صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / قابلیت بومی سازی تجربیات قضایی بین المللی در حوزه عدالت ترمیمی

قابلیت بومی سازی تجربیات قضایی بین المللی در حوزه عدالت ترمیمی

مدیرکل پیشگیری امنیتی انتظامی قوه قضاییه گفت: تجربیات قضایی بین المللی در موضوع پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از مجازات های جایگزین، با توجه به پشتوانه علمی آن، قابلیت بومی سازی دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا مسعودی‌فر در حاشیه اختتامیه جلاس سیاست‌های پیشگیری از جرم در جمع خبرنگاران افزود: این نشست دو روزه در راستای اجرای برنامه های کشوری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در سه محور سیاستهای پیشگیری از جرم، مجازاتهای جایگزین حبس و تاثیرگذاری عدالت ترمیمی با هدف تبادل تجربیات درحوزه پیشگیری از جرم برگزار شده است.

وی ادامه داد: نمایندگانی از ۲۰ کشور دنیا و همچنین نمایندگانی از نیروی انتظامی، سازمان زندانها، اساتید دانشگاه و روسای کل ومعاونان اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم استان ها در این اجلاس حضور داشتند و دو پژوهشگر برجسته از سوئیس و هلند سخنرانی کردند.

مدیر کل پیشگیری های امنیتی انتظامی معاون اجتماعی قوه قضاییه اظهارکرد: در این اجلاس برای مهمانان خارجی، نحوه تعیین مجازات های جایگزین حبس در ایران و نقش دادستان درموضوع مجازاتهای جایگزین حبس تشریح شد و با توجه به سخنرانی قضات خارجی، بسیاری از مواردی که در بحث پیشگیری از جرم و عدالت ترمیمی در اروپا مطرح می شود و تبلیغ می کنند در کشور ما هم اتفاق خوبی افتاده است.

وی با ذکر مثالی به موضوع صلح و سازش اشاره کرد و ادامه داد: صلح و سازش در اروپا صد سال است که شروع شد اما اسلام بیش از ۱۴۰۰ سال قبل این موضوع را مدنظر قرار داده و بر آن تاکید کرده است.

مسعودی‌فر درباره تاثیر اجلاس بر روند افزایش دانش قضات ایران و اینکه آیا تجربیات کشورهای اروپایی قابلیت بومی سازی دارد یا نه، گفت: با توجه به موضوعات مطرح شده در این دو روز، بین کارکرد کشورهای اروپایی درباره پیشگیری از وقوع جرم با جمهوری اسلامی ایران، اختلاف ملموسی وجود ندارد؛ آنان بیشتر به فرهنگسازی بین مردم، جامعه، قضات و مسئولان اهمیت داده‌اند و از همین رو هم توانسته اند طوری موفق عمل کنند که به قول ون دایک پروفسور حقوقدان هلندی، میزان زندانیان را در۱۰سال به نصف برسانند.

وی ادامه داد: چون این تجربیات پشتوانه علمی دارند پس می توان آنها را با تغییر شیوه ها و دقت بیشتر در صدور رای، بومی سازی کرد.

این مقام قضایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره همکاری شهرداری‌ها در پیشگیری از وقوع جرم و اینکه مقام هلندی عنوان کرد: در این کشور، شهرداری موظف به انجام این کار شده است. در کشورهای اروپایی مدیریت واحد اجرایی با شهردار است یعنی همه نهادهای شهر مانند پلیس، آب و فاضلاب و غیره زیرمجموعه شهرداری کار می‌کنند اما در کشور ما چنین نیست. پس اگرچه حضور شهرداری در پیشگیری از وقوع جرم می‌تواند مثمرثمر باشد اما دخالت شهرداری نتیجه مطلوب را نخواهد داشت. پیشگیری موضوعی فراقوهای است و همه به ویژه مردم باید برای انجام آن همکاری کنند.

مسعودی‌فر با بیان اینکه همکاری با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ادامه خواهد داشت، گفت: چند برنامه با همکاری دفتر یو ان اُ دی سی امسال قرار است اجرا شود که دو برنامه با محوریت کودکان و زنان است.

مدیرکل پیشگیری امنیتی- انتظامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، همچنین از نشست اختصاصی سفرای چند کشور اروپایی با محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خبر داد و گفت: سفرا در این نشست نسبت به همکاری در حوزه پیشگیری از جرم و مجازات های جایگزین ابراز تمایل و اعلام کردند پیگیریهای لازم را برای تبادل دانش و انتقال تجربیات انجام خواهند داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.