضوع یک مانع برای ازدواج شده است.

بنگر افزود: تعداد خواستگاران یک دختر به نسبت یک بازه زمانی کاهش پیدا کرده و پسران هم تمایل دارند با دخترانی که بین ۷ تا ۱۰ سال کوچکتر از خودشان هستند ازدواج کنند، بنابراین اگر نگرانی در بالارفتن سن ازدواج وجود دارد باید مجموعه‌ای از عوامل ارزشی، فرهنگی، روانشناختی، خانوادگی و اقتصادی را که دست به دست هم می‌دهند و باعث می شوند شروع و مفهوم زندگی تغییرکند، بررسی شود.

این روانشناس رسیدن افراد به ترازی از تحول شناختی، روانی و عاطفی را برای ازدواج مهم دانست و افزود: مهارت های والدین و فرزند پروری در دوران کودکی، نقش مهمی را در زندگی فرزندان ایفا می‌کند. نقش آفرینی کارآمد والدین در پرورش صحیح فرزندان باعث خواهد شد تا هر زمانی که جوان احساس کند مهارت برقراری یک ارتباط  مناسب و توانایی شناسایی وظایف و همچنین توانایی کنترل مدیریت رفتارخود در زندگی مشترک را دارد، اقدام به ازدواج کند.

*در آستانه ازدواج مصاحبه کنید

بنگر، وجود مراجع تخصصی در راهنمایی افرادی که در آستانه ازدواج هستند را بسیار موثر دانست و گفت: با مراجعه به مراجع تخصصی، پر کردن پرسشنامه و انجام مصاحبه‌ها جوانان می‌توانند خود را بهتر بشناسند و زمانی که شناخت کافی از خود داشته باشند بهتر می‌توانند برای زندگی آینده تصمیم بگیرند و اگر مشکلی هم وجود داشته باشد می‌توان به راحتی با کمک متخصصین اقدام به حل آن کرد.

کارشناس ارشد روانشناسی، والدین را  الگوی مناسبی برای فرزندان  دانست و اظهار کرد: تاکید در ازدواج مهم است ولی مهم تر از  آن داشتن یک خانواده سالم  است که هسته و پایه آن بر مبنای رابطه مناسب زن و شوهری باشد نه رابطه مناسب پدر و مادری که بسیار با هم تفاوت دارند؛ زمانی فرزند این رابطه سالم را در والدین خود ببیند و تجربه کند می تواند یک زندگی زناشویی سالم را در خانواده خود به نمایش بگذارد.

.ی با بیان اینکه در حال حاضر زندگی ها به سمت زیبا شدن پیش می رود در حالی که اصلا خوشمزه نیستند، یادآورشد: زندگی های پرزرق و برق باعث شده در زندگی زناشویی به زیبایی‌های ظاهری بچسبیم  اما به خوشمزه بودن روابط خانوادگی و فرزند پروری  توجهی نکنیم.

گفت و گو از زینب تذکاری، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.