صفحه اصلی / استان ها / مازندران / جمع‌آوری سنبل‌های آبی از رودخانه‌ محمودآباد + عکس
جمع‌آوری سنبل‌های آبی از رودخانه‌ محمودآباد + عکس

در پی انتشار گزارش ایسنا اقدام شد؛

جمع‌آوری سنبل‌های آبی از رودخانه‌ محمودآباد + عکس

پس از انتشار خبر رویش گل سمی سنبل آبی بر سطح رودخانه‌های شهر محمودآباد در ایسنا، شهرداری این شهر به جمع آوری این گل سمی اقدام کرد.

سنبل آبی

علی محمد دعاگو، رئیس اداره محیط زیست محمودآباد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که سنبل آبی یک روش برای تصفیه فاضلاب بوده و برای تصفیه تکمیلی از آن استفاده می‌شود، اظهار کرد: آبی که مواد فاضلاب در درون آن ریخته شود، مواد مغزی برای تکثیر این گیاه است؛ رشد سنبل آبی در آب فاضلاب باعث تصفیه آن خواهد شد.

وی افزود: از طرفی سنبل آبی برای تصفیه از اکسیژن آب استفاده می‌کند و از رسیدن نور به تالاب‌ها و بستر رودخانه‌ها جلوگیری کرده بنابراین اگر موجود زنده‌ای در این بستر باشد؛ این گیاه دیگر اجازه ادامه زندگی به آن نخواهد داد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد با بیان اینکه سنبل آبی یک گیاه غیربومی و مهاجم آمریکای جنوبی است، گفت: سنبل آبی برای اولین بار در “آغوزبن بابل” و در مرداد ماه امسال در محمودآباد حدود ۵۰۰ متر از مساحت رودخانه “شهرود” و “پیت رود” این شهر را پوشانده است.

دعاگو  با بیان اینکه مردم به خاطر زیبایی سنبل آبی آن را به عنوان گیاه زینتی استفاده و اقدام به تکثیر آن می کنند، یادآور شد: این امر سبب رشد بی‌رویه این گیاه و ایجاد مشکلات محیط‌ زیستی برای طبیعت می‌شود.

وی در مورد خطرات زیست محیطی این گیاه یادآور شد: محل رویش سنبل آبی در آبگیرها و تالاب ها بوده و به خاطر رشد زیاد، اکسیژن آب را کاهش  می‌دهد؛ حجم زیاد برگ های سنبل آبی مانع رسیدن نورخورشید به گونه های گیاهی و جانوری شده و همین عامل سبب تلف شدن ماهی و به خطر افتادن حیات زیستمندان می شود که در نهایت اکوسیستم منطقه را دچار اختلال خواهد کرد.

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد سنبل آبی را گیاهی سمی دانست و عنوان کرد: پساب‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی بستر مناسبی برای رشد و تکثیر این گیاه مهاجم است و با جذب فلزات سنگین مواد سمی در داخل بافت این گیاه قرار می‌گیرد.

دعاگو تصریح کرد: روش جمع آوری سنبل آبی روش مکانیکی (دستی) است به گونه ای که نیروهای شهرداری  آن را از سطح آب، پاکسازی و در یک نقطه دپو می‌کنند تا این گیاه خشک و از بین رود.

وی با تاکید بر این که اداره آب و فاضلاب شهری، بهداشت به عنوان ناظر سلامت مردم، مجموعه شهرداری، اداره شیلات و محیط زیست به عنوان متولیان زیست محیطی شهر هستند، بیان کرد: بستر رودخانه و پاکسازی آن نیاز به همکاری تمام نهادهای ذیربط داشته و باید با داشتن چشم انداز بلند برای آینده، تامین بودجه و ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهری در راستای حمایت از محیط زیست شهرمان کوشا باشیم.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.