چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / خوزستان شاهد بیشترین مداخله در حوزه ملی بوده است
خوزستان شاهد بیشترین مداخله در حوزه ملی بوده است

استاندار:

خوزستان شاهد بیشترین مداخله در حوزه ملی بوده است

استاندار خوزستان گفت: درآمد سرانه خوزستان بالاتر از متوسط کشوری است با این وجود بیشترین جمعیت تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در خوزستان قرار دارد. به نوعی توزیع ثروت در خوزستان مناسب نیست و فاصله طبقاتی جدی است.

استاندار خوزستان

به گزارش کسب و کار نیوز،«غلامرضا شریعتی» در جلسه شورای اجتماعی خوزستان که امروز (۱۵ شهریورماه) با حضور سرپرست وزارت رفاه برگزار شد، اظهار کرد: اگر چه خوزستان از لحاظ اقتصادی یکی از استراتژیک ترین استان ها محسوب می شود، به علت وقوع طولانی ترین جنگ صد ساله اخیر، مداخلات گسترده و برنامه توسعه بدون توجه به تبعات اجتماعی و فرهنگی موجب شرایط موجود در استان خوزستان شده است.

وی افزود: خوزستان شاهد بیشترین مداخله در حوزه ملی بوده است. پروژه های بسیار بزرگ در این استان اجرا شده که منافع ملی را در برداشته است اما تبعات اجتماعی نیز داشته است که پیامدهای این موارد علاوه بر مساله جنگ بر خوزستان تاثیر گذاشته است.

استاندار خوزستان گفت: تلاطمات و جابجایی عمده جمعیت در خوزستان رخ داده است و بافت های محلی به اجبار به نقاط دیگر جابجا شده اند و این جابجایی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

شریعتی بیان کرد: پروژه های بزرگ ملی بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی و زیست محیطی در خوزستان اجرا شده است. احداث سدهای بزرگ و طرح توسعه صنایع نیشکر برخی از این طرح ها هستند که موجب کوچ اجباری جمعیت شده است. در حالی که با جابجایی روستاییان از محل زندگیشان، شغلی برای آنها باقی نمی ماند.

وی بیان کرد: به مسائل بعدی فکر نکردیم و همه این موارد به جمعیت حاشیه نشینی افزوده شدند و آسیب های اجتماعی برای خوزستان رقم زده شد.

استاندار خوزستان بیان کرد: متاسفانه با اقداماتی که انجام شده، مردم را به سمت فقر کشاندیم. اگر اقدامات، انسجام گرایانه و واقع گرایانه و با تدبیر همراه نباشد، مانع توسعه می شود.

شریعتی عنوان کرد: تلاش ما این است که با بالا بردن دانش اجتماعی و با برنامه ریزی و مطالعه و نقشه راه حرکت کنیم زیرا بدون مطالعه راه به جایی نمی بریم.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم افزایش سرانه اجتماعی بیان کرد: خوزستان در سال ۹۳ جزو استان هایی بود که کمترین احساس “افتخار به ایرانی بودن” را داشت اما علیرغم همه مشکلات، در سال ۹۶ در خوزستان بیشترین احساس افتخار ایرانی بودن را داشتیم.

وی عنوان کرد: خوزستان از سال ۹۰ تا ۹۵ مهاجرت فرست ترین استان بوده است. به همین علت مهارت آموزی برای نیروهای بومی را در دستور کار قرار دادیم.

شریعتی بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود که نخبگان بتوانند ایده های خود را برای حل چالش های استان ارائه دهند.

وی گفت: استان خوزستان در معرض ترانزیت مواد مخدر قرار گرفته است و به این علت بحث مواد مخدر جای نگرانی دارد که باید در این زمینه تلاش شود که یکی از این موارد، تهیه اطلس آسیب های اجتماعی و شناسایی مدارس در معرض آسیب مواد مخدر است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: یکی دیگر از چالشهای استان خوزستان بالا بودن تعداد مستمری بگیران است.

وی با اشاره رتبه اول خوزستان در بحث زنان سرپرست خانوار گفت: درآمد سرانه خوزستان بالاتر از متوسط کشوری است اما بیشترین جمعیت تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در خوزستان قرار دارد. به نوعی توزیع ثروت در خوزستان مناسب نیست و فاصله طبقاتی در استان جدی است.

شریعتی یکی از عوامل ترک تحصیل دانش آموزان خوزستانی را “دو زبانه” بودن دانست و گفت: از دو سال پیش، گذراندن مقطع پیش دبستانی را حتی در مناطق صعب العبور استان خوزستان اجباری کردیم و بدین ترتیب از رتبه ۱۸ کشوری در پوشش پیش دبستانی به رتبه اول رسیدیم.

وی ادامه داد: پوشش پیش دبستانی در خوزستان به بالای ۱۰۰ درصد رسیده است یعنی از کودکان چهار ساله نیز به دلیل دو زبانه بودن برای ورود به پیش دبستانی دعوت کرده ایم.

استاندار خوزستان بیان کرد: در استان خوزستان هر برنامه ای که در سال های ۹۶ و ۹۷ پیشنهاد داده شده است به یک تحلیل شاخص اجتماعی و فرهنگی معطوف است که متناسب با سیاست های اتخاذ شده، انجام می شوند.

وی بیان کرد: توجه به وضعیت زیرساخت های بهداشت و درمان در خوزستان، راه اندازی دفاتر تسهیل گری از اقداماتی است که در مناطق محروم خوزستان انجام شده است.

شریعتی با بیان اینکه شورای اجتماعی کشور را قانع کرده ایم که امسال ۱۵ درصد اعتبارات کشور را به خوزستان اختصاص دهد، گفت: همچنین از شورای اجتماعی کشور خواسته ایم به دستگاه های اجرایی ابلاغ کند که ۱۵ درصد اعتبارات اجتماعی را به خوزستان اختصاص دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آموزش مجازی

رتبه اول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر کاوه اسلامی اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.